Nazwa przedmiotu:
Metody matematyczne mechaniki TK
Koordynator przedmiotu:
Roman Nagórski, prof. nzw. dr hab.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MEMAME
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 130 godz. = 5 ECTS: udział w zajęciach 75 godz., przygotowanie do sprawdzianów pisemnych 35 godz., wykonanie prac domowych 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia 45 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: udział w ćwiczeniach 45 godz., wykonanie prac domowych 20 godz., praktyczne przygotowanie do sprawdzianów 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia45h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość matematyki z zakresu szkoły średniej (egz. maturalny z matematyki na poziomie rozszerz.) i matematyki z zakresu studiów I stopnia.
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Cel główny: rozszerzenie wiadomości matematycznych i umiejętności korzystania z narzędzi matematycznych w modelowaniu i analizie konstrukcji inżynierskich.<br> Cele cząstkowe: 1) kultura i ogłada matematyczna w budownictwie; <br> 2) synteza zagadnień przez filtr matematyczny;<br> 3) umiejętność budowy modelu matematycznego obiektu inżynierskiego i badania (analiza) jego zachowania się;<br> 4) sformułowanie problemu w języku matematycznym;<br> 5) dobór środków i narzędzi do rozwiązania problemów.
Treści kształcenia:
Wykład:<br> Część pierwsza. Pojęcia analizy matematycznej.<ol><li> Przestrzenie metryczne (pojęcie przestrzeni metrycznej, podstawowe pojęcia topologiczne, przestrzenie metryczne ośrodkowe i zupełne). <li>Przestrzenie liniowe unormowane i unitarne (konwencja sumacyjna, pojęcie przestrzeni liniowej, przestrzenie skończenie wymiarowe, baza algebraiczna, przestrzenie unormowane, przestrzenie unitarne, baza hilbertowska, przestrzeń euklidesowa). <li>Odwzorowania liniowe i wieloliniowe (odwzorowania liniowe, funkcjonały liniowe, operatory liniowe, . odwzorowania wieloliniowe, formy dwuliniowe, produkt dualny i odwzorowania dualne (sprzężone), tensory. <li>Przestrzenie afiniczne (pojęcie przestrzeni afinicznej, podzbiory przestrzeni afinicznej, układ odniesienia, parametryzacja zbiorów, przekształcenia zbiorów, pola na zbiorach przestrzeni afinicznej). <li>Wybrane problemy analizy (zbieżność i granica, ciągłość, różniczkowalność i pochodna, całkowanie, trygonometryczne szeregi Fouriera).</ol> Część druga. Równania różniczkowe i zagadnienia graniczne.<ol> <li>Wiadomości wstępne (przestrzenie funkcji regularnych, przestrzeń dystrybucji, operatory różniczkowe, liniowe operatory różniczkowe cząstkowe, operatory całkowe). <li>Równania różniczkowe zwyczajne (wprowadzenie, całkowanie równań różniczkowych zwyczajnych, zagadnienie Cauchy’ego, zagadnienie początkowe, zagadnienia brzegowe. <li>Równania różniczkowe cząstkowe liniowe (wprowadzenie, zagadnienie brzegowe, zagadnienie początkowe, zagadnienie brzegowo-początkowe). <li>Sformułowania nieklasyczne zagadnień granicznych (wprowadzenie, sformułowania słabe zagadnień brzegowych, sformułowanie wariacyjne zagadnienia brzegowego, sformułowanie dystrybucyjne zagadnienia brzegowego, uogólnione sformułowania zagadnienia brzegowo-początkowego, sformułowanie dystrybucyjne zagadnienia początkowego. <li>Metody rozwiązywania zagadnień granicznych (wprowadzenie, metody Fouriera, metody przybliżone, metody transformacyjne).</ol> Ćwiczenia:<br> 1. Ilustracja na przykładach treści wykładowych z cz. 1.<br> 2. Przykładowe rozwiązania równań różniczkowych i zagadnień granicznych dla równań różniczkowych cząstkowych liniowych w cz. 2.
Metody oceny:
1. Sprawdziany bieżące z przyswojenia wiadomości.<br> 2. Wykonanie 2 prac domowych (2 x 2 zadania z indywidualnego zestawu).
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Nagórski R.: Wybrane zagadnienia matematyki, skrypt w rękopisie (skanowany), Zakład MT , IMKI, WIL Warszawa 2004;<br> [2] Nagórski R.: Metody matematyczne mechaniki, preskrypt, t.1 Wyd.IL, Warszawa 1992;<br> [3] Nagórski R., Czarnecki S.: Metody matematyczne mechaniki, preskrypt, t.2, Wyd.IL, Warszawa 1993.
Witryna www przedmiotu:
http://www.zmtimnk.il.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MEMAMEW1
Ma podstawową wiedzę z topologii przestrzeni metrycznych, algebry liniowej, analizy funkcjonalnej, geometrii w przestrzeniach euklidesowych, w tym geometrii krzywych, powierzchni i obszarów oraz z równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych, ze szczególnym wyróżnieniem równań liniowych, w tym metod rozwiązywania zagadnień granicznych
Weryfikacja: 5 sprawdzianów wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MEMAMEU1
Posiada umiejętność dowodzenia prostych twierdzeń (tez) matematycznych z objętego programem zajęć zakresu
Weryfikacja: 5 sprawdzianów wiedzy (część poleceń)
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U01, K2_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11, T2A_U02, T2A_U03, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U04
Efekt MEMAMEU2
Posiada umiejętność formułowania i rozwiązywania zagadnień matematycznych, w tym zagadnień granicznych
Weryfikacja: Dwie prace domowe (wykonanie / rozwiązanie zestawu zadań)
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U01, K2_U02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09, T2A_U11, T2A_U09, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MEMAMEK1
Posiada umiejętność prezentacji rozwiązań zagadnień matematycznych
Weryfikacja: Przedstawienie do oceny prac domowych
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03, K2_K04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07, T2A_K06, T2A_K07