- Nazwa przedmiotu:
- Technologia opakowań
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Yuriy Pyryev
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Papiernictwo i Poligrafia
- Grupa przedmiotów:
- Technologie Poligrafii
- Kod przedmiotu:
- IP-IZP-TOPAK-6-10Z
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 150. Obejmuje:
1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem:
- obecność na wykładach: 20 godz.;
- obecność na zajęciach laboratoryjnych: 10 godz.;
- obecność na zajęciach projektowych: 20 godz.;
- konsultacje: 10 godz.;
Razem: 60 godz.
2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta):
Przygotowywanie się do wykładów: 10 godz.
2. Przygotowanie do zajęć projektowych: 20 godz.
3. Wykonanie dokumentacji projektowej: 20 godz.
4. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych: 10 godz.
5. Wykonanie sprawozdania z laboratorium: 15 godz.
6. Przygotowanie się do egzaminu: 15 godz. Razem : 90 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 6 punktów ECTS.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład300h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium150h
- Projekt300h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty):
- [IP-IDP-MATPO-5-10Z] Materiałoznawstwo poligraficzne
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Technolog pracujący w drukarni musi dysponować wiedzą z zakresu specjalistycznego maszynoznawstwa papierniczego i poligraficznego z uwagi na konieczność programowania procesu produkcyjnego. Obecnie często stosowane są maszyny produkujące zarówno wyroby, jak i wytwory papiernicze. Stąd konieczność znajomości nie tylko urządzeń papierniczych, czy poligraficznych, lecz również papierniczo – poligraficznych tj. bobiniarki, urządzenia do produkcji etykiet samoprzylepnych, tekturnic, urządzeń do produkcji display ów (opakowań gotowych na półkę) i in.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
2h – Istota współczesnego opakowalnictwa. Klasyfikacja opakowań. Funkcje i definicje opakowań
2h – Przepisy prawne w obszarze opakowań
3h – Opakowania z papieru i tektury, tworzyw sztucznych
3h – Opakowania z metalu. Opakowania szklane
3h – Opakowania drewniane i tkaninowe. Opakowania biodegradowalne
3h – Systemy produkcji opakowań. Systemy pakownia
2h – Znakowanie opakowań. Zdobnictwo opakowań
2h – Ekologiczne aspekty projektowania, produkcji i stosowania opakowań. Gospodarka opakowaniami
Laboratorium:
1h – Szkolenie BHP, organizacja zajęć, system oceniania
3h – Badanie deformacji nadruku fleksograficznego na opakowaniach z tworzyw sztucznych
3h – Badanie wytrzymałości spoiny zgrzewanej
3h – Dobór materiału opakowaniowego do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii
Ćwiczenia projektowe:
6h – Opracowanie projektu konstrukcji 2x opakowań
3h – Opracowanie projektu wykrojnika
3h – Wykonanie prototypu opakowania
3h - Projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji
3h - Ocena jakości opracowanego opakowania z punktu widzenia technicznego oraz właściwości marketingowych opracowanego opakowania.
2h – Odpracowanie zaległych ćwiczeń.
- Metody oceny:
- Wykład – egzamin pisemny; ćwiczenia laboratoryjne – zaliczenie na podstawie sprawozdań.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Publikacje:
1. Opakowania żywności Praca zbiorowa pod red. Czerniawskiego B., Michniewicza J. Wyd. Agro Food Technology Czeladź 1998
2. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Podstawy opakowalnictwa. Wyd. AE Poznań 2004
3. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Opakowania w ochronie konsumenta. Wyd. AE Poznań 2006
4. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Współczesne opakowania. Wyd. AE Poznań 2003
5. Szymczak J. Ankiel – Homa M. Opakowania jednostkowe w działaniach marketingowych. Wyd. AE Poznań 2007
6. Hieronim Kubera „Technologia opraw i opakowań”, wyd. 2003r
7. Stanisław Stachowicz „Technologia opraw i opakowań”, wyd 1995r. Stanisław Stachowicz „Technologia opraw i opakowań” 2000r.
Normy:
1. Polska Norma PN-O-79401, „Opakowania jednostkowe tekturowe. Pudełka”
2. Polska Norma PN-O-79402, „Opakowania transportowe tekturowe. Pudła”
3. PN-89/P-50801 Opakowania transportowe tekturowe. Podstawowe formy konstrukcyjne. Symbole.
4. PN-89/P-50802 Opakowania transportowe tekturowe. Podstawowe formy konstrukcje wyposażenia pudeł. Symbole.
5. PN-89/P-50803 Opakowania jednostkowe papierowe i tekturowe. Podstawowe formy konstrukcyjne. Symbole.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt TOPAK_W1
- Nabywa wiedzę z zakresu doboru materiałów w zależności od rodzaju opakowania
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_W03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03
- Efekt TOPAK_W2
- Nabywa wiedzę o właściwościach materiałów stosowanych w produkcji opakowań oraz systemów pakowania
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W05, InzA_W05
- Efekt TOPAK_W3
- Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologicznych aspektów projektowania, produkcji i stosowania opakowań, gospodarki opakowaniami. Posiada podstawową wiedzę dot. obowiązujących przepisów prawnych w obszarze opakowań.
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_W14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt TOPAK_U2
- Student potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, w tym pomiary z zakresu poligrafii, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U08
- Efekt TOPAK_U3
- Nabywa umiejętność współpracy pomiędzy przemysłem poligraficznym a producentami produktów
Weryfikacja: Sprawozdanie oraz projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U11
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U11
- Efekt TOPAK_U4
- Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego.
Weryfikacja: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U12
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U12
- Efekt TOPAK_U5
- Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U10, PK1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U10, T1A_U16
- Efekt TOPAK_U6
- Student umie wykonać projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji. Umie przeprowadzić ocenę jakości opracowanego opakowania z punktu widzenia technicznego oraz jego właściwości marketingowych.
Weryfikacja: Ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
- Efekt TOPAK_U1
- Potrafi zaprojektować opakowanie, uwzględniając jego niezbędne kryteria.
Weryfikacja: Sprawozdanie oraz projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_U07, PK1A_U18
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt TOPAK_K1
- Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii. Rozumie zasady prawidłowej gospodarki odpadami i jej wpływu na środowisko.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt TOPAK_K2
- Student umie wykonać projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji. Umie przeprowadzić ocenę jakości opracowanego opakowania z punktu widzenia technicznego oraz jego właściwości marketingowych.
Weryfikacja: Ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe:
PK1A_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05