Nazwa przedmiotu:
Podstawy filozofii i metodologia nauk
Koordynator przedmiotu:
mgr Tomasz Zbrzezny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Ekonomia
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ZKO 3
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godzin, w tym: 16 godzin wykład, 3 godzin konsultacje; 4 godziny dodatkowe zaliczenia;12 godzin przygotowanie do zajęć i zapoznanie z literaturą, 5 godzin pisanie pracy, 10 godzin przygotowanie do kolokwium I, II.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
I. 0,64 ECTS - wykłady II. 0,12 ECTS - konsultacje 0,16 ECTS - dodatkowe zaliczenia
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład240h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie z podstawowymi pojęciami i problemami filozofii, głównie z teorią poznania. Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie do krytycznego spojrzenia na naukę, jej metody i rezultaty.
Treści kształcenia:
Przedmiot filozofii. Naturalny, naukowy i filozoficzny obraz świata(2). Główne działy filozofii i ich charakterystyka.Teoria poznania i ontologia (2). Zagadnienie prawdy a sceptycyzm (2). Filozofia a nauka.Pojęcie nauki i struktura teorii naukowych (2).Klasyfikacja nauk (2). Główne kategorie i pojęcia w metodologii nauk(2). Autorytet w nauce(2).
Metody oceny:
2 kolokwia dotyczące treści zawartych w programie przedmiotu oraz przygotowanie samodzielnie pracy pisemnej
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Kazimierz Ajdukiewicz, Zagadnienia i kierunki filozofii 2. Stanisław Jedynak: Filozofia (Ontologia, teoria poznania logika 3. Filozofia a nauka. Zarys encyklopedyczny (wybrane hasła) 4. Thomas S. Kuhn: Struktura rewolucji naukowych 5. Karl R. Popper: Mit schematu pojęciowego. W obronie nauki i racjonalności.
Witryna www przedmiotu:
www.knes.pw.plock.pl
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02
Student ma wiedzę o podstawowych działach filozofii i zna podstawowe pojęcia w nich występujące. Ma podstawową wiedzę o różnorodności nauk pod względem metodologicznym. Ma wiedzę o strukturze nauki i strukturze teorii naukowych.
Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_W02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01
Potrafi prawidłowo posługiwać się terminologią filozoficzną, rozumie wpływ światopoglądu na sposób myślenia o nauce. Potrafi dostrzec potrzebę humanistycznej refleksji nad nauką.
Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K02
Potrafi uczestniczyć w dyskusjach, sporach dotyczących nauki, jej uwarunkowań społecznych i aksjologicznych.
Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania. Ocena przygotowanego eseju
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02
Efekt K03
Jest zdolny do logicznego i analitycznego myślenia o nauce.Potrafi być krytyczny wobec efektów własnej pracy badawczej.
Weryfikacja: Kolokwium I, II w formie odpowiedzi na pytania. Ocena przygotowanego eseju
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K03