Nazwa przedmiotu:
Technologia kompozytów polimerowych
Koordynator przedmiotu:
Andrzej Garbacz, dr hab. inż., prof. PW; Tomasz Piotrowski, dr inż.; Joanna Julia Sokołowska, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
TEKOPO
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS:<br> wykład 10 godz., laboratorium 10 godz., ćwiczenia 10 godz., przygotowanie do ćwiczeń (referat, prezentacja) i laboratorium 5 godz., przygotowanie sprawozdania z laboratorium 5 godz., przygotowanie do egzaminu 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 30 godz. = 1 ECTS:<br> wykład 10 godz., laboratorium 10 godz., ćwiczenia 10 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 30 godz. = 1 ECTS:<br> laboratorium 10 godz., ćwiczenia 10 godz., przygotowanie do ćwiczeń i laboratorium 5 godz., przygotowanie sprawozdania z laboratorium 5 godz.,
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia150h
  • Laboratorium150h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza na temat podstaw chemii polimerów. Wiedza na temat podstawowych materiałów w technologii betonu. Znajomość metodyki badań jakości składników betonu i badań wytrzymałościowych kompozytu. Umiejętność wykonywania próbek z zapraw i betonów do badań laboratoryjnych. Umiejętność analizy statystycznej zbioru danych i prezentacji wyników oraz formułowania wniosków.<br> Zaliczone przedmioty: Chemia budowlana, Materiały budowlane I i II.
Limit liczby studentów:
max 2 x grupa laboratoryjna 12-16 osób
Cel przedmiotu:
Celami przedmiotu są:<br> - znajomość podstawowych zagadnień związanych z technologią budowlanych kompozytów polimerowych; <br>– projektowanie, wytwarzanie, stosowanie, utylizacja; <br> - świadomość zasad BHP przy pracach z budowlanymi kompozytami polimerowymi; <br> - umiejętność projektowania wybranych budowlanych kompozytów polimerowych;<br> - opanowanie wybranych technik eksperymentalnych;<br> - umiejętność statystycznego opracowanie wyników badań laboratoryjnych;<br> - umiejętność przedstawienia wybranej tematyki w formie referatu i prezentacji.
Treści kształcenia:
Wykłady:<ol><li> Ogólna charakterystyka, podstawowe składniki i podział polimerów. Reakcje zachodzące podczas polimeryzacji. Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy przy stosowaniu polimerów. <li>Tworzywa sztuczne. <li>Betonopodobne kompozyty polimerowe(PC) i polimerowo-cementowe(PCC); podział, skład, metody otrzymywania, zakres stosowania. <li>Kształtowanie struktury w procesach wytwarzania. <li>Charakterystyka techniczna poszczególnych typów kompozytów polimerowych. <li>Elementy prefabrykowane z betonów żywicznych i sztucznych marmurów – rodzaje, technologie wytwarzania. <li>Wykorzystanie kompozytów polimerowych we wzmacnianiu, naprawach i ochronie budowli przed korozją: impregnacja, iniekcja, powłoki ochronne, wykładziny, polimery zbrojone włóknami (FRP). <li>Dobór kompozytów i wytyczne ich stosowania z zachowaniem zasady kompatybilności. <li>Technologiczne aspekty stosowania kompozytów polimerowych na placu budowy. <li>Ocena przydatności kompozytów polimerowych dla budownictwa; dokumenty normalizacyjne i metodyka badań. <li>Trendy rozwojowe. </ol> Ćwiczenia i Laboratorium:<br> - projektowanie składu budowlanych kompozytów polimerowych;<br> - wykonywanie próbek budowlanych kompozytów polimerowych;<br> - badania eksperymentalne w laboratorium;<br> - statystyczna analiza wyników badań;<br> - prezentacja na wybrany temat z zakresu technologii kompozytów polimerowych.
