- Nazwa przedmiotu:
- Fotoreprodukcja
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Tomasz Dąbrowa
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Papiernictwo i Poligrafia
- Grupa przedmiotów:
- Technologia papiernictwa i poligrafii
- Kod przedmiotu:
- IP-IZP-FOTOR-6-10Z
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 155. Obejmuje:
1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: obecność na wykładach – 20 godz., wykonanie ćwiczeń laboratoryjnych - 30 godz.
2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta):
Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych - 30 godz. Wykonanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych - 45 godz. Przygotowywanie się do wykładów - 20 godz. Przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia - 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 4 punkty ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium450h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [IP-IZP-POPAP-3-10Z] Podstawy papiernictwa i poligrafii.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Nabycie podstawowej wiedzy z zakresu technologii przekształcania oryginałów wielobarwnych i czarno-białych w postać pozytywowych lub negatywowych separacji rastrowych cyfrowych lub analogowych o parametrach dostosowanych do techniki, warunków drukowania i parametrów stosowanych materiałów. Opanowanie podstaw programowania procesu reprodukcji poligraficznej wraz z elementami procesów sterowania barwą.
- Treści kształcenia:
- Wykłady:
2h – gęstość optyczna; krzywa charakterystyczna, podstawowe parametry sensytometryczne materiałów światłoczułych,
1h – prawo odwrotnej proporcjonalności Roscoe-Bunsena.; Efekt Schwarzchilda; współczynnik Calliera,
2h – autotypia; rastry AM i FM; stała rastra, liniatura, liniatura ekwiwalentna,
2h – klasyfikacja struktur rastrowych; uwarunkowania wyboru struktur i liniatur rastra,
1h –współczynnik pokrycia rastrowego; funkcja Dr = F (S), wzór Szeberstow-Murray-Davisa,
1h – kąt skręcenia rastra, reguła Tollenara,
1h – zasady reprodukcji wielobarwnej; oryginały do reprodukcji wielobarwnej,
1h – synteza subtraktywna i addytywna; barwy pierwszo, drugo i trzeciorzędowe,
1h – rzeczywiste charakterystyki farb procesowych. balans szarości,
3h – separacja barw; CLUT,
2h – technologie UCR, GCR i,UCA i USM,
3h – koncepcja i założenia CMS, indywidualne profile barw,
Laboratorium:
3h – wyznaczanie podstawowych parametrów makrosensytometrycznych materiałów światłoczułych,
3h – ustalanie warunków naświetlania negatywowych i wprost-pozytywowych wysoko kontrastowych materiałów fotograficznych ciemniowych i typu daylight,
3h – pomiary współczynników pokrycia rastrowego obrazów na podłożach transparentnych i badanie zgodności kopiowania na materiałach fotograficznych negatywowych i wprost-pozytywowych,
3h – kalibracja naświetlarek laserowych,
3h – badanie wpływu rozdzielczości skanowania - rzeczywistej i interpolowanej, na jakość obrazów kreskowych i wielotonalnych,
3h – wyznaczanie krzywych balansu szarości,
3h – badanie wpływu ustawień funkcji UCR, GCR i UCA na barwy reprodukcji,
3h – określanie parametrów sensytometrycznych matryc CCD aparatów cyfrowych; pozyskiwanie oryginałów do reprodukcji poligraficznej metodą fotografii cyfrowej,
3h – generowanie indywidualnych profili barw urządzeń wejściowych oraz wyjściowych i ocena ich skuteczności,
3h – ocena i pomiar zgodności barwnej reprodukcji z oryginałem.
- Metody oceny:
- wykłady – egzamin pisemny ćwiczenia lab. – zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu końcowego oraz złożonych sprawozdań z wykonanych ćwiczeń.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Ostrowski M: Informacja obrazowa, WNT, Warszawa 1992.
2. Elsner B., Bester J.: Fotografia reprodukcyjna, WPW, Warszawa, 1991.
3. Panak J., Cepppan M., Dżonka V, Karpinsky L., Kordos P, Mikula M., Jakucewicz S.: Poligrafia, procesy i technika, COBRPP, Warszawa 2003.
4. Iliński M.: Materiały fotograficzne czarno-białe, WAiF. Warszawa 1970.
5. Adams R.M., Weisberg J. B.: The GATF Practical Guide to Color Management, GATF, Pittsburgh 1998.
6. Fidel G.G.: Color and Its Reproduction, GATF, Pittsburgh 1988.
7. Green P.: Understanding Digital Color, GATF, Pittsburgh 1995.
8. Sharma A.: Zrozumieć Color Management (Understanding Color Management), Ergo BTL, Warszawa 2006.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt FOTOR_W1
- ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę obejmującą podstawowe zagadnienia z zakresu przebiegu procesów reprodukcji poligraficznej na etapie pre-press
Weryfikacja: Egzamin, sprawdzian końcowy, sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_W07
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, InzA_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt FOTOR_U1
- Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary i symulacje komputerowe procesów reprodukcji poligraficznej na etapie pre-press.
Weryfikacja: Sprawdzian końcowy sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08
- Efekt FOTOR_U2
- Umie w sposób podstawowy zaprogramować proces reprodukcji poligraficznej wraz z elementami procesów sterowania barwą
Weryfikacja: Sprawozdania z wykonanych ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U15, PK1A_U19, PK1A_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13, T1A_U16, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt FOTOR_K1
- Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Obserwacja studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_K03, PK1A_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04