- Nazwa przedmiotu:
- Programowanie w środowisku graficznym
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Karol Walędzik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Informatyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Wykłady – 30h
2. Zajęcia laboratoryjne – 30 h
3. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych – 50h, w tym:
a. przygotowanie teoretyczne: 20h
b. przygotowanie poprzez realizację zadań praktycznych: 30h
4. Realizacja domowej części zadań laboratoryjnych – 25h
Razem 135h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. Wykłady – 30h
2. Zajęcia laboratoryjne – 30 h
Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. Zajęcia laboratoryjne – 30 h
2. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych poprzez realizację zadań praktycznych – 30h
3. Realizacja domowej części zadań laboratoryjnych – 25h
Razem 85h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- • Programowanie obiektowe
• Programowanie
• Elementy programowania strukturalnego
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z technologiami tworzenia aplikacji wykorzystujących graficzny interfejs użytkownika systemów Ms Windows. Po ukończeniu kursu studenci powinni:
posiadać wiedzę na temat ogólnego schematu działania aplikacji wykorzystujących okienkowy interfejs użytkownika;
potrafić posłużyć się natywnym API systemu Microsoft Windows w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych;
potrafić posłużyć się biblioteką Windows.Forms platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu Ms Windows;
potrafić posłużyć się biblioteką Windows Presentation Foundation platformy .NET w celu utworzenia prostych aplikacji okienkowych dla systemu Ms Windows.
- Treści kształcenia:
- Program wykładu:
• Okna, komunikaty, czas, błędy
• Struktury, mysz, klawiatura, wersje
• GDI
• Zasoby, okna dialogowe, kontrolki, skrolowanie
• Windows Forms: aplikacja, ustawienie, formularze, zdarzenia, okna dialogowe
• GDI+
• Kontenery, kontrolki, skrolowanie
• Własne kontrolki, zasoby
• Biblioteki DLL, schowek, rejestr, drukowanie
• Pamięć, procesy i wątki, system plików
• Multimedia
• Windows Shell, kompozycje
• Windows Vista, Windows Mobile
• Windows Presentation Foundation
• Aplikacje wielojęzyczne, zasady tworzenia dobrego GUI
Program laboratorium
• Ćwiczenia – Windows API
• Zadanie nr 1 – Okna
• Zadanie nr 2 – Mysz i klawiatura
• Zadanie nr 3 – GDI
• Zadanie nr 4 – Zasoby, okna dialogowe, kontrolki
• Ćwiczenia – Windows Forms
• Zadanie nr 5 – Windows Forms: formularze, zdarzenia
• Zadanie nr 6 – Windows Forms: GDI+
• Zadanie nr 7 – Windows Forms: kontrolki
• Zadanie nr 8 – Windows Forms: zasoby, własne kontrolki
• Zadanie nr 9 – Dowolne zagadnienia przedstawione w postaci problemu bez sugerowanego sposobu rozwiązania
• Zadanie nr 10 – Dowolne zagadnienia przedstawione w postaci problemu bez sugerowanego sposobu rozwiązania
• Zadanie nr 11 – Zadanie przekrojowe
• Zadanie nr 12 – Zadanie przekrojowe
- Metody oceny:
- Każde z 12 zadań oceniane od 0 do 10 punktów.
Ocena wystawiana na podstawie 9 najlepszych wyników spośród 10 pierwszych zadań lub 11 najlepszych wyników spośród wszystkich 12 zadań. Przeliczenie punktów na oceny jest następujące:
91% - 100% : 5,0
81% - 90% : 4,5
71% - 80% : 4,0
61% - 70% : 3,5
51% - 60% : 3,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Charles Petzold „Programowanie Windows”
Al Wiliams „Programowanie Windows 2000. Czarna księga”
David S. Platt „Microsoft .NET - podstawy”
Charles Petzold „Programowanie Microsoft Windows w języku C#”
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01
- Ma wiedzę ogólną oraz zna podstawowe techniki z zakresu tworzenia okienkowych graficznych interfejsów użytkownika na potrzeby komunikacji człowiek-komputer
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07, K_W12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03, T1A_W07
- Efekt W02
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu budowy systemów komputerowych dla systemów Ms Windows
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
- Efekt W03
- Ma uporządkowaną, podbudowaną wiedzę w zakresie architektury systemów komputerowych i systemów operacyjnych
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W04
- Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań informatycznych z zakresu wykorzystania funkcjonalności systemu operacyjnego Ms Windows
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01
- Ma umiejętność posługiwania się systemem operacyjnym Ms Windows na poziomie API
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U15
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U15
- Efekt U02
- Ma umiejętność rozwiązywania prostych zagadnień z zakresu komunikacji człowiek-komputer i projektowania prostych systemów informatycznych
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U23
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U16
- Efekt U03
- Potrafi - zgodnie z zadaną specyfikacją - zaprojektować oraz zrealizować prosty system informatyczny, używając właściwych metod, technik i narzędzi
Weryfikacja: Zadania laboratoryjne
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U30
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16