Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość w praktyce
Koordynator przedmiotu:
dr Małgorzata Stawicka
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Energetyka
Grupa przedmiotów:
HES
Kod przedmiotu:
NOB22
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych: 32, w tym: a) udział w wykładach - 30 godz. b) konsultacje - 2 godz. 2) Praca własna studenta: a) przygotowanie do zajęć - 2 godz. b) przygotowanie pracy własnej, biznesplanu - 18 godz. c) przygotowanie do sprawdzianu - 6 godz. SUMA: 58 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych: 32, w tym: a) udział w wykładach - 30 godz. b) konsultacje - 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Nie określono wymagań wstępnych.
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Cele przedmiotu: C1. Zapoznanie się z podstawowymi pojęciami i zagadnieniami z zakresu przedsiębiorczości. C2. Zapoznanie się z typami przedsiębiorstw oraz sektorami mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. C3. Zapoznanie się z podstawami formami organizacyjno-prawnymi oraz systemem podatkowym dotyczącym potrzebnych przedsiębiorcy. C4 Zdobycie wiedzy o podstawowych aspektach dotyczących prawa pracy, praw pracowniczych oraz obowiązków przedsiębiorcy w zakresie systemu ubezpieczeń społecznych. C5. Zdobycie umiejętności w zakresie przygotowywania biznesplanu organizowanej działalności gospodarczej. C6. Uświadomienie wagi strategicznego myślenia i strategii konkurencyjności w podejmowaniu przedsięwzięć biznesowych. Efekty kształcenia (wiedza) EW1 – Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej. EW2 – Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej. Efekty kształcenia (umiejętności) EU1 – Student potrafi pozyskiwać informacje w zakresie ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, potrafi je integrować, dokonywać ich interpretacji, a także formułować i uzasadniać opinie. Efekty kształcenia (kompetencje społeczne) EK1 – Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować proces uczenia się innych osób. EK2 – Student ma świadomość ważności i rozumie ekonomiczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje. EK3 – Student ma świadomość ważności współdziałania i pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról. EK4 – Student potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy. EK5 – Student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć dotyczących techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej.
Treści kształcenia:
1. Istota przedsiębiorstwa i jego działalności. 2. Formy organizacyjno-prawne przedsiębiorstw. 3. Cele i funkcje zarządzania działalnością gospodarczą przedsiębiorstwa. 4. Procesy innowacyjne w przedsiębiorstwie. 5. Potencjał i kapitał w przedsiębiorstwie. 6. Gospodarowanie majątkiem trwałym i obrotowym w przedsiębiorstwie. 7. Organizacja działalności marketingowej przedsiębiorstwa. 8. Biznesplan – istota, funkcja i cele sporządzania biznesplanów. 9. Struktura i elementy składowe biznesplanu. Zasady metodycznego przygotowania biznesplanu. 10. Globalizacja przedsiębiorstwa. 11. Prezentacja prac własnych – biznes planów. 12.Sprawdzian.
Metody oceny:
Metody oceny (F – formująca, P – podsumowująca) Fs – ocena formująca ze sprawdzianu pisemnego, Fw – ocena formująca za pracę własną, P – ocena podsumowująca, wystawiana na podstawie ocen formujących.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa 1. Targalski J.,(red. nauk.), Przedsiębiorczość i zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, Difin, Warszawa 2014 2. Oniszczuk-Jastrząbek A., Przedsiębiorczość w budowaniu zdolności konkurencyjnej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytety Gdańskiego, Gdańsk 2013 3. Godziszewski B., Haffer M., Stankiewicz M., Sudoł S., Przedsiębiorstwo. Teoria i praktyka zarządzania. PWE Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca 1. Olszewska B., Czarnecki M., Piwoni-Krzeszowska E., (red. nauk.), Przedsiębiorstwo jako organizacja ucząca się, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2013 2. Cieślik J., Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne sp. z o.o., Warszawa 2010 3. Duraj J., Podstawy ekonomiki przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2004 4.Tokarski A., Tokarski M., Wójcik J., Jak solidnie przygotować profesjonalny biznesplan, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa 2007
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt EW1
Student ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W31, E1_W32, E1_W34
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11
Efekt EW2
Student ma podstawową wiedzę dotyczącą zarządzania, w tym zarządzania jakością, i prowadzenia działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe: E1_W31, E1_W32, E1_W34
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08, T1A_W09, T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt EU1
Student potrafi pozyskiwać informacje w zakresie ekonomicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, potrafi je integrować, dokonywać ich interpretacji, a także formułować i uzasadniać opinie
Weryfikacja: praca własna - przygotowanie biznesplanu
Powiązane efekty kierunkowe: E1_U01, E1_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Prezentacja prac własnych – biznesplanów.
Student rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować proces uczenia się innych osób.
Weryfikacja: EK1
Powiązane efekty kierunkowe: E1_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt Sprawdzian pisemny, praca własna - przygotowanie biznesplanu
Student rozumie potrzebę formułowania i przekazywania społeczeństwu informacji i opinii dotyczących osiągnięć dotyczących techniki i innych aspektów działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: EK5
Powiązane efekty kierunkowe: E1_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07
Efekt praca własna - przygotowanie biznesplanu
Student ma świadomość ważności współdziałania i pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról.
Weryfikacja: EK3
Powiązane efekty kierunkowe: E1_K03, E1_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04