Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje metalowe II
Koordynator przedmiotu:
Jerzy Idzikowski, doc. dr inż., Stanisław Wierzbicki, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONME2
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady - 20. Cwiczenia projektowe - 30. Praca indywidualna przy wykonywaniu projektu - 30. Konsultacje i obrona projektu - 8. Studiowanie materiałów wykładowych, przygotowanie do egzaminu - 35. Uczestnictwo w egzaminie - 2. Razem 125h = 5 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 20. Ćwiczenia projektowe - 30. Konsultacje i obrona projektu - 8. Uczestnictwo w egzaminie - 2. Razem 60h = 2,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe - 30. Praca indywidualna przy wykonywaniu projektu - 30. Konsultacje i obrona projektu - 8. Razem 68h = 3 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt45h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zdane egzaminy z przedmiotów: Konstrukcje Metalowe I, Mechanika Konstrukcji I
Limit liczby studentów:
240
Cel przedmiotu:
Nabyć podstawową wiedzę w zakresie zasad kształtowania połączeń śrubowych doczołowych. Nabyć podstawową wiedzę i umiejetności w zakresie zasad projektowania i kształtowania prostych układów konstrukcyjnych hal stalowych słupowo-wiązarowych bez transportu wewnętrznego i z transportem wewnętrznym. Nabyć podstawową wiedzę i umiejętności w zakresie zasad projektowania i kształtowania prostych układów konstrukcyjnych hal stalowych ramowych bez transportu wewnętrznego.
Treści kształcenia:
1. Podręczniki i normy przedmiotowe 2. Kategorie doczołowych połączeń śrubowych, kształtowanie i konstruowanie połączen niesprężonych i sprężonych 3. Interakcyjne warunki nośności przekrojów walcowanych w złożonych stanach obcążenia (rozciąganie lub ściskanie i czyste zginanie, rozciąganie lub ściskanie i zginanie ze ścinaniem) 4. Interakcyjne warunki nośności spawanych przekrojów blachownicowych 5. Elementy rozciągane i zginane – kształtowanie przekrojów i projektowanie 6. Metody analizy i określanie długości wyboczeniowej elementów w układach konstrukcyjnych 7. Elementy ściskane i zginane – kształtowanie przekrojów i projektowanie z uwzglednieniem różnych form niestateczności 8. Rola obudowy ścian i dachów - osłonowa, usztywniajaca lub konstrukcyjna 9. Płatwie i rygle ścienne - kształtowanie i projektowanie 10. Układy konstrukcyjne hal i zasady kształtowania 11. Stężenia połaciowe i ścienne, płatwie i rygle jako stężenia punktowe elementów konstrukcji nośnej 12. Słupy w halach bez transportu, pełnościenne walcowane i blachownicowe ściskane i zginane – kształtowanie i projektowanie 13. Słupy złożone z przewiązkami i skratowane, ściskane oraz ściskane i zginane - projektowanie gałęzi i elementów powiązania 14. Wiazary dachowe i rygle kratowe – kształtowanie i projektowanie 15. Słupy w halach z transportem podpartym (słupy o stałej sztywności ze wspornikami, słupy o skokowo zmiennej sztywności) 16. Styki montażowe oraz połączenia słupów z wiązarami dachowymi i ryglami kratowymi 17. Podstawy słupów i sposoby zakotwienia w fundamencie 18. Wezły i podstawy słupów jako odkształcalne elementy konstrukcji szkieletowych, ogólne zasady obliczania sztywnosci i nośności wezłów 19. Klasyfikacja wezłów i podstaw słupów 20. Klasyfikacja układów konstrukcyjnych: pełnociagłe, niepełnociagle, proste 21. Zasady kształtowania prostych i pełnociągłych układów konstrukcyjnych 22. Zasady obliczania prostych układów konstrukcyjnych na obciążenia pionowe i poziome, projektowanie rygli, słupów i elementów kratowych tężników pionowych 23. Projekt hali stalowej o konstrukcji stalowej słupowo-wiązarowej ze słupem o stałej sztywności.
Metody oceny:
Wykonanie koncepcji układu konstrukcyjnego hali wraz z zaprojektowaniem zasadniczych elementów nośnych konstrukcji i ich połączeń, a także sporządzenie rysunków konstrukcyjnych na łączną ocenę co najmniej dostateczną, dokonywane w ramach ćwiczeń projektowych. Zdanie egzaminu pisemnego w sesji egzaminacyjnej na ocenę co najmniej dostateczną. Ocena łączna z przedmiotu jest średnią ocen uzyskanych z ćwiczenia projektowego i egzaminu (ocena z egzaminu ma znaczenie przeważające).
