Nazwa przedmiotu:
Podstawy Informatyki
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Ryszard Robert Gajewski, Dr Danuta Olędzka
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
POINFO
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Obliczenie godzin pracy studenta (75): obecność na zajęciach laboratoryjnych 20 obecność na wykładach 10 zapoznanie się z literaturą 5 przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15 przygotowanie do sprawdzianów 15 wykonanie pracy projektowej 5 przygotowanie do testu z wykładów 5
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Obliczenie punktów ECTS (30h) obecność na zajęciach laboratoryjnych 20 obecność na wykładach 10 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Obliczenie punktów ECTS (45) zapoznanie się z literaturą 5 przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 15 przygotowanie do sprawdzianów 15 wykonanie pracy projektowej 5 przygotowanie do testów z wykładów 5 1,5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium300h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyjaśnienie podstawowych zasad efektywnego wykorzystywania technologii informacyjnej w budownictwie poprzez:<ul> <li>przyswojenie i prawidłową interpretację podstawowych terminów i pojęć informatyki, <li>wyrobienie umiejętność doboru właściwych narzędzi informatyki do rozwiązywania określonych zadań, <li>nauczenie takiego formułowania problemów, aby dało się je rozwiązać narzędziami informatyki, <li>orientację w nowych tendencjach i technologiach informatycznych, <li>oraz wytworzenie nawyku uczenia się i znajdywania źródeł informacji o nowych możliwościach wykorzystania informatyki.</ul> Realizacja tych celów umożliwi studentom:<ul> <li>doskonalenie warsztatu pracy inżyniera, <li>poznawanie nowych źródeł informacji, <li>efektywne korzystanie ze współczesnych form komunikacji i pozyskiwania informacji, <li>nowoczesne i sprawne osiąganie wymaganych rezultatów z wykorzystaniem różnorodnych mediów elektronicznych, <li>oraz wspomaganie procesu uczenia się i zdobywania</ul>
Treści kształcenia:
Główne treści przedmiotu obejmują:<ul> <li>systematykę zagadnień informatycznych w budownictwie, <li>podstawy działania systemów operacyjnych, <li>informacje o zasadach działania, posługiwaniu się, możliwościach technicznych i konfiguracji współczesnego sprzętu informatycznego oraz oprogramowania stanowiących nierozłączną całość, <li>zasady pracy sieci komputerowych, <li>wiedzę na temat istoty informacji i jej funkcji, poprawnego interpretowania i wykorzystywania informacji, właściwego doboru źródeł informacji a także technicznych sposobów gromadzenia, przechowywania i dystrybucji informacji, <li>oraz elementy technologii multimedialnych.</ul> Ćwiczenia w laboratorium komputerowym, których zakres jest ściśle powiązany z innymi przedmiotami, stanowią praktyczne przykłady zadań technicznych wykonywanych przez studentów z zakresu:<ul> <li>pracy w sieci wydziałowej, <li>zarządzania informacją zgromadzoną w postaci plików, <li>wyszukiwania, kategoryzacji, gromadzenia i przechowywania a także dystrybucji informacji w sieci, <li>tworzenia i konwersji grafiki rastrowej i wektorowej, <li>przygotowywania prezentacji multimedialnych oraz tekstów naukowo-technicznych, <li>prowadzenia obliczeń inżynierskich</ul>
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:<ul> <li>zaliczenie trzech sprawdzianów praktycznych <li>wykonanie pracy projektowej <li>wykazanie się znajomością wiedzy teoretycznej</ul>
Egzamin:
nie
Literatura:
<ol><li>Gajewski Ryszard Robert, MathCAD – obliczenia inżynierskie i programowanie, Oficyna Politechniki Warszawskiej, 2011. <li>Gajewski Ryszard Robert, Własak Lech, Podstawy Informatyki i Mathematica, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 2011. <li>Olędzka Danuta, Excel w zadaniach dla studentów inżynierii lądowej, Oficyna Politechniki Warszawskiej, 2010. <li>Oulton Nicholas B., Killer Presentations: Power the Imagination to Visualise Your Point - With Power Point, How to Books, 2007 <li>Żarowska Alicja, Węglarz Waldemar, ECDL na skróty, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010. <li>Żarowska-Mazur Alicja, Węglarz Waldemar, ECDL Advanced na skróty, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011.</ol> Pełen wykaz literatury znajduje się na stronie przedmiotu
Witryna www przedmiotu:
http://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=58
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Wpisz opis
Zna teoretyczne podstawy przetwarzania informacji i jej przechowywania oraz prowadzenia obliczeń inżynierskich wraz z elementami programowania
Weryfikacja: Sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W01, K1_W09, K1_W21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Wpisz opis
Potrafi sformułowac i oprogramować w wybranym srodowisku proste algorytmy obliczeniowe
Weryfikacja: Sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U24
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U02, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U09, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Wpisz opis
Potrafi pracowac samodzielnie i w zespole. Ma swiadomość konieczności samokształcenia. Potrafi komunikatywnie prezentowac wyniki własnych prac.
Weryfikacja: Prace projektowe, sprawdziany
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K03, K1_K06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06, T1A_K01, T1A_K07