Nazwa przedmiotu:
Programowanie w środowisku graficznym
Koordynator przedmiotu:
mgr Karol Walędzik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Wykłady – 30h 2. Zajęcia laboratoryjne – 30 h 3. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 50h, w tym: a. przygotowanie teoretyczne: 20h b. przygotowanie poprzez realizację zadań praktycznych: 30h 4. Realizacja domowej części zadań laboratoryjnych – 25h Razem 135h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. Wykłady – 30h 2. Zajęcia laboratoryjne – 30 h Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. Zajęcia laboratoryjne – 30 h 2. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych poprzez realizację zadań praktycznych – 30h 3. Realizacja domowej części zadań laboratoryjnych – 25h Razem 85h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
• Programowanie obiektowe • Programowanie • Elementy programowania strukturalnego
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technologiami tworzenia aplikacji wykorzystujących graficzny interfejs użytkownika systemów Ms Windows. Po ukończeniu kursu studenci powinni: posiadać wiedzę na temat ogólnego schematu działania aplikacji wykorzystujących okienkowy interfejs użytkownika; potrafić posłużyć się natywnym API systemu Microsoft Windows w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych; potrafić posłużyć się biblioteką Windows.Forms platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu Ms Windows; potrafić posłużyć się biblioteką Windows Presentation Foundation platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu Ms Windows.
Treści kształcenia:
Program wykładu: • Okna, komunikaty, czas, błędy • Struktury, mysz, klawiatura, wersje • GDI • Zasoby, okna dialogowe, kontrolki, skrolowanie • Windows Forms: aplikacja, ustawienie, formularze, zdarzenia, okna dialogowe • GDI+ • Kontenery, kontrolki, skrolowanie • Własne kontrolki, zasoby • Biblioteki DLL, schowek, rejestr, drukowanie • Pamięć, procesy i wątki, system plików • Multimedia • Windows Shell, kompozycje • Windows Vista, Windows Mobile • Windows Presentation Foundation • Aplikacje wielojęzyczne, zasady tworzenia dobrego GUI   Program laboratorium • Ćwiczenia – Windows API • Zadanie nr 1 – Okna • Zadanie nr 2 – Mysz i klawiatura • Zadanie nr 3 – GDI • Zadanie nr 4 – Zasoby, okna dialogowe, kontrolki • Ćwiczenia – Windows Forms • Zadanie nr 5 – Windows Forms: formularze, zdarzenia • Zadanie nr 6 – Windows Forms: GDI+ • Zadanie nr 7 – Windows Forms: kontrolki • Zadanie nr 8 – Windows Forms: zasoby, własne kontrolki • Zadanie nr 9 – Dowolne zagadnienia przedstawione w postaci problemu bez sugerowanego sposobu rozwiązania • Zadanie nr 10 – Dowolne zagadnienia przedstawione w postaci problemu bez sugerowanego sposobu rozwiązania • Zadanie nr 11 – Zadanie przekrojowe • Zadanie nr 12 – Zadanie przekrojowe
Metody oceny:
Każde z 12 zadań oceniane od 0 do 10 punktów. Ocena wystawiana na podstawie 9 najlepszych wyników spośród 10 pierwszych zadań lub 11 najlepszych wyników spośród wszystkich 12 zadań. Przeliczenie punktów na oceny jest następujące:         91%    - 100%      :       5,0         81%    -   90%      :       4,5         71%    -   80%      :       4,0         61%    -   70%      :       3,5         51%    -   60%      :       3,0
Egzamin:
nie
Literatura:
Charles Petzold „Programowanie Windows” Al Wiliams „Programowanie Windows 2000. Czarna księga” David S. Platt „Microsoft .NET - podstawy” Charles Petzold „Programowanie Microsoft Windows w języku C#”
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma wiedzę ogólną oraz zna podstawowe techniki z zakresu tworzenia okienkowych graficznych interfejsów użytkownika na potrzeby komunikacji człowiek-komputer
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W07
Efekt W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych dla systemów Ms Windows
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07
Efekt W03
Ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych i systemów operacyjnych
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W04
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu wykorzystania funkcjonalności systemu operacyjnego Ms Windows
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Ma umiejętność posługiwania się systemem operacyjnym Ms Windows na poziomie API
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U15
Efekt U02
Ma umiejętność rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer i projektowania prostych systemów informatycznych
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U16
Efekt U03
Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe: K_U30
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16