Egzamin:
tak
Literatura:
1. ŁUBINSKI M., FILIPOWICZ A., ŻÓŁTOWSKI W.: Konstrukcje metalowe: Część I, Arkady, Warszawa 2000, Część II, Arkady, Warszawa 2004. 2. Giżejowski M., Ziółko J., Budownictwo ogólne. Tom 5. Stalowe konstrukcje budynków. Projektowanie wg eurokodów z przykładami obliczeń. Praca zbiorowa. Arkady, 2010 3. BIEGUS A.: Stalowe budynki halowe, Arkady, Warszawa 2004. 4. BRÓDKA J., GARNCAREK R., MIŁACZEWSKI K.: Blachy fałdowe w budownictwie stalowym, Arkady, Warszawa 1999. 5. BRÓDKA J., BRONIEWICZ M.: Konstrukcje stalowe z rur. Arkady, Warszawa 2001. 6. Rykaluk K. – Konstrukcje stalowe. Podstawy i elementy”, DWE, Wrocław 2006. 7. Bródka J., Kozłowski A., Ligocki I., Łaguna J. Ślęczka L., Projektowanie i obliczanie połączeń i węzłów konstrukcji stalowych”, PWT, Rzeszów 2009 – Tom 1 i 2 8. Kozłowski A. i zespół – „Konstrukcje stalowe – Przykłady obliczeń wg PN-EN 1993-1” - Cz.1 "Wybrane elementy i połączenia", OW PRz, Rzeszów 2009, Cz.2 "Stropy i pomosty", OW PRz, Rzeszów 2011. 9. Bródka J., Broniewicz M., "Projektowanie Konstrukcji Stalowych według Eurokodów". Materiały szkoleniowe, PWT, Rzeszów 2010. 10. Bogucki W., Żyburtowicz M. – „Tablice do projektowania konstrukcji metalowych”, Arkady, W-wa. 11. PN-EN 1993-1-1 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.1: Reguły ogólne i reguły dla budynków”. 12. PN-EN 1993-1-5 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.5: Blachownice”. 13. PN-EN 1993-1-8 – „Projektowanie konstrukcji stalowych. Cz.1.8: Projektowanie wezłów”.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONME2W1
Zna zasady wymiarowania i konstruowania typowych elementów konstrukcji stalowych - belki, dźwigary kratowe, słupy mimośrodowo ściskane. Zna zasady kształtowania połączeń doczołowych.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt Wykonanie projektu. Zdanie egzaminu.
Ma wiedzę dotyczącą materiałów konstrukcyjnych stosowanych do budowy obiektów halowych i ich właściwego doboru na belki, kratownice, słupy.
Weryfikacja: KONME2W2
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W05, T1A_W08
Efekt Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Zna normy dotyczące konstrukcji stalowych w zakresie projektowania belek, kratownic, słupów mimośrodowo ściskanych oraz połączeń.
Weryfikacja: KONME2W3
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONME2U1
Potrafi zaprojektowac elementy konstrukcji stalowych - belki, dźwigary kratowe, słupy mimośrodowo ściskane.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U05, K1_U07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16
Efekt KONME2U2
Potrafi określić i zebrać obciążenia stałe, śniegiem i wiatrem na proste konstrukcje halowe.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu. Zdanie egzaminu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U13
Efekt KONME2U3
Potrafi zdefiniować model obliczeniowy (numeryczny) typowej konstrukcji hali przemysłowej.
Weryfikacja: Wykonanie obliczeń do projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U15
Efekt KONME2U4
Potrafi wykonać rysunki konstrukcji hali - schematy, rysunki konstrukcyjne kratownicy i słupa.
Weryfikacja: Wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16
Efekt KONME2U5
Potrafi korzystać z norm dotyczących projektowania w zakresie belek, kratownic i słupów. Potrafi korzystać z norm obciążeń stałych, śniegiem i wiatrem.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONME2K1
Potrafi samodzielnie wykonać zdefiniowane zadanie projektowe.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt KONME2K2
Analizuje materiały wykładowe oraz dodatkowe informacje niezbędne do wykonania projektu i zaliczenia przedmiotu.
Weryfikacja: Zdanie egzaminu i wykonanie projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06
Efekt KONME2K3
Wykonuje projekt dbając o racjonalne i bezpieczne zaprojektowanie poszczególnych elementów konstrukcji.
Weryfikacja: Wykonanie pprojektu.
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07