Nazwa przedmiotu:
Korozja
Koordynator przedmiotu:
Dr hab. inż. Jerzy Robert Sobiecki, dr A. Brojanowska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Materiałowa
Grupa przedmiotów:
obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Kor6
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
28 godzin wykładów, 14 godzin ćwiczeń, 18 godzin pracy w domu, 30 godzin przygotowań do zaliczenia, 30 godzin przygotowań do laboratoriów, 20 godzin na pisanie sprawozdań z laboratoriów. Razem 140 godziny = 5 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,7 punktu ECTS - 28 godzin wykładów, 14 godzin ćwiczeń laboratoryjnych
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 punktu ECTS- 14 godzin ćwiczeń laboratoryjnych, 30 godzin przygotowań do laboratoriów, 20 godzin na pisanie sprawozdań z laboratoriów.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład420h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium210h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zdane egzaminy z: Chemia, Termodynamika, Materiały Metaliczne i Metalurgia, Podstawy Nauki o Materiałach
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
Poznanie i zrozumienie zjawisk zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzące do rozumnego i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska. Uzmysłowienie, że odporność korozyjna materiału nie jest cechą niezmienną, lecz zależy od jego struktury oraz w bardzo dużej mierze od składu chemicznego i innych parametrów środowiska. Wskazanie, że niszczenie materiałów może wynikać nie tylko z elektrochemicznego lub chemicznego oddziaływania środowiska, lecz również z oddziaływań mechanicznych i że często te czynniki działają synergicznie
Treści kształcenia:
Poruszane w trakcie wykładu zagadnienia można podzielić na pięć grup tematycznych: 1. Termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych – na podstawie wykresów Pourbaixa 2. Mechanizmy procesów korozyjnych – elektrochemiczny (teoria elektrod mieszanych), chemiczny (korozja wysokotemperaturowa), korozja mikrobiologiczna. 3. Mechanizm powstawania różnych typów zniszczeń korozyjnych 4. Metody ochrony przed korozją: modyfikacja środowiska, dobór materiału, ochrona elektrochemiczna, powłoki ochronne, odpowiednie projektowanie. 5. Metody stosowane w badaniach korozyjnych. Badania terenowe, badania laboratoryjne, ekspertyzy. Celem laboratorium z korozji jest zapoznanie się studentów z: - podstawowymi metodami doświadczalnymi stosowanymi w badaniach korozyjnych: a. metody wagowe; b. metody elektrochemiczne - metoda krzywych polaryzacji anodowej, metoda Sterna, metoda impedancyjna - najczęściej spotykanymi zniszczeniami korozyjnymi oraz przyczynami ich powstania; - wpływem kinetyki procesów elektrodowych na szybkość korozji metali; - odpornością podstawowych tworzyw konstrukcyjnych. - problemami korozji materiałów znajdujących się pod obciążeniem na przykładzie korozji naprężeniowej mosiądzu. Oraz utrwalenie materiału teoretycznego z wykładów.
Metody oceny:
Wykład - egzamin pisemny 2h wymagane minimum 21pkt na 40 możliwych, na ocenę 4 i 5 wymagana również odpowiedz ustna. Terminy w sesji wyznaczone przez Dziekanat, możliwość terminu przedsesyjnego. Laboratorium - : wymagane opracowanie wszystkich ćwiczeń w formie sprawozdania oraz minimum – 51 % punktów uzyskanych za odpowiedzi i sprawozdania
Egzamin:
tak
Literatura:
1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński Korozja materiałów, Oficyna Wydawnicza PW 2006 2. H.H.Uhlig Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa 1976; 3. G. Wranglen Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa 1985; 4. M.Pourbaix Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa 1978 5. G.Fontana, N.G.Green. Corrosion Engineering McGraw-Hill Book company, New York 1978 6. K.R.Trethewey, J.Chamberlain, Corrosion for Students science and engineering. Longman Scientific&Technical and John Wiley&Sons Inc. New York 1988 7. J.C.Scully. The Fundamentals of Corrosion. Pergamon Press, Oxford 1990 8. A.J.Sedriks Corrosion of Stainless Steels. John Wiley&Sons, 1996
Witryna www przedmiotu:
---
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Kor6_W01
Zna i rozumie elektrochemiczne aspekty procesów korozyjnych: zna i rozumie pojęcia takie jak: elektroda, reakcja elektrodowa, ogniwo, potencjał elektrodowy, nadnapięcie
Weryfikacja: Egzamin pisemny,sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt Kor6_W02
Zna i rozumie termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych;
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt Kor6_W03
Rozumie stan pasywny metali potafi określać typy korozji, gawaniczna, wżerowa, równomierna, naprężeniowa, szczelinowa, międzykrystaliczna,mirobiologiczna
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt Kor6_W04
Umie określać odporność korozyjną wybranych tworzyw metalicznych: stale, żeliwa, stopy miedzi, cynku, glinu niklu i tytanu, tworzyw sztucznych, betonu zbrojonego i niezbrojonego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt Kor6_W05
Zna metody ochrony przed korozją: powłoki ochronne, metoda anodowa i katodowa
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt Kor6_W06
Zna metody badań korozyjnych: potencjodynamiczna i impedancyjna
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Kor6_U03
Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych. Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć, a także przeprowadzonej analizy literatury fachowej student rozwija poprzez pracę własną swoje umiejętności i wiedzę z zakresu zagadnień z korozji.
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt Kor6_U01
Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć lub przeprowadzonej analizy fachowej literatury umie określać elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty korozji
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14
Efekt Kor6_U04
Potrafi zaprojektować odpowiednią ochronę przed korozją dla danego metalu, przy opracowywaniu rozwiązania uwzględnia aspekty ekonomiczne.
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U16
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16
Efekt Kor6_U02
Umie rysować linie wybrane linie na wykresie Pourbaix i interpretować wykresy dla typowych metali
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: IM_U13
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U13

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Kor6_K01
Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt Kor6_K02
Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt Kor6_K03
Rozumie zagrożenia dla środowiska związane z korozją materiałów
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K05
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05
Efekt Kor6_K04
Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. Posiada także zdolność samodzielnej pracy zarówno podczas wykonywania doświadczeń jak i opracowania wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Obserwacja studenta, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: IM_K04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04