Nazwa przedmiotu:
Technologia opakowań
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Yuriy Pyryev
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Papiernictwo i Poligrafia
Grupa przedmiotów:
Technologie Poligrafii
Kod przedmiotu:
IP-IZP-TOPAK-6-10Z
Semestr nominalny:
8 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 150. Obejmuje: 1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: - obecność na wykładach: 20 godz.; - obecność na zajęciach laboratoryjnych: 10 godz.; - obecność na zajęciach projektowych: 20 godz.; - konsultacje: 10 godz.; Razem: 60 godz. 2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta): Przygotowywanie się do wykładów: 10 godz. 2. Przygotowanie do zajęć projektowych: 20 godz. 3. Wykonanie dokumentacji projektowej: 20 godz. 4. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych: 10 godz. 5. Wykonanie sprawozdania z laboratorium: 15 godz. 6. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Razem : 90 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
2 punkty ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
6 punktów ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium150h
  • Projekt300h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty): - [IP-IDP-MATPO-5-10Z] Materiałoznawstwo poligraficzne
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Technolog pracujący w drukarni musi dysponować wiedzą z zakresu specjalistycznego maszynoznawstwa papierniczego i poligraficznego z uwagi na konieczność programowania procesu produkcyjnego. Obecnie często stosowane są maszyny produkujące zarówno wyroby, jak i wytwory papiernicze. Stąd konieczność znajomości nie tylko urządzeń papierniczych, czy poligraficznych, lecz również papierniczo – poligraficznych tj. bobiniarki, urządzenia do produkcji etykiet samoprzylepnych, tekturnic, urządzeń do produkcji display ów (opakowań gotowych na półkę) i in.
Treści kształcenia:
Wykład: 2h – Istota współczesnego opakowalnictwa. Klasyfikacja opakowań. Funkcje i definicje opakowań 2h – Przepisy prawne w obszarze opakowań 3h – Opakowania z papieru i tektury, tworzyw sztucznych 3h – Opakowania z metalu. Opakowania szklane 3h – Opakowania drewniane i tkaninowe. Opakowania biodegradowalne 3h – Systemy produkcji opakowań. Systemy pakownia 2h – Znakowanie opakowań. Zdobnictwo opakowań 2h – Ekologiczne aspekty projektowania, produkcji i stosowania opakowań. Gospodarka opakowaniami Laboratorium: 1h – Szkolenie BHP, organizacja zajęć, system oceniania 3h – Badanie deformacji nadruku fleksograficznego na opakowaniach z tworzyw sztucznych 3h – Badanie wytrzymałości spoiny zgrzewanej 3h – Dobór materiału opakowaniowego do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii Ćwiczenia projektowe: 6h – Opracowanie projektu konstrukcji 2x opakowań 3h – Opracowanie projektu wykrojnika 3h – Wykonanie prototypu opakowania 3h - Projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji 3h - Ocena jakości opracowanego opakowania z punktu widzenia technicznego oraz właściwości marketingowych opracowanego opakowania. 2h – Odpracowanie zaległych ćwiczeń.
Metody oceny:
Wykład – egzamin pisemny; ćwiczenia laboratoryjne – zaliczenie na podstawie sprawozdań.
Egzamin:
tak
Literatura:
Publikacje: 1. Opakowania żywności Praca zbiorowa pod red. Czerniawskiego B., Michniewicza J. Wyd. Agro Food Technology Czeladź 1998 2. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Podstawy opakowalnictwa. Wyd. AE Poznań 2004 3. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Opakowania w ochronie konsumenta. Wyd. AE Poznań 2006 4. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Współczesne opakowania. Wyd. AE Poznań 2003 5. Szymczak J. Ankiel – Homa M. Opakowania jednostkowe w działaniach marketingowych. Wyd. AE Poznań 2007 6. Hieronim Kubera „Technologia opraw i opakowań”, wyd. 2003r 7. Stanisław Stachowicz „Technologia opraw i opakowań”, wyd 1995r. Stanisław Stachowicz „Technologia opraw i opakowań” 2000r. Normy: 1. Polska Norma PN-O-79401, „Opakowania jednostkowe tekturowe. Pudełka” 2. Polska Norma PN-O-79402, „Opakowania transportowe tekturowe. Pudła” 3. PN-89/P-50801 Opakowania transportowe tekturowe. Podstawowe formy konstrukcyjne. Symbole. 4. PN-89/P-50802 Opakowania transportowe tekturowe. Podstawowe formy konstrukcje wyposażenia pudeł. Symbole. 5. PN-89/P-50803 Opakowania jednostkowe papierowe i tekturowe. Podstawowe formy konstrukcyjne. Symbole.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TOPAK_W1
Nabywa wiedzę z zakresu doboru materiałów w zależności od rodzaju opakowania
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03
Efekt TOPAK_W2
Nabywa wiedzę o właściwościach materiałów stosowanych w produkcji opakowań oraz systemów pakowania
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, InzA_W05
Efekt TOPAK_W3
Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologicznych aspektów projektowania, produkcji i stosowania opakowań, gospodarki opakowaniami. Posiada podstawową wiedzę dot. obowiązujących przepisów prawnych w obszarze opakowań.
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TOPAK_U2
Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary z zakresu poligrafii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08
Efekt TOPAK_U3
Nabywa umiejętność współpracy pomiędzy przemysłem poligraficznym a producentami produktów
Weryfikacja: Sprawozdanie oraz projekt
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11
Efekt TOPAK_U4
Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego.
Weryfikacja: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12
Efekt TOPAK_U5
Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U10, PK1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10, T1A_U16
Efekt TOPAK_U6
Student umie wykonać projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji. Umie przeprowadzić ocenę jakości opracowanego opakowania z punktu widzenia technicznego oraz jego właściwości marketingowych.
Weryfikacja: Ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt TOPAK_U1
Potrafi zaprojektować opakowanie, uwzględniając jego niezbędne kryteria.
Weryfikacja: Sprawozdanie oraz projekt
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U07, PK1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TOPAK_K1
Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii. Rozumie zasady prawidłowej gospodarki odpadami i jej wpływu na środowisko.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt TOPAK_K2
Student umie wykonać projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji. Umie przeprowadzić ocenę jakości opracowanego opakowania z punktu widzenia technicznego oraz jego właściwości marketingowych.
Weryfikacja: Ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05