Nazwa przedmiotu:
Transport zbiorowy i intermodalny
Koordynator przedmiotu:
Piotr Olszewski, prof. dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowy dla specjalizacji Planowanie i Inżynieria Ruchu
Kod przedmiotu:
TRZiINT
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 55 godz. = 2 ECTS: wykłady 18 godz., ćwiczenia projektowe 12 godz., studia i przygotowanie do egzaminu 10 godz., praca nad projektem 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS: wykłady 18 godz., ćwiczenia projektowe 12 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 27 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 12 godz., praca nad projektem 15 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt180h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zalecane posiadanie umiejętności opanowanych w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II sem. 3 i 4).
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod obliczeniowych w planowaniu i eksploatacji systemów transportu zbiorowego oraz intermodalnego.
Treści kształcenia:
Wykłady (18 godz.): <ol><li> Charakterystyka i specyfika zbiorowego transportu publicznego. <li>Systemy transportu miejskiego, regionalnego i krajowego. <li>Badania i prognozowanie podróży transportem zbiorowym. <li>Planowanie systemów i sieci transportu zbiorowego. <li>Dostępność transportu zbiorowego. <li>Organizacja przewozów: częstotliwość kursowania, wielkość floty. <li>Metody poprawy atrakcyjności transportu zbiorowego: węzły przesiadkowe, uprzywilejowanie pojazdów transportu zbiorowego w ruchu, informacja pasażerska. <li>Zalety transportu intemodalnego, definicje. <li>Technologia transportu intermodalnego: kontenery, urządzenia przeładunkowe, pojazdy i statki. <li>Sieci transportowe, terminale i węzły przeładunkowe. <li>Analiza przepustowości systemów intermodalnych. </ol> Projekt (12 godz.): <br> Uproszczony projekt systemu transportu autobusowego: wyznaczenie tras, częstotliwości i wielkości floty. <br> Analiza przepustowości systemów intermodalnych.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie:<br> • Uproszczonego projektu systemu transportu autobusowego obejmującego wyznaczenie tras, częstotliwości kursowania oraz wielkości floty.<br> • Obliczeń przepustowości dla zadanych przypadków intermodalnych systemów transportowych.<br> • Kolokwium zaliczeniowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008,<br> [2] „Transport” – praca zbiorowa pod redakcją W. Rydzkowskiego i K. Wojewódzkiej-Król, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006,<br> [3] „Innovative Perspective of Transport and Logistics” – praca zbiorowa pod redakcją J. Burnewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TRZiINTW1
Zna charakterystykę i specyfikę zbiorowego transportu publicznego, w tym systemów transportu miejskiego, regionalnego i krajowego oraz zasady organizacji przewozów i poprawy atrakcyjności transportu zbiorowego.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W13_IK, K2_W23_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11
Efekt TRZiINTW2
Zna metody badań i prognozowania podróży transportem zbiorowym, planowania systemów i sieci transportu zbiorowego oraz oceny dostępności transportu zbiorowego.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W12_IK, K2_W13_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09
Efekt TRZiINTW3
Zna charakterystykę i technologie transportu intermodalnego, obejmującą pojazdy, sieci transportowe, terminale i węzły przeładunkowe.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W10, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TRZiINTU1
Potrafi wykonać uproszczony projekt systemu transportu autobusowego.
Weryfikacja: Raport
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U11_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18
Efekt TRZiINTU2
Potrafi dokonać analizy przepustowości systemów intermodalnych
Weryfikacja: Raport
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U16_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TRZiINTK1
Potrafi prowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektów transportu publicznego
Weryfikacja: dyskusja w grupie
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02