Nazwa przedmiotu:
Fizyka 2
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. Jerzy Garbarczyk
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Papiernictwo i Poligrafia
Grupa przedmiotów:
Fizyka
Kod przedmiotu:
IP-IZW-FIZY2-4-10Z
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 111. Obejmuje: Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: 1. Wykład 20 godz. 2. Laboratorium 20 godz. 3. Konsultacje 6 godz. 2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta) : 1. Przygotowywanie się do wykładu 10 godz. 2. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 20 godz. 3. Wykonanie sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych 20 godz. 4. Przygotowanie do egzaminu i udział w egzaminie 15 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
3 punkty ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium300h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty): - [IP-IDW-FIZY1-4-09Z] Fizyka 1 - [IP-IDW-MATE1-5-09Z] Matematyka 1 - [IP-IDW-MATE2-5-09Z] Matematyka 2
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z prawami elektromagnetyzmu, falami elektromagnetycznymi, szczególną teorią względności i podstawami mechaniki kwantowej. Dodatkowo studenci w ramach zajęć w laboratorium fizycznym poznają wybrane zjawiska fizyczne i metody interpretacji wyników pomiarowych.
Treści kształcenia:
Elektrostatyka: ładunek elektryczny, natężenie pola, prawo Gaussa, prawo Coulomba, potencjał, dipol elektryczny, dielektryki. Magnetostatyka: doświadczenie Oersteda, siła Lorentza, prawo Biota - Savarta, prawo Ampera. Elektromagnetyzm: prawo Faradaya, uogólnione prawo Ampera, równania Maxwella w postaci całkowej. Fale elektromagnetyczne: równanie falowe, interferencja, dyfrakcja, koherencja. Szczególna teoria względności: transformacja Galileusza, transformacja Lorentza, dodawanie prędkości, paradoks bliźniąt, dynamika relatywistyczna. Podstawy mechaniki kwantowej: efekt fotoelektryczny, efekt Comptona, dualizm falowo - cząstkowy, linie widmowe, model Bohra budowy atomu.
Metody oceny:
Ocena końcowa jest średnią ważoną oceny z egzaminu pisemnego (z wagą 60%) oraz oceny z laboratorium fizyki (z wagą 40%).
Egzamin:
tak
Literatura:
1) W.Bogusz, J.Garbarczyk, F.Krok, "Podstawy fizyki", wyd.4., OW PW, Warszawa 2010. 2) D.Halliday, R.Resnick, J.Walker, "Podstawy fizyki", PWN, Warszawa 2005. 3) Zestaw instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych, dostępnych na stronie www.if.pw.edu.pl/~labfiz1p.
Witryna www przedmiotu:
www.if.pw.edu.pl/~garbar
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt FIZY2_W1
Ma podstawową wiedzę w zakresie fizyki niezbędną do zrozumienia i opisu podstawowych zjawisk fizycznych z elektrostatyki, magnetostatyki, elektromagnetyzmu, fal elektromagnetycznych, podstaw mechaniki kwantowej.
Weryfikacja: Kolokwia w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych. Ocena sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń. Pisemny egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt FIZY2_U1
Student umie - na podstawie nabytej wiedzy w trakcie wykładu, w wyniku studiowania zalecanej literatury lub innych źródeł fachowej wiedzy - przeprowadzić doświadczenie przewidziane w ramach zajęć, dokumentować wyniki pracy, zinterpretować uzyskane wyniki i przedstawić je w formie pisemnego opracowania. Student umie obliczyć niepewności wyznaczonych wielkości.
Weryfikacja: Ocena sprawozdań z przeprowadzonych doświadczeń.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt FIZY2_K1
Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. Potrafi współpracować w zespole 2-3 osobowym w ramach laboratorium fizycznego
Weryfikacja: Obserwacja studenta w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03