- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja w działalności gospodarczej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Marlena Piekut
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- GP 32
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15 h - wykłady, 15 h - ćwiczenia, 8 h - konsultacje, 12 h - inne ( 6 h - egzaminy, egzaminy poprawkowe, 4 h - dodatkowe zaliczenia, 2 h - cząstkowe sprawdzenie przygotowania do zajęć), 14h - przygotowanie do zajęć w tym zapoznanie z literaturą, 10 h - przygotowanie do kolokwiów, 6 h - przygotowanie do wystąpienia, 20 h - przygotowanie do egzaminu. Razem 100h = 4 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 ECTS - wykłady, 0,6 ECTS - ćwiczenia
0,8 ECTS w tym: konsultacje w związku z przygotowaniem do egzaminu, egzaminy, egzaminy poprawkowe, dodatkowe zaliczenia, cząstkowe sprawdzenie przygotowania do zajęć
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy nauki o przedsiębiorstwie
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15; Ćwiczenia: min 20.
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest uświadomienie roli jaką komunikacja interpersonalna, organizacyjna i międzykulturowa odgrywa w zarządzaniu podmiotami gospodarczymi oraz kształcenie umiejętności efektywnego komunikowania się w różnorodnych sytuacjach.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
W1 - Istota i proces komunikowania się. W2 - Potrzeby komunikacyjne współczesnych przedsiębiorstw. W3 - Elementy i cechy procesu komunikowania się. W4 - Wymiary komunikowania się i sieci komunikacji. W5 - Formy komunikowania się: symetryczne, niesymetryczne, jednokierunkowe, dwukierunkowe, formalne, nieformalne, obronne, podtrzymujące. W6 - Komunikowanie się pisemne i werbalne. W7 - Komunikowanie się niewerbalne. W8 - Komunikowanie się marketingowe przedsiębiorstwa z otoczeniem: reklama, promocja osobista, promocja sprzedaży. W9 - Public relations. W10 - Badania marketingowe jako element komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem. W11 - Komunikowanie się międzykulturowe. W12 - Techniki grupowego komunikowania się w organizacji. W13 - Metody porozumiewania się w organizacji ukierunkowane na zwiększenie partycypacji pracowników. W14 - Techniczne narzędzia wspomagania procesu komunikowania się. W15 - Systemy informatyczne służące polepszaniu przepływu informacji w organizacji.
Ćwiczenia:
1. Ustanowienie reguł pracy w grupie. Wzajemne poznanie się uczestników w grupie. 2. Techniki autoprezentacji - część 1. 3. Techniki autoprezentacji - część 2. 4. Budowanie dobrych relacji z rozmówcami. Budowanie otwartości i empatii. 5. Kolokwium I 6. Kształtowanie poczucia własnej wartości. 7. Radzenie sobie ze stresem, tremą i lękiem. 8. Rozpoznawanie barier w komunikowaniu się. 9. Ćwiczenie zachowań asertywnych i komunikatów Ja. 10. Wykorzystanie komunikacji w negocjacjach. 11. Rozpoznawanie strategii i zachowań kontrahentów. 12. Radzenie sobie z konfliktem. 13. Motywowanie grupy do działania. 14. Przemawianie na żywo. Sztuka prezentowania. Głos, zachowania. Powtórzenia. Ocena wypowiedzi. 15. Kolokwium II.
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu na podstawie egzaminu w postaci testu otwartego. Warunkiem zaliczenie wykładu jest uzyskanie z testu 51%. Zaliczenie ćwiczeń na podstawie oceny merytorycznej i formalnej prezentacji oraz dwóch kolokwiów.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Potocki A., Winkler R., Żbikowska A.: Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych. Difin, Warszawa 2003; 2. Stankiewicz J.: Komunikowanie się w organizacji. Wydawnictwo Astrum, Wrocław 2006; 3. Blythe J. 2002: Komunikacja marketingowa. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa;
4. Kiełtyka L. 2002: Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa; 5. Sobkowiak B. 2005: Interpersonalne i grupowe komunikowanie się w organizacji. Wydawnictwo Forum Naukowe, Poznań; 6. Szopski M. 2005: Komunikowanie międzykulturowe. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W19
- Ma wiedzę na temat roli i znaczenia komunikacji w działalności gospodarczej. Zna różne formy i zasady komunikacji w przedsiębiorstwie.
Weryfikacja: Pisemny egzamin testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U22
- Potrafi efektywnie komunikować się wykorzystując różne formy, zasady, techniki i metody komunikacji w działalności gospodarczej.
Weryfikacja: Pisemny egzamin testowy, przygotowanie wystąpienia
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U22
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K02
- Potrafi pracować w grupie, przyjmując w niej różne role; jest zdolny do skutecznego komunikowania się. Potrafi budować dobre relacje wykorzystując różne formy komunikacji.
Weryfikacja: Pisemny egzamin testowy, pisemne kolokwium II
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K02
- Efekt K10
- Potrafi się odpowiednio zaprezentować i budować odpowiednie relacje z rozmówcami.
Weryfikacja: Ocena z wystąpienia na zajęciach, przygotowanie autoprezentacji, kolokwium I.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04