- Nazwa przedmiotu:
- Konstrukcje metalowe II
- Koordynator przedmiotu:
- Jerzy Idzikowski, doc. dr inż., Stanisław Wierzbicki, dr inż.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- KONME2
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykłady - 20. Cwiczenia projektowe - 30. Praca indywidualna
przy wykonywaniu projektu - 30. Konsultacje i obrona projektu
- 8. Studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do
egzaminu - 35. Uczestnictwo w egzaminie - 2. Razem 125h = 5
ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykłady - 20. Ćwiczenia projektowe - 30. Konsultacje i
obrona projektu - 8. Uczestnictwo w egzaminie - 2. Razem 60h
= 2,5 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Ćwiczenia projektowe - 30. Praca indywidualna przy
wykonywaniu projektu - 30. Konsultacje i obrona projektu - 8.
Razem 68h = 3 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zdane egzaminy z przedmiotów: Konstrukcje Metalowe I, Mechanika Konstrukcji I
- Limit liczby studentów:
- 240
- Cel przedmiotu:
- Nabyć podstawową wiedzę w zakresie zasad kształtowania
połączeń śrubowych doczołowych. Nabyć podstawową wiedzę
i umiejetności w zakresie zasad projektowania i kształtowania
prostych układów konstrukcyjnych hal stalowych słupowo-wiązarowych bez transportu wewnętrznego i z transportem
wewnętrznym. Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w
zakresie zasad projektowania i kształtowania prostych układów
konstrukcyjnych hal stalowych ramowych bez transportu
wewnętrznego.
- Treści kształcenia:
- 1. Podręczniki i normy przedmiotowe
2. Kategorie doczołowych połączeń śrubowych, kształtowanie i
konstruowanie połączen niesprężonych i sprężonych
3. Interakcyjne warunki nośności przekrojów walcowanych w
złożonych stanach obcążenia (rozciąganie lub ściskanie i
czyste zginanie, rozciąganie lub ściskanie i zginanie ze
ścinaniem)
4. Interakcyjne warunki nośności spawanych
przekrojów blachownicowych
5. Elementy rozciągane i zginane – kształtowanie przekrojów i projektowanie
6. Metody analizy i określanie długości wyboczeniowej elementów w układach konstrukcyjnych
7. Elementy ściskane i zginane – kształtowanie przekrojów i projektowanie z uwzglednieniem różnych form niestateczności
8. Rola obudowy ścian i dachów - osłonowa, usztywniajaca lub konstrukcyjna
9. Płatwie i rygle ścienne - kształtowanie i projektowanie
10. Układy konstrukcyjne hal i zasady kształtowania
11. Stężenia połaciowe i ścienne, płatwie i rygle jako stężenia punktowe elementów konstrukcji nośnej
12. Słupy w halach bez transportu, pełnościenne walcowane i blachownicowe ściskane i zginane – kształtowanie i projektowanie
13. Słupy złożone z przewiązkami i skratowane, ściskane oraz ściskane i zginane - projektowanie gałęzi i elementów powiązania
14. Wiazary dachowe i rygle kratowe – kształtowanie i projektowanie
15. Słupy w halach z transportem podpartym (słupy o stałej
sztywności ze wspornikami, słupy o skokowo zmiennej
sztywności)
16. Styki montażowe oraz połączenia słupów z wiązarami dachowymi i ryglami kratowymi
17. Podstawy słupów i sposoby zakotwienia w fundamencie
18. Wezły i podstawy słupów jako odkształcalne elementy konstrukcji szkieletowych, ogólne zasady obliczania sztywnosci i nośności wezłów
19. Klasyfikacja wezłów i podstaw słupów
20. Klasyfikacja układów konstrukcyjnych: pełnociagłe,
niepełnociagle, proste
21. Zasady kształtowania prostych i pełnociągłych układów konstrukcyjnych
22. Zasady obliczania prostych układów konstrukcyjnych na obciążenia pionowe i poziome, projektowanie rygli, słupów i elementów kratowych tężników pionowych
23. Projekt hali stalowej o konstrukcji stalowej słupowo-wiązarowej ze słupem o stałej sztywności.
- Metody oceny:
- Wykonanie koncepcji układu konstrukcyjnego hali wraz z zaprojektowaniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji i ich połączeń, a także sporządzenie rysunków konstrukcyjnych na łączną ocenę co najmniej dostateczną, dokonywane w ramach ćwiczeń projektowych.
