Nazwa przedmiotu:
Materiały i cywilizacje . Ryzyko w procesach chemicznych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Andrzej Królikowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 30h, w tym: a) obecność na wykładzie: 20h b) obecność na zajęciach seminaryjnych: 10h 2. przygotowanie do zajęć seminaryjnych (poszukiwania literaturowe na wskazane tematy): 9h 3. przygotowanie do testów zaliczeniowych: 6h Razem nakład pracy studenta: 45h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. wykład: 20h 2. seminaria: 10h Razem: 30h, co odpowiada 1 punktowi ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
W ramach kursu student powinien: • poznać ewolucję podstawowych materiałów konstrukcyjnych i wykonywanych z nich wyrobów oraz związany z tym postęp techniczny / technologiczny oraz wpływ tych procesów na przemiany gospodarcze, społeczne i polityczne świata od starożytności do dnia dzisiejszego • poznać przykłady polskich uczonych i inżynierów, którzy przyczynili się do rozwoju techniki • wykonać poszukiwania literaturowe na wskazane tematy i przedstawić uzyskane informacje w dyskusjach na zajęciach seminaryjnych.
Treści kształcenia:
Celem przedmiotu jest retrospektywne spojrzenie na rolę materiałów konstrukcyjnych w rozwoju cywilizacyjnym (wpływ na przemiany społeczne, gospodarcze i polityczne) oraz przedstawienie ewolucji podstawowych materiałów konstrukcyjnych i sposobów ochrony przed korozją od czasów starożytnych do dnia dzisiejszego. Wykład obejmuje następujące treści merytoryczne: - epoka materiałów naturalnych: kamienia i gliny, odkrycie przemiany glina – porcelana, - epoka materiałów „rzemieślniczych”: brązu i żelaza, opanowanie wytopu metali z rud i metod kształtowania wyrobów metalowych, kuźnia Hefajstosa, „demokratyczny metal”, metalowe narzędzia i broń i ich wpływ na przemiany gospodarcze i polityczne (cywilizacja Majów – cywilizacja śródziemnomorska), beton rzymski, zadziwiające konstrukcje starożytności (piramidy, Kolos Rodyjski, Koloseum, Kolumna Kutubska) i problemy korozyjne w zamierzchłych czasach (ołowiane wodociągi), wkład alchemii, stal damasceńska, odkrycia naukowe Oświecenia, początki elektrochemii, - epoka materiałów „inżynierskich”: rewolucja przemysłowa, epoka stali i betonu, wielkopiecowy proces hutniczy, renesans / ponowne odkrycie betonu, coraz większe konstrukcje, coraz większe problemy z korozją, - epoka materiałów „nasyconych wiedzą”: polimery, stale „prawie” odporne na korozję, kompozyty, żelbet – wielkie możliwości i wielkie problemy korozyjne, nowe technologie, materiały dla medycyny, lotnictwa, przemysłu jądrowego i wojskowego, - porównania: wysokie budowle: od wieży Eiffla do Millenium Towers, przeprawy mostowe: od Iron Brigde do planów mostu przez Cieśninę Messyńską, kopuły(od rzymskiego Panteonu do kopuł fullerowskich), - nieodparte porównania: piramida Cheopsa – zapora Grand Coulee, Kolos Rodyjski – Statua Wolności, - historia zmagań z korozją, teoria flogistonu, odkrycia Oświecenia, twórcy współczesnej teorii korozji, polskie akcenty.
Metody oceny:
Zaliczenie seminaryjne
Egzamin:
tak
Literatura:
1. S.L. Sass, The substance of civilization: Materials and human history from the stone age to the age of silicon, Arcade Publ., 1999. 2. A. Królikowski, Konstrukcje stalowe wczoraj i dziś, cykl publikacji w Konstrukcje Stalowe, 3(55)-6(57), 2002. 3. A. Królikowski, Historia zmagań z korozją metali, cykl publikacji w Konstrukcje Stalowe, 1(59)-4(62), 2003.
Witryna www przedmiotu:
ch.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma wiedzę o właściwościach materiałów konstrukcyjnych stosowanych na przestrzeni dziejów
Weryfikacja: testy zaliczeniowe
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04, T2A_W07
Efekt W02
Rozumie pozatechniczne aspekty powodujące wycofywanie wcześniej stosowanych materiałów konstrukcyjnych i wprowadzanie nowych
Weryfikacja: testy zaliczeniowe, wystąpienia na seminarium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Sprawnie pozyskuje informacje z literatury i Internetu, krytycznie je analizuje i na tej podstawie potrafi sformułować i uzasadnić swoją opinię
Weryfikacja: wystąpienia w na seminarium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U05
Efekt U02
Dostrzega aspekty społeczne i ekonomiczne rozwoju techniki i technologii oraz pojawienia się nowych materiałów i produktów
Weryfikacja: testy zaliczeniowe, wystąpienia na seminarium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Ma umiejętność samodzielnego studiowania wybranych zagadnień i pracy w zespole przy opracowaniu wspólnych wystąpień seminaryjnych
Weryfikacja: wystąpienia na seminarium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01, K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K01, T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06