Nazwa przedmiotu:
Marketing
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jarosław Domański
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MARKE
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
51h (2 ECTS): 28h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 12h (opracowanie projektu) + 8h (przygotowanie do kolokwium)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 ECTS: 28h (wykład) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 31
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,5 ECTS: 12h (opracowanie projektu)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład420h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza z zakresu podstaw zarządzania, Umiejętność logicznego myślenia, obsługi komputera, samokształcenia. Kompetencje społeczne z zakresu pracy zespołowej
Limit liczby studentów:
od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu jednej z funkcji współczesnego przedsiębiorstwa jaką jest marketing oraz elementów marketingu mix jako narzędzia oddziaływania firmy na rynek, - potrafił wykorzystać wiedzę dla rozwiązania problemu z zakresu marketingu, - potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, w tym dotyczących marketingu oraz umiejętnością pracy zespołowej.
Treści kształcenia:
1) Zagadnienia wstępne historia, koncepcje marketingowe, definicja marketingu, rola marketingu w przedsiębiorstwie, podstawowe pojęcia marketingu. 2) Proces zarządzania marketingowego. 3) Analiza możliwości marketingowych. 4) Badanie i wybór docelowych rynków działania. 5) Projektowanie strategii marketingowych. 6) Sporządzanie planów marketingowych. 7) Organizacja, wdrażanie i kontrola działalności marketingowej. 8) Projekt zespołowy – diagnoza i analiza strategii marketingowych wybranego przedsiębiorstwa, ich krytyczna ocena i propozycje poprawy.
Metody oceny:
Ocena formatywna: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu. Ocena sumatywna : przeprowadzenie jednego kolokwium, zwierającego pytania testowe ; ocena z kolokwium w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3. Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony jeśli zarówno ocena z projektu jak i z kolokwium >=3; ocena z przedmiotu jest obliczana zgodnie z formułą: 0,7 * ocena z kolokwium + 0,3 * ocena z projektu
Egzamin:
nie
Literatura:
Podstawowa: [1] Kotler P.: Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Wyd. Gebethner i Ska, Warszawa 1994 Uzupełniająca: [1] Kramer T.: Podstawy marketingu. PWE, Warszawa 2004. [2] Kotler P., Armstrong G., Saunders J., Vong V.: Marketing. Podręcznik Europejski. PWE, Warszawa 2002. [3] Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa 2000. [4] Thomas M.J. (red.): Podręcznik marketingu. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998. [5] Daszkowska M.: Usługi. Produkcja, rynek, marketing. Wydawnic-two Naukowe PWN, Warszawa 1998. [6] Otto J.: Marketing relacji. Koncepcja i stosowanie. Wyd. C.H. Beck, Warszawa 2001. [7] Daszkowska M. (pr. zb. pod red.): Zarys marketingu usług. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1993. [8] Żurawik B., Żurawik W.: Zarządzanie marketingiem w przedsiębiorstwie. PWE, Warszawa 1996. [9] Wojciechowski T.: Marketing na rynku środków produkcji. PWE, Warszawa 2003. [10] Urbaniak M.: Marketing Przemysłowy. INFOR, Warszawa 1999.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MARKE_W01
ma elementarną wiedzę z zakresu marketingu, jego miejsca w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, otoczenia rynkowego przedsiębiorstwa, marketingu dóbr produkcyjnych i konsumpcyjnych, towarów, usług i informacji, zachowania nabywców, systemu informacji marketingowej, segmentacji rynku i pozycjonowania oferty, decyzji marketingowych dotyczących produktu, cen, promocji i dystrybucji, etapów i procedur zarządzania marketingowego, marketingu i konkurowania w nowej gospodarce – marketing partnerski.
Weryfikacja: kolokwium w formie pisemnej z pytaniami testowymi
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MARKE_U01
potrafi wykorzystać podstawowe kategorie, pojęcia, prawidłowości i wyniki badań w rozwiązywania problemów i zarządzania marketingiem
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt MARKE_U02
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: ocena poprawności projektu zespołowego wykonanego przez studentów podczas wykładu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MARKE_K01
ma doświadczenia z pracą zespołową
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji pro-jektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt MARKE_K02
potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze społecznym, w tym dotyczących marketingu
Weryfikacja: ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji pro-jektu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: