Nazwa przedmiotu:
Matematyka 4
Koordynator przedmiotu:
dr Eugenia Ciborowska - Wojdyga
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obecność na wykładch - 30 godz. Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu - 30 godz. Razem nakład pracy studenta 60 godz = 2 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obecnośc na wykładach 30 godz = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Przygotowanie do egzaminu i zdawanie egzaminu 30 godz. - 1 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczenie i egzamin z matematyki 1,2,3.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami matematycznymi stosowanymi do opracowania wyników doświadczalnych.
Treści kształcenia:
1. Elementy rachunku prawdopodobieństwa. 2. Zmienna losowa i jej rozkłady. 3. Charakterystyki zmiennej losowej. 4. Wprowadzenie do teorii estymacji. 5. Przedział ufności dla wartości oczekiwanej i wariancji. 6. Postulowana liczebność próby. 7. Weryfikacja hipotez statystycznych – ogólne wiadomości o testach. 8. Testy parametryczne dla wartości oczekiwanej. 9. Testy parametryczne wariancji. 10. Wybrane testy nieparametryczne – test zgodności χ2 , test serii, test znaków. 11. Korelacja, test dla współczynnika korelacji. 12. Regresja liniowa. 13. Podstawowe wiadomości dotyczące programowania liniowego i optymalizacji – algorytm suplex.
Metody oceny:
Egzamin pisemny i ustny
Egzamin:
tak
Literatura:
K. Kukuła, „Elementy statystyki w zadaniach”, PWN 1998 M. Balcerowicz-Szkutnik, W. Szkutnik, „Podstawy statystyki w przykładach i zadaniach”, 2003 E. Ciborowska-Wojdyga, „Ćwiczenia z matematyki dla kierunków chemicznych”, OWPW, 1989 J. Czermiński, A. Iwasiewicz. „Metody statystyczne dla chemików”, PWN J. Czermiński, A. Iwasiewicz. „Metody statystyczne w doświadczalnictwie chemicznym”, PWN J. Greń, „Modele i zadania statystyki matematycznej” A. Plucińska, E. Pluciński, „Zadania z rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej”
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Posiada wiedzę teoretyczną na temat podstawowych typów zmiennych losowych, ich charakterystyk oraz metod stosowanych w statystyce matematycznej ( twierdzenia graniczne, testowanie hipotez oraz analiza korelacji i regresji)
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi przedstawić interpretację wyników eksperymentu jako pewnej zmiennej losowej, wyliczyć parametry danego rozkładu zmiennej losowej; zastosować twierdzenia graniczne jdo oszacowania prawdopodobieństwa otrzymania wyniku w określonym przedziale, do oszacowania niezbędnej liczebności próbki lub ilości eksperymentów
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05
Efekt U_02
Potrafi , na podstawie wuników eksperymentu, przetestować hipotezy dotyczace danej cechy lub rozkładu oraz przeprowadzić analizę korelacji i znaleźć funkcję regresji
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05
Efekt U_03
Potrafi dobrać i wykorzystać właściwie dla celów praktycznych konkretne metody stosowane w syatystyce( np dla opracowania wyników doświadczalnych)
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Rozumie potrzebę dokształcania się i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych i osobistych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K_02
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem zawodu inżyniera
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05