- Nazwa przedmiotu:
- Elementy konstrukcji sprzętu cyfrowego
- Koordynator przedmiotu:
- Prof. nzw. dr hab. Tomasz Adamski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- godziny kontaktowe - 65h; w tym
obecność na wykładach –30 h
obecność na ćwiczeniach-15 h
obecność na laboratoriach – 15 h
konsultacje – 5 h
przygotowanie do zajęć – 50h, w tym
przygotowanie do wykładów – 10 h
przygotowanie do ćwiczeń- 10 h
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 30 h
Razem nakład pracy studenta 115h = 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- obecność na wykładach – 30 h
obecność na ćwiczeniach -15 h
obecność na laboratoriach – 15 h
konsultacje z prowadzącymi zajęcia – 5h
Razem 65 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- obecność na laboratoriach – 15 h
przygotowanie do laboratorium – 30 h
Razem 45h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium15h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Algebra
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Poznanie szeroko pojętych podstaw techniki cyfrowej, techniki mikroprocesorowej i techniki systemów wbudowanych. Studenci po wykładzie powinni rozumieć jak działa mikroprocesor, mikrokontroler i system komputerowy ale również powinni umieć zaprojektować dowolny średnio złożony system cyfrowy i system wbudowany.
- Treści kształcenia:
- 1. Kody i kodowanie w systemach cyfrowych (z arytmetyką cyfrową, szyframi, kompresją i kodami korekcyjnymi włącznie),
2. Układy cyfrowe (algebra Boole’a, teoria automatów skończonych, układy logiczne - układy kombinacyjne i układy sekwencyjne, bloki funkcjonalne systemów cyfrowych (rejestry, sumatory, multipleksery, pamięci, układy mikroprogramowane itd.),
3. Układy elektroniczne techniki cyfrowej ( bramki, przerzutniki, konwertery A/D i D/A, układy S/H itd.),
4. Architektura komputerów (koncepcje ogólne, 8051, 8086, Pentium 4, Core 2 Duo, Core 2 Quadro), systemy równoległe, mikroprocesory i technika mikroprocesorowa, urządzenia peryferyjne i pamięci masowe,
5. Układy PLD, cyfrowe przetwarzanie sygnałów i mikroprocesory sygnałowe, development systems,
6. Narzędzia CAD w systemach cyfrowych, języki HDL,
7. Transmisja informacji w systemach cyfrowych, USB, sieci LAN,WLAN i WAN
- Metody oceny:
- Mini projekty laboratoryjne (w sumie 40 puntów), 3 kolokwia w semestrze (w sumie 60 punktów), dodatkowe zadania domowe (10 zadań, 10 punktów w sumie za zadania domowe), w sumie za przedmiot 100p maksimum, 50 punktów zalicza, przeliczenie punkty ocena jest liniowe tzn. 50-60= 3, itd. 90-100=5
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1] D.E.Knuth; Tha Art of Computer Programming Addison Wesley, 1997
[2] W.Stallings; Computer Organisation and Architecture-Design for Performance; Prentice Hall 1996.
[3] G. De Micheli; Synthesis and Optimisation of Digital Circuits; Mc Graw –Hill Inc. 1994.
[4] B.Wilkinson; The Essence of Digital Design; Prentice Hall 2002.
(są tłumaczenia polskie)
[5] Katalogi f-my Intel, WWW.intel.com
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie architektury systemów mikroprocesorowych i mikrokontrolerów oraz systemów wbudowanych
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań do samodzielnego rozwiązania, mini projekty, ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W03
- Efekt W02
- Ma elementarną wiedzę w zakresie elektroniki i układów logicznych potrzebną do zrozumienia techniki cyfrowej i zasad funkcjonowania współczesnych komputerów
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań do samodzielnego rozwiązania, mini projekty, ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W07
- Efekt W03
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych oraz systemów wbudowanych
Weryfikacja: Ocena mini projektów, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Wykorzystuje wiedzę matematyczną do optymalizacji rozwiązań sprzętowych i programowych;
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań domowych ocena mini projektów, ćwiczenia laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09
- Efekt U02
- Potrafi zabezpieczyć przesyłane dane przed nieuprawnionym odczytem
Weryfikacja: Kolokwia, ocena zadań, ocena miniprojektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U17
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
- Efekt U03
- Ma umiejętność budowy prostych systemów wbudowanych
Weryfikacja: Ocena z zadań wykonywanych podczas laboratorium , oceny z miniprojektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01
- Rozumie konieczność ciągłego śledzenia zmian w dokumentacji nowych mikroprocesorów i mikrokontrolerów oraz zmian w standardach takich jak np. USB
Weryfikacja: Ćwiczenia laboratoryjne, ocena miniprojektów
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02
- Zna przykłady i rozumie przyczyny wadliwie działających systemów cyfrowych
Weryfikacja: Ocena z zadań wykonywanych podczas laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt K03
- Potrafi samodzielnie wykonać projekt systemu wbudowanego
Weryfikacja: Oceny z mini projektów, ocena ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K06
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K06