Nazwa przedmiotu:
Procesy wydawnicze
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Leszek Markowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Papiernictwo i Poligrafia
Grupa przedmiotów:
Obieralne kierunkowe
Kod przedmiotu:
IP-IZP-PRWYD-3-13Z
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 76. Obejmuje: 1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: - obecność na wykładach: 20 godz. - konsultacje: 2 godz. 2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta): 1. Przygotowywanie się do wykładu, zapoznanie ze wskazaną literaturą: 40 godz. 2. Przygotowanie do kolokwium: 14 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1 punkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
W ramach prowadzonych zajęć studenci zapoznają się z podziałem współczesnych publikacji wydawniczych, a także poznają harmonogramy czynności wydawniczych przy planowaniu wydawnictw nieperiodycznych i akcydensowych. W ramach wykładów zapoznają się z zasadami ustalania sposobu wydania publikacji oraz planowaniem układu typograficznego. W drugiej części wykładów zapoznają się z elementami wchodzącymi w skład kompozycji wydawniczej wydawnictw książkowych i periodyków.
Treści kształcenia:
1h – Podział i charakterystyka współczesnych publikacji wydawniczych. 1h – Podział materiałów wydawniczych i ich przygotowanie: adiustacja techniczna maszynopisu, zasady wykonywania szkiców wydawniczych i makiet 2h – Planowanie i inicjowanie działalności wydawniczej przy edycji publikacji nieperiodyczych. Harmonogramy czynności wydawniczych. Opracowanie założeń postaci dzieła i sposobu składania: 2h – Dobór formatu publikacji – aspekty ekonomiczne i funkcjonalne. Rodzaje stosowanych formatów i ich zastosowanie dla publikacji różnego typu. 2h – Czynniki ekonomiczne i estetyczne doboru formatu kolumny na stronicy publikacji, metody matematyczne i graficzne wyznaczania proporcji boków kolumny publikacji. 2h – Zasady doboru kroju i stopnia pisma oraz interlinii w zależności od charakteru publikacji i jej przeznaczenia. Rozmieszczenie i układ typograficzny poszczególnych elementów kompozycji wydawniczej publikacji nieperiodycznych: 1h – karty tytułowe, 1h – materiały wprowadzające, 1h – tekst główny, 1h – materiały uzupełniające, 1h – materiały informacyjno-pomocnicze, 1h – okładka i obwoluta. 1h – Podział i charakterystyka druków akcydensowych. Procesy wydawnicze przy produkcji druków akcydensowych. 1h – Organizacja procesów wydawniczych w wydawnictwach periodycznych. Planowanie układu typograficznego gazet i czasopism. 1h – Podstawowe zagadnienia prawa autorskiego. 1h – zaliczenie przedmiotu.
Metody oceny:
Kolokwium z materiału podanego na wykładzie.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Filip Trzaska: Podstawy techniki wydawniczej, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa 1987. 2. Tekla Malinowska, Ludwik Syta: Redagowanie techniczne książki, WNT, Warszawa 1981. 3. Barbara Osuchowska: Poradnik autora, tłumacza i redaktora, Inicjał, Warszawa 2005. 4. Adam Wolański: Edycja tekstów. Praktyczny poradnik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008. 5. Andrzej Tomaszewski: Architektura książki - dla wydawców, redaktorów, poligrafów, grafików, autorów, księgoznawców i bibliofilów, COBRPP, Warszawa 2011. 6. Andrzej Tomaszewski: Leksykon pism drukarskich, Wydawnictwo Krupski i s-ka, Warszawa 1996. 7. Jacek Mrowczyk: Niewielki słownik typograficzny, Seria: Biblioteka Typografii, Wydawnictwo: Czysty Warsztat, Warszawa 2008. 8. Robert Chwałowski: Typografia typowej książki, Helion, 2002. 9. Jost Hochuli: Detal w typografii, d2d.pl, Kraków 2009. 10. Hans Peter Willberg, Friedrich Forssman: Pierwsza pomoc w typografii, słowo/obraz terytoria, 2005. 11. Robert Bringhurst: Elementarz stylu w typografii, Design Plus, Kraków 2007. 12. James Felici: Kompletny przewodnik po typografii. Zasady doskonałego składania tekstu, słowo/obraz, 2007. 13. Krzysztof Tyczkowski: Lettera Magica, Polski Drukarz, Łódź 2005. 14. Joe Grossmann: Projektowanie czasopism na Twoim komputerze, Intersoftland, Warszawa 1997. 15. Tim Harrower: Podręcznik projektanta gazet, exPress, Warszawa 2006. 16. Aleksander Kwaśny: DTP – księga eksperta, Helion, 2003 praca zbiorowa: Poligrafia – procesy i technika, COBRPP, Warszawa 2002.
Witryna www przedmiotu:
http://ip.hoff.pl/content/blogcategory/68/187/
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PRWYD_W1
Wiedza w zakresie zasad projektowania wydawnictw elektronicznych i poligraficznych
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, InzA_W05
Efekt PRWYD_W2
Zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu prawa autorskiego
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PRWYD_K1
Rozumie wpływ doboru parametrów układu typograficznego na czytelność i estetykę publikacji
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02