- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje betonowe II
- Koordynator przedmiotu:
- Elżbieta Szmigiera dr hab. inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KONBE2
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 127 godz. = 5 ECTS: wykład 30 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., ćwiczenia
laboratoryjne 15 godz., indywidualne studiowanie prezentacji z wykładów oraz materiałów poleconych na wykładzie do indywidualnego przestudiowania 15 godz., indywidualne studiowanie materiałów z ćwiczeń projektowych 10 godz.,
wykonanie projektu 14 godz., konsultowanie projektu z
prowadzącym i obrona 4 godz., indywidualne studiowanie
materiałów z ćwiczeń laboratoryjnych 14 godz., przygotowanie sprawozdań z laboratoriów 5 godz., konsultacje sprawozdań i
obrona 2 godz., egzamin 3 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 69 godz. = 3 ECTS: wykład 30 godz., ćwiczenia projektowe 15 godz., ćwiczenia
laboratoryjne 15 godz., konsultowanie projektu z prowadzącym i obrona 4 godz., konsultacje sprawozdań i obrona 2 godz., egzamin 3 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 55 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 15 godz., ćwiczenia laboratoryjne 15 godz., wykonanie projektu 14 godz., konsultowanie projektu z
prowadzącym 4 godz., przygotowanie sprawozdań z laboratorium 5 godz., konsultacje sprawozdań 2 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagane jest zaliczenie ćwiczeń projektowych pierwszej
części kursu konstrukcji betonowych (sem. 5).
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot jest drugą częścią dwusemestralnego kursu, po
którym student powinien być zdolny do projektowania
najczęściej spotykanych, prostych konstrukcji żelbetowych
oraz mieć ogólną, ale powierzchowną, wiedzę o innych
konstrukcjach z betonu.
- Treści kształcenia:
- <b>Wykład:</b> <ol>
<li>Elementy ściskane zasady ogólne, Metoda
ogólna. Obliczanie nośności metodą uproszczoną.
<li>Algorytmy wymiarowania elementów ściskanych (metoda
uproszczona). Zasady konstruowania elementów ściskanych.
<li> Płyty jednokierunkowo zbrojone (obliczanie,
redystrybucja), płyty krzyżowo zbrojone (obliczanie i
konstruowanie), płyty typu filigran, stropy gęstożebrowe,
rusztowe, kasetonowe i inne.
<li>Budynki o konstrukcji
żelbetowej: sztywność budynku, układy poprzeczne,
podłużne, ramowe, budynki wysokie, wieńce w budynkach
murowanych. Dylatacje konstrukcji żelbetowych. Hale o
konstrukcji żelbetowej (sprężonej), elementy
prefabrykowane, belki podsuwnicowe.
<li>Fundamenty
żelbetowe. Schody żelbetowe. Konstruowanie zbrojenia w
„załamaniach” płyt lub belek.
<li>Ustroje płytowo-słupowe
(stropy bezbelkowe), przebicie (na ćwiczeniach zadanie przykład).
<li>Zespolenie beton-beton, elementy rozciągane,
docisk, krótkie wsporniki, skręcanie.
<li>Podstawowe
informacje o zbiornikach żelbetowych (kołowych i
prostokątnych) oraz konstrukcjach cienkościennych
(powłokach). Belki-ściany. Podstawowe informacje o innych
konstrukcjach: ściany oporowe, kominy, fundamenty pod
maszyny.
<li> Podstawowe informacje o konstrukcjach
sprężonych. </ol>
<b>Ćwiczenia:</b> <ol> <li>Ćwiczenia projektowe.
Wykonanie II części projektu budynku żelbetowego ze
stropami płytowo-żebrowymi (podciąg, słup, stopa
fundamentowa, schody).
<li>Ćwiczenia laboratoryjne.
Obecność na ćwiczeniach, przygotowanie i zaliczenia
sprawozdań.</ol>
- Metody oceny:
- Wykład kończy się egzaminem pisemnym i ustnym
obejmującym zagadnienia z dwóch semestrów nauczania (5 i
6). <br>Egzamin pisemny składa się z dwóch części: zadań i
opisowej. <br>Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest
zaliczenie ćwiczeń projektowych i laboratoryjnych.
