Nazwa przedmiotu:
Metody i techniki rozdzielania
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw dr hab. Mirosław Mojski dr inż. Katarzyna Pawlak
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Biotechnologia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Chromatografia i elektroforeza kapilarna – wykład
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
brak
Treści kształcenia:
Wysokosprawna chromatografia cieczowa (HPLC), w różnych wariantach metodycznych i aparaturowych, uzupełniana przez chromatografię gazową (GC) oraz chromatografię cienkowarstwową są obecnie podstawowymi narzędziami w chemii analitycznej ukierunkowanej na potrzeby biotechnologii. (HPLC). W ostatnich dwu dekadach nastąpił bardzo szybki rozwój elektroforezy kapilarnej (CE), która stała się cennym narzędziem w badaniach specjacyjnych i analizach mikropróbek, a także w chemii analitycznej związków wielkocząsteczkowych, zwła-szcza w oznaczaniu białek i peptydów. W wykładzie omawia się zaga-dnienia związane z pobieraniem próbek i ich przygotowaniem do analizy. Ćwiczenia mają zapoznać studentów z metodami wyznaczania podstawowych parametrów opisujących metody chromatograficzne i elektroforetyczne oraz zasadami powiązania ich z właściwościami fizykochemicznymi rozdzielanych związków. Omówione zostanie postępowanie konieczne do prawidłowej identyfikacji związków i określania czystości piku. W ramach ćwiczeń omówione będą przykłady postępowania rachunkowego koniecznego do opracowania metody rozdzielania, doboru metody oznaczania (wzorca zewnętrznego i wewnętrznego, dodatku wzorca) jej walidacji oraz określania odchylenia dla wyniku oznaczeń. Przykłady przedstawionych problemów oparte będą na podstawie badań naukowych przeprowadzanych w Laboratorium Metod Rozdzielania, dotyczących kontroli jakości żywności, analizy środowiskowej, badań farmako-kinetycznych oraz badań podstawowych w chemii bionieorganicznej roślin i zwierząt.
Metody oceny:
wykład – zaliczenie przedmiotu, ćwiczenia – dwa kolokwia
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Z. Witkiewicz, Podstawy chromatografii, WNT, Warszawa 2005. 2. I. Głuch, M. Balcerzak (red.), Chemia analityczna – ćwiczenia laboratoryjne. 3. R. Kuhn, S. Hoffstter-Kuhn, Capillary Electrophoresis: Principles and Practice, Springer-Verlag, Heidelberg 1996. 4. W. Hyk, Z. Stojek, Analiza statystyczna w laboratorium analitycznym, wyd. 2, Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego, 2006. 5. K. Doerffel, Statystyka dla chemików analityków, WNT, 1989.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się