Nazwa przedmiotu:
Technologia opakowań
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Yuriy Pyryev
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Papiernictwo i Poligrafia
Grupa przedmiotów:
Technologie Poligrafii
Kod przedmiotu:
IP-IDP-TOPAK-6-10Z
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
6
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Sumaryczna liczba godzin pracy studenta: 180. Obejmuje: 1) Zajęcia kontaktowe z nauczycielem: Obecność na wykładach: 30 godz., obecność na zajęciach laboratoryjnych: 15 godz.; obecność na zajęciach projektowych: 30 godz., konsultacje: 15 godz. Razem: 90 godz. 2) Zajęcia bez kontaktu z nauczycielem (Praca własna studenta): Przygotowywanie się do wykładów: 10 godz. Przygotowanie do zajęć projektowych: 20 godz.. Wykonanie dokumentacji projektowej: 15 godz.. Przygotowanie do zajęć laboratoryjnych: 20 godz.. Wykonanie sprawozdania z laboratorium: 15 godz.. Przygotowanie się do egzaminu: 10 godz.. Razem: 90 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3,5 punktu ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
6 punktów ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium225h
  • Projekt450h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Przedmioty, na których bazuje dany przedmiot (prerekwizyty): - [IP-IDP-MATPO-5-10Z] Materiałoznawstwo poligraficzne
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Technolog pracujący w drukarni musi dysponować wiedzą z zakresu specjalistycznego maszynoznawstwa papierniczego i poligraficznego z uwagi na konieczność programowania procesu produkcyjnego. Obecnie często stosowane są maszyny produkujące zarówno wyroby, jak i wytwory papiernicze. Stąd konieczność znajomości nie tylko urządzeń papierniczych, czy poligraficznych, lecz również papierniczo – poligraficznych tj. bobiniarki, urządzenia do produkcji etykiet samoprzylepnych, tekturnic, urządzeń do produkcji display ów (opakowań gotowych na półkę) i in.
Treści kształcenia:
Wykład: 2h – Istota współczesnego opakowalnictwa. 2h – Klasyfikacja opakowań. Funkcje i definicje opakowań. 2h – Przepisy prawne w obszarze opakowań. 2h – Opakowania z papieru i tektury. 2h – Opakowania z tworzyw sztucznych. 2h – Opakowania z metalu. Opakowania szklane. 2h – Opakowania drewniane i tkaninowe. 2h – Opakowania biodegradowalne. 2h – Systemy produkcji opakowań. 2h –Systemy pakownia. 2h – Znakowanie opakowań Zdobnictwo opakowań. 2h – Ekologiczne aspekty projektowania, produkcji i stosowania opakowań. 2h – Gospodarka opakowaniami. 2h – Postęp w rozwoju materiałów opakowaniowych i konstrukcji opakowań . 2h – Zasady produkcji optymalnego rodzaju opakowania. Laboratorium: 1h – Szkolenie BHP, organizacja zajęć, system oceniania. 3h – Badanie deformacji nadruku fleksograficznego na opakowaniach z tworzyw sztucznych . 3h – Badanie wytrzymałości spoiny zgrzewanej. 3h – Dobór materiału opakowaniowego do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii. 3h – Odpracowanie zaległych ćwiczeń. 2h – Zaliczenie. Ćwiczenia projektowe: 3h – Opracowanie projektu konstrukcji 2x opakowań. 3h – Opracowanie projektu wykrojnika. 3h – Wykonanie prototypu opakowania. 3h - Projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji. 3h - Ocena jakości opracowanego opakowania z punktu widzenia technicznego. 3h - Ocena właściwości marketingowych opracowanego opakowania. 3h - Ocena jakości opakowania z punktu widzenia zdrowotnego i materialnego. 3h - Ocena jakości opakowania szklanego. 3h - Ocena ekologiczności opracowanego opakowania . 3h – Odpracowanie zaległych ćwiczeń.
