- Nazwa przedmiotu:
- Korozja
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Jerzy Robert Sobiecki, dr A. Brojanowska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Materiałowa
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Kor6
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 28 godzin wykładów, 14 godzin ćwiczeń, 18 godzin pracy w domu, 30 godzin przygotowań do zaliczenia, 30 godzin przygotowań do laboratoriów, 20 godzin na pisanie sprawozdań z laboratoriów. Razem 140 godziny = 5 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,7 punktu ECTS - 28 godzin wykładów, 14 godzin ćwiczeń laboratoryjnych
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,6 punktu ECTS- 14 godzin ćwiczeń laboratoryjnych, 30 godzin przygotowań do laboratoriów, 20 godzin na pisanie sprawozdań z laboratoriów.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład420h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium210h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Zdane egzaminy z: Chemia, Termodynamika, Materiały Metaliczne i Metalurgia, Podstawy Nauki o Materiałach
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i zrozumienie zjawisk zachodzących podczas korozyjnego niszczenia materiałów prowadzące do rozumnego i świadomego stosowania metod ochrony materiałów przed niszczącym działaniem środowiska.
Uzmysłowienie, że odporność korozyjna materiału nie jest cechą niezmienną, lecz zależy od jego struktury oraz w bardzo dużej mierze od składu chemicznego i innych parametrów środowiska.
Wskazanie, że niszczenie materiałów może wynikać nie tylko z elektrochemicznego lub chemicznego oddziaływania środowiska, lecz również z oddziaływań mechanicznych i że często te czynniki działają synergicznie
- Treści kształcenia:
- Poruszane w trakcie wykładu zagadnienia można podzielić na pięć grup tematycznych:
1. Termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych – na podstawie wykresów Pourbaixa
2. Mechanizmy procesów korozyjnych – elektrochemiczny (teoria elektrod mieszanych), chemiczny (korozja wysokotemperaturowa), korozja mikrobiologiczna.
3. Mechanizm powstawania różnych typów zniszczeń korozyjnych
4. Metody ochrony przed korozją: modyfikacja środowiska, dobór materiału, ochrona elektrochemiczna, powłoki ochronne, odpowiednie projektowanie.
5. Metody stosowane w badaniach korozyjnych. Badania terenowe, badania laboratoryjne, ekspertyzy.
Celem laboratorium z korozji jest zapoznanie się studentów z:
- podstawowymi metodami doświadczalnymi stosowanymi w badaniach korozyjnych:
a. metody wagowe;
b. metody elektrochemiczne - metoda krzywych polaryzacji anodowej, metoda Sterna, metoda impedancyjna
- najczęściej spotykanymi zniszczeniami korozyjnymi oraz przyczynami ich powstania;
- wpływem kinetyki procesów elektrodowych na szybkość korozji metali;
- odpornością podstawowych tworzyw konstrukcyjnych.
- problemami korozji materiałów znajdujących się pod obciążeniem na przykładzie korozji naprężeniowej mosiądzu.
Oraz utrwalenie materiału teoretycznego z wykładów.
- Metody oceny:
- Wykład - egzamin pisemny 2h wymagane minimum 21pkt na 40 możliwych, na ocenę 4 i 5 wymagana również odpowiedz ustna.
Terminy w sesji wyznaczone przez Dziekanat, możliwość terminu przedsesyjnego.
Laboratorium - : wymagane opracowanie wszystkich ćwiczeń w formie sprawozdania oraz minimum – 51 % punktów uzyskanych za odpowiedzi i sprawozdania
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. J.Baszkiewicz, M.Kamiński Korozja materiałów, Oficyna Wydawnicza PW 2006
2. H.H.Uhlig Korozja i jej zapobieganie, WNT, Warszawa 1976;
3. G. Wranglen Podstawy korozji i ochrony metali, WNT, Warszawa 1985;
4. M.Pourbaix Wykłady z korozji elektrochemicznej, PWN, Warszawa 1978
5. G.Fontana, N.G.Green. Corrosion Engineering McGraw-Hill Book company, New York 1978
6. K.R.Trethewey, J.Chamberlain, Corrosion for Students science and engineering. Longman Scientific&Technical and John Wiley&Sons Inc. New York 1988
7. J.C.Scully. The Fundamentals of Corrosion. Pergamon Press, Oxford 1990
8. A.J.Sedriks Corrosion of Stainless Steels. John Wiley&Sons, 1996
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Kor6_W01
- Zna i rozumie elektrochemiczne aspekty procesów korozyjnych: zna i rozumie pojęcia takie jak: elektroda, reakcja elektrodowa, ogniwo, potencjał elektrodowy, nadnapięcie
Weryfikacja: Egzamin pisemny,sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt Kor6_W02
- Zna i rozumie termodynamiczne aspekty procesów korozyjnych;
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt Kor6_W03
- Rozumie stan pasywny metali potafi określać typy korozji, gawaniczna, wżerowa, równomierna, naprężeniowa, szczelinowa, międzykrystaliczna,mirobiologiczna
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt Kor6_W04
- Umie określać odporność korozyjną wybranych tworzyw metalicznych: stale, żeliwa, stopy miedzi, cynku, glinu niklu i tytanu, tworzyw sztucznych, betonu zbrojonego i niezbrojonego.
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt Kor6_W05
- Zna metody ochrony przed korozją: powłoki ochronne, metoda anodowa i katodowa
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt Kor6_W06
- Zna metody badań korozyjnych: potencjodynamiczna i impedancyjna
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Kor6_U03
- Posiada umiejętność korzystania ze źródeł literaturowych. Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć, a także przeprowadzonej analizy literatury fachowej student rozwija poprzez pracę własną swoje umiejętności i wiedzę z zakresu zagadnień z korozji.
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, sprawozdania z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U05
- Efekt Kor6_U01
- Na podstawie wiedzy uzyskanej w trakcie zajęć lub przeprowadzonej analizy fachowej literatury umie określać elektrochemiczne i termodynamiczne aspekty korozji
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U14
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U14
- Efekt Kor6_U04
- Potrafi zaprojektować odpowiednią ochronę przed korozją dla danego metalu, przy opracowywaniu rozwiązania uwzględnia aspekty ekonomiczne.
Weryfikacja: Egzamin, sprawdziany z przygotowania do ćwiczeń, ocena sprawozdań z ćwiczeń, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U16
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U16
- Efekt Kor6_U02
- Umie rysować linie wybrane linie na wykresie Pourbaix i interpretować wykresy dla typowych metali
Weryfikacja: Egzamin pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U13
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Kor6_K01
- Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie; potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt Kor6_K02
- Ma świadomość ważności i rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt Kor6_K03
- Rozumie zagrożenia dla środowiska związane z korozją materiałów
Weryfikacja: Obserwacja studenta i dyskusja na wykładzie
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K05
- Efekt Kor6_K04
- Razem z innymi uczestnikami zespołu aktywnie współpracuje nad przeprowadzeniem doświadczenia oraz opracowaniem wyników. Posiada także zdolność samodzielnej pracy zarówno podczas wykonywania doświadczeń jak i opracowania wyników. W trakcie prac zespołu dzieli się sposób konstruktywny posiadaną wiedzą i umiejętnościami z innymi uczestnikami. Umie odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
Weryfikacja: Obserwacja studenta, dyskusja w trakcie laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
IM_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K04