Nazwa przedmiotu:
Strategia rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tadeusz Kubik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie i Inżynieria Produkcji
Grupa przedmiotów:
Z1 - Zarządzanie innowacjami
Kod przedmiotu:
9P1Z1
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS) 20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 35h (studia literaturowe) + 20h (przygoto-wanie projektu) + 1h (konsultacje)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS 20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,8 ECTS 20h (przygotowanie projektu)
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma elementarną wiedzę w zakresie podstaw zarządzania. organizacji w otoczeniu jako obiekcie zarządzania, elementów organizacji - ludzie, technologie, procesy, informacje i komunikacja w zarządzaniu, struktury zarządzania, celów i funkcje zarządzania, struktury organizacyjnej, zarządzania jako procesu informacyjno- decyzyjnego, metod zarządzania, roli kierowniczej, stylów kierowania, umiejętności kierowniczych, zarządzania w warunkach globalizacji. Potrafi –zgodnie z zadaną specyfikacją –zaprojektować oraz zrealizować prosty proces, system, obiekt typowy dla studiowanego kierunku stu-diów, używając właściwych metod, technik i narzędzi. Potrafi wykorzy-stywać nabytą wiedzę z zarządzania innowacjami do opisu procesów zarządzania. Potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno-wdrożeniowym.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: -posiadał podstawową wiedzę z zakresu: rodzaju i kierunków rozwoju innowacji, wpływu makro i mikro otoczenia na rozwój innowacji, a także innowacji w sferze zarządzania procesowego i w sferze produktu, metod analizy strategicznej i planowania strategicznego w zarządzaniu innowacjami, w rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa, wprowadza-nia zmian, -potrafił wykorzystywać nabytą wiedzę z zarządzania innowacjami do opisu procesów zarządzania i budowy modeli, potrafił – zgodnie z zada-ną specyfikacją –zaprojektować oraz zrealizować prosty proces, -potrafił wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno – wdrożeniowym, wchodzącym w skład studiów, -potrafił przekazać informacje w zakresie projektu strategii rozwoju in-nowacyjnego przedsiębiorstwa w sposób powszechnie zrozumiały.
Treści kształcenia:
Wykonywanie (w ramach pracy własnej) indywidualnego projektu stra-tegii rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa – dla innowacyjnego przedsiębiorstwa z realnej gospodarki lub przedsiębiorstwa wirtualnego o cechach innowacyjności (przy konsultacyjnym wsparciu prowadzącego) – uzgodnionego w obszarze: tematu, formy, zakresu i etapowości.
Metody oceny:
Ocena formatywna – na zajęciach jest dyskutowany i weryfikowany po-stęp w realizacji projektu strategii rozwoju innowacyjnego przedsiębior-stwa. Ocena sumtywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu strategii rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa, terminowość wyko-nania, redakcja raportu projektowego oraz wynik rozmowy zaliczającej, Ocena końcowa z przedmiotu w zakresie od 2 (niedostateczny) do 5 (bardzo dobry), do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie oce-ny 3 (dostateczny).
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Altkorn J.: Strategia marki, PWE, Warszawa 2001. [2] Drucker D.F.: Innowacja i przedsiębiorczość: praktyka i zasady. Wyd. PWE, Warszawa 1992. [3] Kozioł K.: Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Wyd. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin 2007. [4] Marciniak S.: Innowacje i rozwój gospodarczy. Wyd. KNSA PW, Warszawa 2000. [5] Michael de Kare-Silver: E-szok rewolucja elektroniczna w handlu. PWE, Warszawa 2002. [6] Moszkowicz M.: Strategia przedsiębiorstwa okresu przemian, PWE, Warszawa 2000. [7] Obłój K.: Strategia organizacji. PWE, Warszawa 2001. [8] Porter M.: Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 2006.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 9P1Z1_W02
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie projektowania stra-tegii rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa
Weryfikacja: oceniana jest wartość merytoryczna projektu strategii roz-woju innowacyjnego przedsiębiorstwa, terminowość wyko-nania
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt 9P1Z1_W01
ma usystematyzowaną wiedzę w zakresie planowania stra-tegicznego w zarządzaniu innowacjami, w rozwoju inno-wacyjnego przedsiębiorstwa
Weryfikacja: rozmowa zaliczająca na temat zawartości merytorycznej projektu strategii rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 9P1Z1_U01
potrafi wykorzystywać nabytą wiedzę z zarządzania inno-wacjami do opisu procesów zarządzania i budowy modeli
Weryfikacja: rozmowa zaliczająca na temat zawartości merytorycznej projektu strategii rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa, uzasadnienia przyjętych rozwiązań, redakcji raportu projektowego
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 9P1Z1_K01
potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów o charakterze analityczno-wdrożeniowym
Weryfikacja: rozmowa zaliczająca na temat sposobu realizacji projektu strategii rozwoju innowacyjnego przedsiębiorstwa
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: