- Nazwa przedmiotu:
- Jednostka w płynnej nowoczesności
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Marek Maciejczak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- HESWY
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- ...
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Wykłady mają zdać sprawę z charakteru zmian społecznych i w ten sposób pomóc młodym ludziom w kształtowaniu siebie.
- Treści kształcenia:
- 1. Marginalizacja indywidualności.
2. Rozmycie odpowiedzialności moralnej za innych na jednostkę.
3. Wolność od zobowiązań.
4. Nieufność w stosunku do innych i dążenie do jednakowości.
5. Utrata ciągłości czasu.
6. Pozorna wolność dla działań jednostki.
7. Nierówność perspektyw ekonomicznych i społecznych.
8. Jednostkowa sieć.
9. Jednostka jako towar rynkowy.
10. Relacje międzyludzkie jako relacje między konsumentami i przedmiotami konsumpcji.
11. Rój konsumentów w miejsce grup społecznych.
12. Chwilowość jako istota wolności.
13. Rezygnacja z wyboru w następstwie nadmiaru informacji.
14. Szczęśliwe życie – nadrzędna wartość.
15. Podsumowanie
- Metody oceny:
- • sprawdzian
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- - Z. Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, tłum. J. Konieczny, Kraków 2007,
- T. H. Eriksen, Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, tłum. G. Sokół, Warszawa 2003,
- L. Wittgenstein, Uwagi o religii i etyce, Kraków 1995,
- P. Wallace, Psychologia Internetu, Poznań 2001,
- M. Castells, Galaktyka Internetu, Poznań 2003
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się