- Nazwa przedmiotu:
- Budowle podziemne I
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. dr hab. inż. Anna Siemińska – Lewandowska, dr inż. Wojciech Grodecki, dr inż. Monika Mitew-Czajewska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- BUDPO1
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., przygotowanie do projektu 10 godz., przegląd literatury i norm 5 godz., przygotowanie i obecność na egzaminie 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 60 godz. = 2,5 ECTS: wykłady 30 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., obliczenia numeryczne 15 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS: obliczenia numeryczne 15 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przed rozpoczęciem nauki przedmiotu student powinien zaliczyć następujące przedmioty: podstawy budownictwa podziemnego, geologię, wytrzymałość materiałów, mechanikę budowli i geotechnikę.
- Limit liczby studentów:
- 15
- Cel przedmiotu:
- W wyniku zaliczenia przedmiotu student nabywa wiedzę niezbędną do projektowania i wykonawstwa budowli podziemnych tzn. tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych, tuneli drążonych tarczami zmechanizowanymi oraz znajomość technologii i podstaw projektowania głębokich wykopów w budownictwie komunikacyjnym i ogólnym.
- Treści kształcenia:
- Wykłady: <ol><li>Opanowywanie wód gruntowych w robotach podziemnych : wykonywanie sztucznej depresji zwierciadła wody gruntowej, sztuczne mrożenie gruntów - przykłady zastosowań, iniekcje niskociśnieniowe w celu uszczelnienia i/lub wzmocnienia gruntu, tunelowanie pod sprężonym powietrzem.
<li>Budowa tuneli w skałach: urabianie skał za pomocą materiałów wybuchowych, mechaniczne urabianie skał. Załadunek i transport urobku. <li>Nowoczesne obudowy tymczasowe wyrobisk podziemnych: beton natryskowy, kotwy do skał, łuki podporowe. <li>Nowa Metoda Austriacka Budowy Tuneli (NATM), pojęcie konwergencji wyrobiska. <li>Budowa tuneli podwodnych metodą zatapiania prefabrykowanych segmentów. <li>Budowa tuneli metodą opuszczania segmentów tuneli w postaci kesonów.</ol>
Ćwiczenia: <ol><li>Technologia wykonania obudowy berlińskiej. <li>Wykonanie projektu ściany berlińskiej: koncepcja, wybór optymalnych przekrojów, ocena geologii i geotechniki. <li>Projektowanie - wymiarowanie ścian i obliczenia w każdej fazie realizacji – program komputerowy PAL, GEO5. </ol>
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie wykonanego projektu konsultowanego podczas semestru oraz obrony i kolokwium zaliczeniowego. Egzamin pisemny.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Stamatello H. – Tunele i miejskie budowle podziemne;<br>
[2] Bartoszewski, Lessaer – Tunele i przejścia podziemne w miastach;<br>
[3] Jarominiak – Lekkie konstrukcje oporowe;<br>
[4] Wiłun Z. – Zarys geotechnik;<br>
[5] Warunki techniczne wykonywania ścian szczelinowych, wydanie III – Instytut Badawczy Dróg i Mostów;<br>
[6] B.P. Metroprojekt: Wydzielenia geotechniczne i normowe wartości parametrów gruntów występujących w rejonie I linii metra w Warszawie;<br>
[7] Dembicki E. – Parcie, odpór i nośność gruntu;<br>
[8] Siemińska-Lewandowska A. – Głębokie wykopy,projektowanie i wykonawstwo;<br>
[9] Prasa techniczna: Inżynieria i Budownictwo, Budownictwo Górnicze i Tunelowe, Tunneling and underground Space Technology, Tunnels and Tunnelling, Tunel.
- Witryna www przedmiotu:
- www.wektor.il.pw.edu.pl/~idim/zgibp/zbp
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BUDPO1W1
- Student ma wiedzę o metodach budowy i projektowaniu tuneli i podziemnych obiektów kubaturowych
Weryfikacja: Na podstawie egzaminu pisemnego
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W12_MiBP, K2_W13_MiBP, K2_W14_MiBP, K2_W17_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W03, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BUDPO1U1
- Potrafi wybrac metodę budowy i zaprojektowac obudowe tunelu
Weryfikacja: na podstawie egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U12_MiBP, K2_U14_MiBP, K2_U15_MiBP, K2_U17_MiBP, K2_U20_MiBP, K2_U21_MiBP
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U14, T2A_U04, T2A_U02, T2A_U15, T2A_U02, T2A_U07, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U05, T2A_U06, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U01, T2A_U02, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U04, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BUDPO1K1
- Potrafi współpracowac z zespołem i rozumie jakie są oddziaływania budowli podziemnych na otoczenie
Weryfikacja: w pracy nad projektem
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02