Nazwa przedmiotu:
Mechanizmy niszczenia materiałów
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Marek Kostecki
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
MNM4
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
14 godzin wykładu, 25 godzin przygotowań do egzaminu, 14 godzin laboratorium, 40 godzin przygotowań do zajęć, 20 godzin na pisanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych. Razem 113 =4 punkty ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,1 punktu ECTS=14 godzin wykładu, 14 godzin laboratorium
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
14 godzin laboratorium, 20 godzin na pisanie sprawozdań z zajęć laboratoryjnych= 34 godzin – 1,4 punktu ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Inforacje z przedmiotu Mechanika i Wytrzymałość Konstrukcji i Podstaw Nauki o Materiałach 1 i 2
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Przekazanie studentom podstawowej wiedzy o zniszczeniu materiałów w wyniku działania obciążeń mechanicznych, mechanizmach zniszczenia i metodach ich badania.pęknięć zmęczeniowych.Wpływ środowiska na pękanie materiałów.
Treści kształcenia:
Elementy mechaniki pękania.Kryteria doboru materiałów na podstawie modeli mechaniki technicznej, wytrzymałości materiałów i mechaniki pękania. Tarcie, ścieranie i zużycie materiałów . Analiza przypadków zniszczenia. Badanie ciągliwości metodami mechaniki pękania.Badanie zmęczeniowe w warunkach pełzania, korozji i zużycia trybologicznego.
Metody oceny:
Kolokwium w trakcie ćwiczeń, sprawozdanie z realizacji ćwiczeń. Egzamin.
Egzamin:
tak
Literatura:
Literatura: 1. Materiały z wykładu 2. A. Neimitz: Mechanika Pękania, WN PWN, Warszawa 1998. 3. A. Bochenek: Elementy mechaniki pękania, Cz. 1, Wydaw. Politechn. Częstochowskiej, Częstochowa 1998. 4. L. A. Dobrzański, R. Nowosielski: Metody badań metali i stopów. Badania własności fizycznych, WNT, Warszawa 1987. 5. J.W. Wyrzykowski, J. Sieniawski, E. Pleszakow, Odkształcanie i Pękanie Metali, WNT 1998. 6. S. Kocańda: Zmęczeniowe pękanie metali, WNT, Warszawa 1985.
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt MNM_W01
Zna podstawowe pojęcia związane ze zniszczeniem materiałów, podstawowe zależności między strukturą materiału i odpornością na pękanie oraz podstawowe założenia i rozwiązania teorii Griffitha-Orowana-Irwina
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt MNM4_W02
Rozumie wpływ czynników zewnętrznych, takich jak temperatura, prędkość obciążenia, zmienne obciążenia i środowisko pracy na proces pękania materiałów
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt MNM4_U02
Na podstawie posiadanej wiedzy z wykładu i z przeprowadzonej analizy fachowej literatury student potrafi zastosować kryterium pękania K=Kc do oceny ryzyka pęknięcia dla prostych przypadków.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15
Efekt MNM4_U01
Na podstawie posiadanej wiedzy z wykładu i z przeprowadzonej analizy fachowej literatury student potrafi wykorzystać ilościowe zależności do prognozowania trwałości zmęczeniowej dla prostych przypadków
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U15
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15
Efekt MNM4_U03
W trakcie wykonywania doświadczeń w laboratorium stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy.
Weryfikacja: Obserwacja i ocena umiejętności studenta w trakcie zajęć.
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U11

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt MNM4_U3
Student ma świadomość ważnej roli podnoszenia świadomości społeczeństwa w zakresie: 1) przyczyn zachodzenia mechanizmów niszczenia urządzeń, konstrukcji, 2) istotności poprawnego doboru materiałów w wobec stawianym urządzeniom, konstrukcjom wymagań, aby uniknąć w przyszłości ryzyka zajścia awarii, katastrof.; 3) istotności podejmowania systematycznych działań mających na celu diagnozowanie zachodzenia mechanizmu niszczenia materiałów np. wskutek ich eksploatacji Ma świadomość konieczności szukania rozwiązań w zakresie opracowania nowych metod umożliwiających nieinwazyjne badanie zachodzenia mechanizmów niszczenia materiałów, rozwijania swojej wiedzy i umiejętności. Ma świadomość konsekwencji źle podjętych decyzji odnośnie doboru materiałów, niewłaściwych jego warunków przetwarzania, eksploatacji – na szerokorozumiane otoczenie (środowisko naturalne, byt przedsiębiorstwa, życie ludzi itd.).
Weryfikacja: Ocena zaangażowania studenta w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07