- Nazwa przedmiotu:
- Transport zbiorowy i intermodalny
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Olszewski, prof. dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowy dla specjalizacji Planowanie i Inżynieria Ruchu
- Kod przedmiotu:
- TRZiINT
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 55 godz. = 2 ECTS:
wykłady 18 godz., ćwiczenia projektowe 12 godz., studia i przygotowanie do egzaminu 10 godz., praca nad projektem 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 30 godz. = 1 ECTS:
wykłady 18 godz., ćwiczenia projektowe 12 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 27 godz. = 1 ECTS: ćwiczenia projektowe 12 godz., praca nad projektem 15 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt180h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zalecane posiadanie umiejętności opanowanych w ramach przedmiotu „Inżynieria komunikacyjna” (Studia I stopnia, rok II sem. 3 i 4).
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy służącej nabyciu umiejętności prawidłowego i efektywnego stosowania metod obliczeniowych w planowaniu i eksploatacji systemów transportu zbiorowego oraz intermodalnego.
- Treści kształcenia:
- Wykłady (18 godz.): <ol><li>
Charakterystyka i specyfika zbiorowego transportu publicznego.
<li>Systemy transportu miejskiego, regionalnego i krajowego.
<li>Badania i prognozowanie podróży transportem zbiorowym.
<li>Planowanie systemów i sieci transportu zbiorowego.
<li>Dostępność transportu zbiorowego.
<li>Organizacja przewozów: częstotliwość kursowania, wielkość floty.
<li>Metody poprawy atrakcyjności transportu zbiorowego: węzły przesiadkowe, uprzywilejowanie pojazdów transportu zbiorowego w ruchu, informacja pasażerska.
<li>Zalety transportu intemodalnego, definicje.
<li>Technologia transportu intermodalnego: kontenery, urządzenia przeładunkowe, pojazdy i statki.
<li>Sieci transportowe, terminale i węzły przeładunkowe.
<li>Analiza przepustowości systemów intermodalnych.
</ol>
Projekt (12 godz.): <br>
Uproszczony projekt systemu transportu autobusowego: wyznaczenie tras, częstotliwości i wielkości floty. <br>
Analiza przepustowości systemów intermodalnych.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie:<br>
• Uproszczonego projektu systemu transportu autobusowego obejmującego wyznaczenie tras, częstotliwości kursowania oraz wielkości floty.<br>
• Obliczeń przepustowości dla zadanych przypadków intermodalnych systemów transportowych.<br>
• Kolokwium zaliczeniowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] S. Gaca, W. Suchorzewski, M. Tracz – „Inżynieria ruchu drogowego – teoria i praktyka”. WKiŁ, Warszawa 2008,<br>
[2] „Transport” – praca zbiorowa pod redakcją W. Rydzkowskiego i K. Wojewódzkiej-Król, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006,<br>
[3] „Innovative Perspective of Transport and Logistics” – praca zbiorowa pod redakcją J. Burnewicza, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2009.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TRZiINTW1
- Zna charakterystykę i specyfikę zbiorowego transportu publicznego, w tym systemów transportu miejskiego, regionalnego i krajowego oraz zasady organizacji przewozów i poprawy atrakcyjności transportu zbiorowego.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W13_IK, K2_W23_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W10, T2A_W08, T2A_W11
- Efekt TRZiINTW2
- Zna metody badań i prognozowania podróży transportem zbiorowym, planowania systemów i sieci transportu zbiorowego oraz oceny dostępności transportu zbiorowego.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W12_IK, K2_W13_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, T2A_W09
- Efekt TRZiINTW3
- Zna charakterystykę i technologie transportu intermodalnego, obejmującą pojazdy, sieci transportowe, terminale i węzły przeładunkowe.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W10, K2_W22_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W01, T2A_W03, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TRZiINTU1
- Potrafi wykonać uproszczony projekt systemu transportu autobusowego.
Weryfikacja: Raport
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U11_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U15, T2A_U16, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18
- Efekt TRZiINTU2
- Potrafi dokonać analizy przepustowości systemów intermodalnych
Weryfikacja: Raport
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U16_IK, K2_U19_IK
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U13, T2A_U14, T2A_U18
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TRZiINTK1
- Potrafi prowadzić konsultacje społeczne dotyczące projektów transportu publicznego
Weryfikacja: dyskusja w grupie
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K03, K2_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K05, T2A_K07, T2A_K02