Nazwa przedmiotu:
Zarządzanie zmianami
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Krystyna Lamparska-Jasińska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z1 - Zarządzanie innowacjami
Kod przedmiotu:
3P1Z1
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
76h (3 ECTS): 20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) + 15h (studia literaturowe) + 8x5h (realizacja kolejnych etapów projektu)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,6 ECTS: 8x5h (realizacja kolejnych etapów projektu) = 40h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wiedza w zakresie definiowania rodzajów zmian, ich źródeł, identyfi-kowania ról uczestników procesu zmian, rodzajów ich postaw i źródeł oporów, procesu wdrażania zmian w przedsiębiorstwie, barier wdroże-niowych. Umiejętność opracowania procesu wdrożenia określonego ro-dzaju zmiany w określonej organizacji we współpracy z innymi.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu zarządzania zmianami - potrafił zastosować wiedzę teoretyczną do opracowania procesy wdro-żenia zmiany w konkretnym przedsiębiorstwie - potrafił współpracować przy realizacji zmian z innymi uczestnikami procesu
Treści kształcenia:
Ćwiczenia projektowe w zespołach: 1) Wybór i charakterystyka przed-siębiorstwa i wprowadzanej zmiany (rodzaj, cechy, źródło, model) na tle faz rozwoju przedsiębiorstwa wg L.E. Greiner’a. 2) Opracowanie procesu wdrażania zmiany na tle procesu K. Lewina. 3) Dobór modelu i zasad komunikowania się. 4) Określenie ról i kompetencji uczestników zmian. 5) Analiza i ocena postaw uczestników zmian i procesu przyswajania zmiany. 6) Klasyfikacja źródeł oporów wobec zmiany. 7) Dobór technik i metod interwencyjnych (np. koncepcji OD). 8) Charakterystyka zmian kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.
Metody oceny:
Ocena wartości merytorycznej ćwiczeń projektowych, stopień dostoso-wania do specyfiki wybranego przedsiębiorstwa, terminowość wykona-nia, redakcja projektu, wynik rozmowy zaliczeniowej zespołu z prowa-dzącym Ocena końcowa: zaliczenie kolejnych ćwiczeń projektowych na ocenę min. 3.0
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Bartnicki M.: Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie. Wyd. Akademii Ekonomicznej, Katowice 1998. [2] Carr D.K., Hard K.J., Trahant W.J.: Zarządzanie procesem zmian. PWN, Warszawa 1998. [3] Clarke L.: Zarządzanie zmianą. Gebethner&Ska, Warszawa 1997. [4] Czerska M.: Jak przeprowadzać zmiany organizacyjne w firmie. Porad-nik praktyczny. Wyd. ODDK, Gdańsk 1999. [5] Czerska M.: Organiza-cja przedsiębiorstw. Metodologia zmian organizacyjnych. Wyd. Uni-wersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1996. [6] Masłyk-Musiał E.: Zarządzanie zmianami w firmie. Wyd. CIM, Warszawa 1997.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 3P1Z1_W01
ma usystematyzowaną wiedzę z zakresu: rodzaju i kierunków rozwoju zmian, wpływu otoczenia konkurencyjnego na rozwój zmian, procesów wprowadzania zmian w organizacji, identyfikacji barier wdrożeniowych, technik, metod i narzędzi usprawniania procesu wdrożenia
Weryfikacja: weryfikacja merytoryczna projektu, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 3P1Z1_U01
Potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę z zarządzania zmianami do opisu tych procesów w praktyce organi-zacji. Potrafi, zgodnie z zadaną specyfikacją, zaprojektować prosty proces wprowadzenia konkretnej zmiany z uwzględnieniem specyfiki organizacji, identyfikować bariery wdrożeniowe, opory wobec zmian i ich źródła, przyporządkowywać funkcje uczestnikom zmian używając właściwych metod, technik i narzędzi.
Weryfikacja: Weryfikacja merytoryczna projektu, rozmowa zaliczeniowa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 3P1Z1_K01
Potrafi, przy projektowaniu wdrożenia, wykorzystać potencjał uczestników zmian. Potrafi zidentyfikować przyczyny wadliwie działających systemów zarządza-nia zmianami i nieprawidłowo przeprowadzonych wdrożeń. Potrafi przekazać informację o osiągniętych wynikach wdrożenia decydentom procesu.
Weryfikacja: Ocena współpracy na zajęciach i sposobu realizacji projek-tu zespołowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: