Nazwa przedmiotu:
Grafika komputerowa I
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Paweł Kotowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Informatyka
Grupa przedmiotów:
Wspólne
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe - 60 godz. w tym a. obecność na wykładach – 30 godz. b. obecność na laboratoriach– 30 godz. 2. przygotowanie do zajęć –52 godz., w tym a. konsultacje – 2 godz. b. Implementacja aplikacji: jej dokończenie, uruchomienie, przetestowanie (poza laboratorium) – 30 godz. c. zapoznanie się z literaturą – 5 godz. d. przygotowanie się do kolokwium – 5 godz. e. Przygotowanie się do egzaminu i obecność na egzaminie – 10 godz. Razem nakład pracy studenta 112 godz. = 4 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach i laboratoriach– 60 godz. 2. konsultacje– 2 godz. Razem 62 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1. obecność na laboratoriach – 30 godz. 2. Implementacja aplikacji: jej dokończenie, uruchomienie, przetestowanie (poza laboratorium) – 30 godz. Razem 60 godz., co odpowiada 2 pkt. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Umiejętność programowania w języku wysokiego poziomu. Znajomość podstawowych struktur danych. Umiejętność projektowania efektywnych algorytmów. Programowanie strukturalne, Algorytmy i struktury danych
Limit liczby studentów:
Bez limitu
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi algorytmami i metodami grafiki komputerowej.
Treści kształcenia:
1. Podstawowe algorytmy rastrowe • Kreślenie odcinków i okręgów , algorytm DDA i Bresenhama • Antialiasing • Wypełnianie wieloboków i obszarów 2. Podstawowe algorytmy wektorowe • Obcinanie linii • Obcinanie wieloboków • Algorytmy sprawdzania relacji geometrycznych • Przekształcenia afiniczne i rzutowe, współrzędne jednorodne 3. Teoria barw • Modele kolorów • Półtony, uporządkowane drżenie • Metody kompresji barw 4. Podstawy obróbki obrazach rastrowych • Filtry • Przekształcenia geometryczne obrazów 5. Metody reprezentacji krzywych • Parametryczny zapis krzywych • Krzywe Beziera i B-spline 6. Podstawy grafiki 3D • Metody reprezentacji obiektów 3D • Współrzędne jednorodne, transformacje • Podstawowe modele oświetlenia i cieniowania • Wprowadzenie do algorytmów widoczności ścian  
Metody oceny:
Na ocenę końcową wpływają: • 2 kolokwia semestralne (2x20 pkt) • egzamin końcowy (40pkt) • egzamin ustny Warunkiem koniecznym dopuszczenia do egzaminu ustnego jest uzyskanie 40 pkt. Istnieje możliwość zwolnienia z egzaminu pisemnego w przypadku uzyskania z ćwiczeń 35 pkt.  
Egzamin:
tak
Literatura:
J.D.Foley, A.van Dam, S.K.Feiner, J.F.Hughes, Computer Graphics: Principles and Practice, Addison-Wesley, 1990 
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną i szczegółową w zakresie podstawowych algorytmów grafiki komputerowej
Weryfikacja: Kolokwium Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W02
Zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane do rozwiązywania prostych zadań z zakresu grafiki
Weryfikacja: Kolokwium Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: K_W13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Ma umiejętność formułowania algorytmów grafiki komputerowej i projektowania prostych programów graficznych
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11, K_U23
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U16
Efekt U02
Potrafi ocenić na podstawowym poziomie przydatność rutynowych narzędzi i metod informatycznych do rozwiązywania prostych zagadnień graficznych.
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_U29
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01
Potrafi pracować indywidualnie, potrafi zarządzać swoim czasem i dotrzymywać terminów.
Weryfikacja: Terminowość przygotowania prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K04
Efekt K02
Rozumie, że w informatyce wiedza i umiejętności bardzo szybko stają się przestarzałe
Weryfikacja: Implementacja prostych aplikacji graficznych
Powiązane efekty kierunkowe: K_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01