Metody oceny:
Wykład – egzamin pisemny; ćwiczenia laboratoryjne i projektowe – zaliczenie na podstawie sprawozdań i projektów
Egzamin:
tak
Literatura:
Publikacje: 1. Opakowania żywności Praca zbiorowa pod red. Czerniawskiego B., Michniewicza J. Wyd. Agro Food Technology Czeladź 1998 2. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Podstawy opakowalnictwa. Wyd. AE Poznań 2004 3. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Opakowania w ochronie konsumenta. Wyd. AE Poznań 2006 4. Lisinska – Kuśnierz M. Ucherek M. Współczesne opakowania. Wyd. AE Poznań 2003 5. Szymczak J. Ankiel – Homa M. Opakowania jednostkowe w działaniach marketingowych. Wyd. AE Poznań 2007 6. Hieronim Kubera „Technologia opraw i opakowań”, wyd. 2003r 7. Stanisław Stachowicz „Technologia opraw i opakowań”, wyd 1995r. Stanisław Stachowicz „Technologia opraw i opakowań” 2000r. Normy: 1. Polska Norma PN-O-79401, „Opakowania jednostkowe tekturowe. Pudełka” 2. Polska Norma PN-O-79402, „Opakowania transportowe tekturowe. Pudła” 3. PN-89/P-50801 Opakowania transportowe tekturowe. Podstawowe formy konstrukcyjne. Symbole. 4. PN-89/P-50802 Opakowania transportowe tekturowe. Podstawowe formy konstrukcje wyposażenia pudeł. Symbole. 5. PN-89/P-50803 Opakowania jednostkowe papierowe i tekturowe. Podstawowe formy konstrukcyjne. Symbole.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt TOPAK_W1
Nabywa wiedzę z zakresu doboru materiałów w zależności od rodzaju opakowania
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03
Efekt TOPAK_W2
Nabywa wiedzę o właściwościach materiałów stosowanych w produkcji opakowań oraz systemów pakowania
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, InzA_W05
Efekt TOPAK_W3
Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekologicznych aspektów projektowania, produkcji i stosowania opakowań, gospodarki opakowaniami. Posiada podstawową wiedzę dot. obowiązujących przepisów prawnych w obszarze opakowań.
Weryfikacja: Pisemny egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_W14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt TOPAK_U1
Potrafi zaprojektować opakowanie, uwzględniając jego niezbędne kryteria.
Weryfikacja: Sprawozdanie oraz projekt
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U07, PK1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07, T1A_U16
Efekt TOPAK_U2
Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii.
Weryfikacja: Sprawozdanie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U10
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10
Efekt TOPAK_U3
Nabywa umiejętność współpracy pomiędzy przemysłem poligraficznym a producentami produktów
Weryfikacja: Sprawozdanie oraz projekt
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11
Efekt TOPAK_U4
Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z uwzględnieniem aspektu ekonomicznego.
Weryfikacja: Ocena sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12
Efekt TOPAK_U5
Potrafi zaprojektować opakowanie, uwzględniając jego niezbędne kryteria.
Weryfikacja: Sprawozdanie oraz projekt.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U18
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt TOPAK_U6
Student umie przeprowadzić ocenę opracowanego opakowania z różnych punktów widzenia: technicznego, właściwości marketingowych, zdrowotnego, materialnego, ekologii. Student umie przeprowadzić ocenę jakości opakowania szklanego. Student umie wykonać projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji.
Weryfikacja: Ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_U19
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt TOPAK_K1
Umie dobrać materiał opakowaniowy do projektu opakowania z punktu widzenia barierowości, wytrzymałości, ekologiczności i ekonomii. Rozumie zasady prawidłowej gospodarki odpadami i jej wpływu na środowisko.
Weryfikacja: Egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt TOPAK_K2
Student umie przeprowadzić ocenę opracowanego opakowania z różnych punktów widzenia: technicznego, właściwości marketingowych, zdrowotnego, materialnego, ekologii. Student umie przeprowadzić ocenę jakości opakowania szklanego. Student umie wykonać projekt opakowania transportowego z tektury falistej oraz projekt paletyzacji.
Weryfikacja: Ocena projektu.
Powiązane efekty kierunkowe: PK1A_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05