Nazwa przedmiotu:
Systemy podawania leków
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Tomasz Ciach
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Biotechnologia
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
-
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
brak
Treści kształcenia:
1. Podstawowe drogi podawania leków, ich cechy dotyczące kinetyki absorpcji, lokalnej aktywności enzymów, rozmiarów i własności fizykochemicznych absorbowanych związków chemicznych. Wpływ drogi podania leku na jego losy w ustroju, efekt pierwszego przejścia, podstawy farmakokinetyki i farmakodynamiki organizmu ludzkiego i modeli zwierzęcych. 2. Podstawy formulacji leków. Zasady korzystania z Farmakopei i zawartych w niej metod. Zasady formulacji leków zależnie od drogi podania leku. Solubilizacja leków trudnorozpuszczalnych. Aerozole do zastosowań medycznych. Systemy kontrolowanego uwalniania leków z układów micelarnych i cząstek. Implanty medyczne i ich właściwości. 3. Przemysłowe formułowanie leków. Podstawowa wiedza dotycząca układów emulsyjnych, kremów i maści i ich przygotowywanie. Wymogi mikrobiologiczne i chemiczne dotyczące różnych form leku.
Metody oceny:
brak
Egzamin:
tak
Literatura:
1. G. Rajtar-Cynke, Farmakologia, podręcznik dla studentów i absolwentów wydziałów pielęgniarstwa i nauk o zdrowiu Akademii Medycznych, Czelej, Lublin 2002. 2. M. Gorczyca, A. Zejc , Chemia leków, PZWL. 3. E. Mutschler, Farmakologia i toksykologia, Elsevier Urban & Partner, 2004.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się