Ćwiczenia te należy zakończyć i obronić w terminie
określonym w regulaminie przedmiotu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- PN-EN 1992-1-1: 2008; Eurokod 2: Projektowanie
konstrukcji z betonu – Część 1-1: Reguły ogólne i reguły dla
budynków (205 str.) PN-EN 1990: 2004; Eurokod:
Podstawy projektowania konstrukcji (69 str.) PN-B-03264:
2002: Konstrukcje betonowe, żelbetowe i sprężone.
Obliczenia statyczne i projektowanie (132 str.) PN-EN ISO
3766; 2006: Rysunek budowlany. Uproszczony sposób
przedstawiania zbrojenia betonu PN-EN1991-1-1: 2004;
Eurokod1: Oddziaływania na konstrukcje – Część 1-1:
Oddziaływania ogólne; Ciężar objętościowy, ciężar własny,
obciążenia użytkowe w budynkach (36 str.)
PN-EN1991-1-3: 2005; Eurokod 1: Oddziaływania na
konstrukcje – Część 1-3: Oddziaływania ogólne –
Obciążenie śniegiem (46 str.) PN-EN1991-1-4: 2008;
Eurokod 1: Oddziaływania na konstrukcje – Część 1-4:
Oddziaływania ogólne; Oddziaływania wiatru (138 str.)
Podstawy projektowania konstrukcji żelbetowych i
sprężonych według Eurokodu 2. Sekcja Konstrukcji
Betonowych KILiW PAN. Praca zbiorowa pod red. M.
Knauffa, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, 2006.
Konstrukcje żelbetowe. W. Starosolski, PWN, Tom 1, 2, (3).
Projektowanie konstrukcji żelbetowych. A. Łapko, Arkady,
2000. Eurokod 2. Podręczny skrót dla projektantów
konstrukcji żelbetowych. Pod. red. A. Ajdukiewicza,
Stowarzyszenie producentów cementu, 2009. Konstrukcje
żelbetowe. J. Kobiak, W. Stachurski. Tom 1, 2, 3, 4. Arkady.
Konstrukcje betonowe. K. Dąbrowski, W. Stachurski, J.L.
Zieliński, Arkady. Budownictwo betonowe. Wiele tomów,
Arkady. Wymienione wyżej pozycje są bardzo obszerne, w
związku z czym przygotowanie się do egzaminu wyłącznie
na podstawie lektur może okazać się wyjątkowo trudne.
Zaleca się, aby studenci bazowali na prezentacjach
przekazywanych na wykładach
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- Pozycje wymienione w wykazie lektur są bardzo obszerne, w
związku z czym przygotowanie się do egzaminu na ich
podstawie może być bardzo trudne. Zaleca się zatem, aby
studenci bazowali na prezentacjach przekazywanych przez
prowadzącego podczas wykładów oraz na podawanych tam
informacjach, nie umieszczonych w prezentacjach.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KONBE2W1
- Zna podstawy wymiarowania i konstruowania prostych elementów żelbetowych (słupy, fundamenty, schody).
Weryfikacja: Obrona projektu; egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt KONBE2W2
- Ma podstawową, ogólną wiedzę na temat projektowania budynków i budowli z betonu
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08
- Efekt KONBE2W3
- Ma wiedzę na temat podstawowych badań materiałów używanych w konstrukcjach z betonu. Ma podstawową wiedzę na temat rzeczywistego zachowania się elementów z betonu oraz ich badań.
Weryfikacja: Zaliczenie laboratorium; egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KONBE2U1
- Umie zaprojektować proste słupy, fundamenty i schody zelbetowe.
Weryfikacja: Obrona projektu; egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt KONBE2U2
- Potrafi zdefiniować modele obliczeniowe (schematy statyczne) służące do analizy (komputerowej lub innymi metodami) prostych budynków żelbetowych.
Weryfikacja: Obrona projektu; egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U15
- Efekt KONBE2U3
- Potrafi przeprowadzić badania cech mechanicznych betonu i stali zbrojeniowej
Weryfikacja: Zaliczenie laboratorium; egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15
- Efekt KONBE2U4
- Potrafi korzystać z podstawowych norm dotyczących projektowania konstrukcji żelbetowych oraz określania obciążeń działających na budynki
Weryfikacja: Obrona projektu; egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt KONBE2U5
- Umie sklasyfikować proste budynki i konstrukcje z betonu
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11, T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KONBE2K1
- Ma świadomość stałego, ciągłego zmieniania się (
Weryfikacja: Egzamin końcowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06