Nazwa przedmiotu:
Metody komputerowe w inżynierii komunikacyjnej DS, IK
Koordynator przedmiotu:
Tadeusz Zieliński, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MEKIKDS
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykłady 30 godz., bieżąca nauka 10 godz., przygotowanie do sprawdzianu 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady 30 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 10 godz. = 0,5 ECTS: przygotowanie do sprawdzianu 10 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Poznanie nowoczesnych technik służących do wspomagania projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierii komunikacyjnej (dróg samochodowych i szynowych).
Treści kształcenia:
Na kanwie procesu powstawania i eksploatacji ciągu komunikacyjnego wysokiej klasy przedstawienie zastosowania nowoczesnych technik w następujących zagadnieniach: <br>• pomiary ruchu, <br>• zebranie i przechowywanie informacji o terenie (fotogrametria lotnicza i satelitarna, skanery laserowe, GPS, systemy GIS), <br>• wybór korytarza (ogólne zasady, zastosowanie metod heurystycznych, przykładowe rozwiązania), <br>• numeryczny model terenu (zbieranie danych, zasady budowy i aproksymacji rzędnych), <br>• szczegółowe określenie położenia osi (składanie z elementów, osie polinomialne, programy do projektowania geometrii), <br>• optymalizacja (wg jednego kryterium, wielokryterialna, metody poszukiwania ekstremum, przykłady zastosowania w inżynierii komunikacyjnej), <br>• wybór wariantu (analiza wielokryterialna), systemy oceny projektu (IHSDM), <br>• modelowanie obiektów komunikacyjnych (podstawowe pojęcia, typy modeli, stosowane metody matematyczne m.in. teoria masowej obsługi, symulacja, proces badań symulacyjnych, przykłady zastosowania w inżynierii komunikacyjnej), <br>• zarządzanie procesem projektowania, <br>• dziedziny pokrewne (hałas, emisja spalin itp.), <br>• budowa (sterowanie maszynami), <br>• eksploatacja (telematyka, banki sieci drogowych), <br>• prezentacje najnowszych wersji oprogramowania lub sprzętu, <br>• przegląd nowinek.
Metody oceny:
• sprawdzian pisemny na ostatnich zajęciach lub<br> • referat (przedstawiony w czasie zajęć + konspekt w formie pisemnej).
Egzamin:
nie
Literatura:
Wykłady, w formie prezentacji PowerPoint, na stronie http://www.zik.il.pw.edu.pl > Materiały; tam też podana jest szczegółowa literatura do poszczególnych tematów
Witryna www przedmiotu:
http://www.zik.il.pw.edu.pl > Materiały
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MEKIKDSW1
Ma ogólną wiedzę o zastosowaniu nowoczesnych technik w inżynierii komunikacyjnej
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W12_DS, K2_W22_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MEKIKDSU1
potrafi wykorzystać nowoczesne techniki stosowane w inżynierii komunikacyjnej, potrafi wybrać właściwe metody i oprogramowanie do rozwiązania problemów występujących planowaniu, projektowaniu i eksploatacji obiektów z dziedziny inżynierii komunikacyjnej
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U11_DS, K2_U16_DS, K2_U19_DS
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MEKIKDSK1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: sprawdzian zaliczeniowy
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K06