Zdanie egzaminu pisemnego w sesji egzaminacyjnej na ocenę co najmniej dostateczną.
Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ocen uzyskanych z ćwiczenia projektowego i egzaminu (ocena z egzaminu ma znaczenie przeważające).
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. ŁUBINSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.:
Konstrukcje metalowe: Część I, Arkady, Warszawa 2000,
Część II, Arkady, Warszawa 2004.
2. Giżejowski M., Ziółko J., Budownictwo ogólne. Tom 5. Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń. Praca zbiorowa. Arkady, 2010
3. BIEGUS A.: Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa 2004. 4. BRÓDKA J., GARNCAREK R., MIŁACZEWSKI K.: Blachy fałdowe w budownictwie stalowym, Arkady, Warszawa 1999.
5. BRÓDKA J., BRONIEWICZ M.: Konstrukcje stalowe z rur.
Arkady, Warszawa 2001.
6. Rykaluk K. – Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy”, DWE, Wrocław 2006.
7. Bródka J., Kozłowski A., Ligocki I., Łaguna J. Ślęczka L., Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych”, PWT, Rzeszów 2009 – Tom 1 i 2
8. Kozłowski A. i zespół – „Konstrukcje stalowe – Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1” - Cz.1 "Wybrane elementy i połączenia", OW PRz, Rzeszów 2009, Cz.2 "Stropy i pomosty", OW PRz, Rzeszów 2011.
9. Bródka J., Broniewicz M., "Projektowanie Konstrukcji Stalowych według Eurokodów". Materiały szkoleniowe, PWT, Rzeszów 2010.
10. Bogucki W., Żyburtowicz M. – „Tablice do projektowania konstrukcji metalowych”, Arkady, W-wa.
11. PN-EN 1993-1-1 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.1: Reguły ogólne i reguły dla budynków”.
12. PN-EN 1993-1-5 – „Projektowanie konstrukcji stalowych.
Cz.1.5: Blachownice”.
13. PN-EN 1993-1-8 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.8: Projektowanie wezłów”.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt KONME2W1
- Zna zasady wymiarowania i konstruowania typowych elementów konstrukcji stalowych - belki, dźwigary kratowe, słupy mimośrodowo ściskane. Zna zasady kształtowania połączeń doczołowych.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt Wykonanie projektu. Zdanie egzaminu.
- Ma wiedzę dotyczącą materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów halowych i ich właściwego doboru na belki, kratownice, słupy.
Weryfikacja: KONME2W2
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08
- Efekt Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
- Zna normy dotyczące konstrukcji stalowych w zakresie projektowania belek, kratownic, słupów mimośrodowo ściskanych oraz połączeń.
Weryfikacja: KONME2W3
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W22
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt KONME2U1
- Potrafi zaprojektowac elementy konstrukcji stalowych - belki, dźwigary kratowe, słupy mimośrodowo ściskane.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U05, K1_U07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16
- Efekt KONME2U2
- Potrafi określić i zebrać obciążenia stałe, śniegiem i wiatrem na proste konstrukcje halowe.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08, T1A_U13
- Efekt KONME2U3
- Potrafi zdefiniować model obliczeniowy (numeryczny) typowej konstrukcji hali przemysłowej.
Weryfikacja: Wykonanie obliczeń do projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U15
- Efekt KONME2U4
- Potrafi wykonać rysunki konstrukcji hali - schematy, rysunki konstrukcyjne kratownicy i słupa.
Weryfikacja: Wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
- Efekt KONME2U5
- Potrafi korzystać z norm dotyczących projektowania w zakresie belek, kratownic i słupów. Potrafi korzystać z norm obciążeń stałych, śniegiem i wiatrem.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt KONME2K1
- Potrafi samodzielnie wykonać zdefiniowane zadanie projektowe.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03
- Efekt KONME2K2
- Analizuje materiały wykładowe oraz dodatkowe informacje niezbędne do wykonania projektu i zaliczenia przedmiotu.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu i wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
- Efekt KONME2K3
- Wykonuje projekt dbając o racjonalne i bezpieczne zaprojektowanie poszczególnych elementów konstrukcji.
Weryfikacja: Wykonanie pprojektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07