- Nazwa przedmiotu:
- Strategie konkurencji MSP
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Renata Walczak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- GP 39.1/2
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 h w tym: 30 h - wykłady, 10 h - przygotowanie do zajęć, 15 h - przygotowanie do kolokwiów, 10 h - przygotowanie pracy, 4 h - konsultacje, 6 h - zaliczenia poprawkowe.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- I. 1,2 ECTS - wykłady
II. 0,4 ECTS - konsultacje, zaliczenia poprawkowe
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania; zarządzanie przedsiębiorstwem i polityka ekonomiczna.
- Limit liczby studentów:
- min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z procesami i czynnikami kształtującymi konkurencyjność małych i średnich przedsiębiorstw oraz pokazanie wpływu globalizacji i internacjonalizacji na funkcjonowanie przedsiębiorstw z sektora MŚP.
- Treści kształcenia:
- 1. Istota i znaczenie małych i średnich firm w systemie polskiej gospodarki. Podstawowe determinanty rozwoju i cechy sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Dynamika rozwoju i struktura przedsiębiorstw sektora MŚP
2. Konkurencyjność i strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw. Pojęcie konkurencyjności i przewagi konkurencyjnej. Źródła przewagi konkurencyjnej i jej instrumenty
3. Rodzaje strategii konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw:
a) Strategie ze względu na typ przewagi konkurencyjnej
b) Strategie ze względu na pozycję zajmowaną na rynku
c) Strategie z punktu widzenia zachowań konkurujących przedsiębiorstw
4. Proces kształtowania strategii konkurencji
5. Wybrane typy strategii MŚP:
a) Ofensywne strategie przedsiębiorstw
b) Marketingowe strategie konkurencji MŚP i podstawowe jej elementy [rynek docelowy, produkt, cena, promocja, logistyka dystrybucji]
6. Determinanty wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw. Potencjał MŚP – zasoby jako podstawa potencjału konkurencyjności przedsiębiorstw MŚP:
a) Kapitał intelektualny [wiedza], Kapitał ludzki MŚP i jego wykorzystanie
b) Innowacyjność małych i średnich przedsiębiorstw
c) Przewaga czasowa i elastyczność MŚP
7. Warunki efektywnego działania MŚP:
a) warunki organizacyjne, integracja przedsiębiorstw MŚP
b) warunki techniczne wzrostu konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw [technika, technologia i innowacyjność]
c) warunki ekonomiczne konkurencyjności MŚP [zasoby własne, fundusze unijne, anioły biznesu itd.]
d) warunki społeczne i ekologiczne w zarządzaniu małymi i średnimi przedsiębiorstwami
e) system informacji i promocji MŚP
8. Proces globalizacji gospodarki a konkurencyjność MŚP. Strategie internacjonalizacji małych i średnich firm. Skutki integracji europejskiej dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
- Metody oceny:
- Warunkami zaliczenia przedmiotu są:
1. Testy opanowania materiału.
2. Testy będą uznawane za zaliczone pod warunkiem uzyskania, co najmniej 60% z możliwych do zdobycia punktów.
Inne:
OCENA %
3,0 60
3,5 70
4,0 80
4,5 90
5,0 95 3. Projekty indywidualne.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Determinanty rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, pod red. M. Strużyckiego, PWE, Warszawa, 2004
2. Sobczyk G., Strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw, UMCS, 2006
3. Stankiewicz M.J., Konkurencyjność przedsiębiorstwa, TNOiK, Toruń, 2005 Literatura uzupełniająca: 1. Janiuk I., Strategiczne dostosowanie małych i średnich przedsiębiorstw do konkurencji europejskiej, Difin, Warszawa, 2004
2. MSP, DIFIN, Warszawa- Łódź, 2006
3. Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, pod red. K. Safina, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław, 2008
4. Daszkiewicz N., Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, SPG, Gdańsk, 2004
5. Dominiak P., Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2005
- Witryna www przedmiotu:
- www.knes.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W14
- Ma wiedzę w zakresie procesów i czynników wpływających na konkurencyjność sektora MSP.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W14
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W11
- Efekt W15
- Ma podstawową wiedzę na temat znaczenia współpracy z bankiem dla konkurencyjności przedsiębiorstwa
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W15
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W06
- Efekt W19
- Ma wiedzę z zakresu znaczenia kapitału ludzkiego w konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstwach
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U06
- Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą strategii konkurencji w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U02
- Efekt U23
- Wykorzystując podstawową wiedzę na temat wpływu globalizacji i internacjonalizacji na funkcjonowanie sektora MSP, potrafi zastosować marketingowe strategie konkurencji małych i średnich przedsiębiorstw,
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U23
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U03
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K10
- Potrafi podjąć decyzję dotyczącą prowadzenia własnego biznesu w oparciu o swoje cechy, wiedzę i umiejętności.
Weryfikacja: Pisemne zaliczenie testowe, analiza studium przypadku
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K10
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K04