Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje betonowe III
Koordynator przedmiotu:
Piotr Knyziak, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
KONBE3
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
obecność na wykładach 20 godzin obecność na ćwiczeniach projektowych 25 godzin zapoznanie się z literaturą przedmiotu 10 godzin wykonanie projektów i obrona na konsultacjach 30 przygotowanie do egzaminu i obecność na egzaminie 15 godzin = 100 h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
obecność na wykładach 20 godzin obecność na ćwiczeniach projektowych 25 godzin konsultacje projektu 2 łącznie 47 godzin liczba ECTS = 1,5
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
obecność na ćwiczeniach projektowych 25 godzin wykonanie projektów i obrona na konsultacjach 50 łącznie 75 godzin liczba ECTS=3
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt375h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagane jest zaliczenie podstawowego kursu Konstrukcji Betonowych I i II (sem. 5 i 6). Potrzebne są podstawowe informacje o siłach przekrojowych w płytach, tarczach i powłokach cienkościennych
Limit liczby studentów:
bez limitu
Cel przedmiotu:
Teoria i zasady projektowania podstawowych konstrukcji sprężonych (stropy i przekrycia), zbiorników i silosów prostokątnych i walcowych, silosów żelbetowych i sprężonych. Ćwiczenia są związane z zagadnieniami wykładanymi na poprzednim semestrze i dotyczą projektowania stropu słupowo-płytowego lub belkowo-płytowego o dużej rozpiętości.
Treści kształcenia:
Konstrukcje sprężone. Idea, definicja, zarys historii. Materiały stosowane do konstrukcji sprężonych. Wykonywanie elementów strunobetonowych metodą długich torów. Kablobeton - budowa cięgien sprężających, zakotwień i kanałów kablowych, technologia sprężania i zabezpieczanie cięgien przed korozją. Naprężenia w betonie wywołane sprężeniem Doraźne i opóźnione straty sprężenia. Stan graniczny nośności. elementów zginanych i rozciąganych. Ścinanie. Sytuacja początkowa. Sytuacja trwała - zarysowanie w przekrojach normalnych, graniczne szerokości rys i inne wymagania, siła rysująca i moment rysujący, warunek braku rozciągania. Główne naprężenia rozciągające i rysy ukośne. Ugięcia elementów sprężonych. Strefa zakotwienia w kablobetonie i strefa zakotwienia w strunobetonie. Przykłady konstrukcji sprężonych w budownictwie ogólnym i przemysłowym. Sprężone konstrukcje zespolone i konstrukcje z cięgnami bez przyczepności. Zbiorniki na ciecze i materiały sypkie. Rodzaje zbiorników, obciążenia, podstawowe wymagania. Zbiorniki prostokątne na ciecze: siły wewnętrzne w ścianach. Przekrycia i dna zbiorników. Wymiarowanie i konstruowanie zbrojenia. Szczelność - beton i powłoki powierzchniowe. Dylatacje i przerwy robocze. Konstrukcje żelbetowe złożone z cienkich powłok obrotowych. Siły i naprężenia w cienkościennych powłokach obrotowych obciążonych obrotowo-symetrycznie - teoria bezmomentowa. Teoria momentowa. Naprężenia i momenty zginające wywołane kołowo symetrycznymi zmianami temperatury ściany. Zbiorniki o przekroju kołowym - przykłady i konstrukcja - siły wewnętrzne w otwartych zbiornikach walcowych, wymiarowanie i konstrukcja ścian. Siły w połączeniu kopuły z walcem, wymiarowanie i konstrukcja kopuł. Ogólna charakterystyka bunkrów i silosów. Właściwości materiałów sypkich - zjawiska wpływające na napór w silosach Teoria Janssena i napór po napełnieniu silosu. Napór przy opróżnianiu, napór w silosach krępych. Obliczanie sił wewnętrznych, konstruowanie zbrojenia. Ćwiczenia projektowe, projekt stropu słupowo-płytowego lub belkowo-płytowego o dużej rozpiętości.
Metody oceny:
Wykład kończy się egzaminem pisemnym i ustnym. Ćwiczenia projektowe - projekt stropu słupowo-płytowego lub belkowo-płytowego o dużej rozpiętości zaliczany na podstawie konsultacji obliczeń i rysunków, udziału w ćwiczeniach, obrony projektu.
Egzamin:
tak
Literatura:
Wykładowca udostępnia studentom elektroniczne kopie materiałów wyświetlanych na wykładach, prowadzący ćwiczenia udostępniają wzorce ćwiczeń. Materiały te są podstawowymi źródłami umożliwiającymi zaliczenie przedmiotu. Wykład i ćwiczenia są ściśle związane z normami projektowania, b. ważne są tu normy obciążeń i norma: „PN-EN 1992-1-1: Eurokod 2. Projektowanie konstrukcji betonu. Część 1-1” oraz książki: Ajdukiewicz A., Mames J.: Konstrukcje z betonu sprężonego. Polski Cement, Kraków 2004, Stachowicz A., Ziobroń W.: Podziemne zbiorniki wodociągowe, Arkady, Warszawa 1986 Kobiak J., Stachurski W.: Konstrukcje żelbetowe, t.4. Arkady, Warszawa 1991 Warunki techniczne wykonania i odbioru zbiorników betonowych oczyszczalni ścieków - praca zbiorowa. Instalator Polski, Warszawa 1998. Wymienione powyżej książki są bardzo obszerne – przygotowanie się do egzaminu wyłącznie na podstawie lektur, bez materiałów z wykładów, może okazać się zbyt trudne.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
Studenci mogą zapisywać się na zajęcia z Konstrukcji Betonowych III dopiero gdy mają zaliczone zajęcia z Konstrukcji Betonowych I i II. Zajęcia z KB III są wyższym poziomem poznania, na którym podstawy z KB I i II są wykorzystywane i rozszerzane o kolejne elementy - często wyjaśnienie odbywa się poprzez porównanie do rozwiązań podstawowych.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt KONBE3W1
Zna zasady projektowania prostych konstrukcji sprężonych, zbiorników i silosów żelbetowych i sprężonych oraz ścian oporowych. Zna normy i standardy związane z projektowaniem wymienionych konstrukcji.
Weryfikacja: egzamin pisemny i ustny
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W05, K1_W07, K1_W09, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt KONBE3U1
Potrafi zaprojektować żelbetowy strop słupowo-płytowy lub belkowo-płytowy o dużych rozpiętościach.
Weryfikacja: obrona projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U04, K1_U05, K1_U07, K1_U20, K1_U02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U08, T1A_U15, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U07, T1A_U13, T1A_U03, T1A_U04, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U08, T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KONBE3K1
Potrafi samodzielnie określić kolejność zadań przy projektowaniu stropu o dużej rozpiętości i realizować je w układzie sekwencyjnym
Weryfikacja: konsultowanie etapów projektu i kontrola powiązania kolejnych faz projektowania oraz weryfikacja samodzielności wykonywania obliczeń
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07