Metody oceny:
Wykłady: egzamin pisemny – test.<br> Ćwiczenia i laboratorium: ocenianie ciągłe – obecność i czynny udział w ćwiczeniach i laboratorium, przygotowanie i obrona sprawozdania z wykonanych ćwiczeń i laboratorium, przygotowanie referatu i prezentacji oraz wystąpienie - przedstawienie pracy semestralnej.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Czarnecki L., Broniewski T., Henning O., Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa 1994;<br> [2] Chemia polimerów, Praca zbiorowa pod redakcja Z.Florjańczyka i S.Penczaka, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej;<br> [3] Czarnecki L., Betony żywiczne, Arkady, Warszawa 1982;<br> [4] Boczkowska A., Kapuściński J., Lindemana A., Witemberg-Perzyk D., Wojciechowski S., Kompozyty, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2003;<br> [5] Czarnecki L., łukowski P., Garbacz A., Chmielewska B., Ćwiczenia laboratoryjne z chemii budowlanej, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2001;<br> [6] Czarnecki L., Emmons P., Naprawa i ochrona konstrukcji betonowych, Polski Cement, Kraków 2002;<br> [7] Fagerlund G., Trwałość konstrukcji betonowych, Arkady, Warszawa 1997;<br> [8] Osiecka E., Materiały Budowlane. Tworzywa sztuczne, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005;
Witryna www przedmiotu:
http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=15
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TEKOPOW1
Ma wiedzę z zakresu podstawowych zagadnień związanych z technologią budowlanych kompozytów polimerowych. Przedstwia klasyfikację budowlanych kompozytów polimerowych, opisuje ich podstawowe właściwości, wskazuje odpowiednie zastosowanie (użyteczność) z uwzględnieniem trwałości i ekologii
Weryfikacja: Egzamin pisemny - test
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W10, K1_W11, K1_W16, K1_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W03, T1A_W05, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W06
Efekt TEKOPOW2
Ma wiedzę na temat doboru źródeł informacji o budowlanych kompozytach polimerowych (normy, rozporządzenia, publikacje naukowe, patenty, wytyczne projektowania, wykonywania i stosowania). Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego w aspekcie przeprowadzenia badań patentowych
Weryfikacja: Ocena przygotowania i przedstawienia zespołowej pracy semestralnej
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W21, K1_W22, K1_W23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TEKOPOU1
Potrafi przeprowadzić laboratoryjny program eksperymentalny na poziomie inżynierskim obejmujący: opracowanie programu badań, zaprojektowanie składu kompozytów polimerowych do badań, wykonanie próbek do badań, przeprowadzenie badań, zestawienie i statystyczną analizę wyników badań, ocenę wyników badań i sformułowanie wniosków.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania i sprawności działania w pracy w laboratorium; ocena przygotowania i obrony indywidualnego sprawozdania z ćwiczeń i laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U11, K1_U18, K1_U20, K1_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15, T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15
Efekt TEKOPOU2
Potrafi przygotować w formie referatu i przedstawić w formie prezentacji zespołową pracę semestralną na wybrany temat z zakresu technologii kompozytów polimerowych
Weryfikacja: Ocena przygotowania i przedstawienia zespołowej pracy semestralnej
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U18, K1_U20, K1_U21, K1_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U13, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U01, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TEKOPOK1
Potrafi współpracować w zespole podczas wykonania zadania badawczego w trakcie prac w laboratorium. Potrafi samodzielnie przygotować i obronić sprawozdanie z ćwiczeń i laboratorium, w którym samodzielnie i rzetelnie opracuje wyniki badań eksperymentalnych i przedstawi wnioski. Jest przygotowany do zespołowego opracowania wybranego tematu w ramach pracy semestralnej i zaprezentowania jego wyników w sposób komunikatywny i zgodny z zasadami normowymi.
Weryfikacja: Ocena zaangażowania i sprawności działania w zespołowej pracy w laboratorium; kontrola czy wszyscy członkowie zespołu badawczego wykazują biegłość w zakresie wszystkich elementów badania; ocena przygotowania i obrony indywidualnego sprawozdania z ćwiczeń i laboratorium, ocena przygotowania i przedst
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K07