- Nazwa przedmiotu:
- Metody organizacji i zarządzania
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wojciech Żebrowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- MORGZ
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 100h (4 ECTS):
14h (wykład) + 28h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 20h (studia literaturowe) + 20h (przygotowanie raportów z ćwiczeń) + 16h (przygotowanie do zaliczenia przedmiotu)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8 ECTS:
14h (wykład) + 28h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indy-widualne) = 44h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS:
28h (ćwiczenia) + 20h (przygotowanie raportów z ćwiczeń) = 48h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład210h
- Ćwiczenia420h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza (prerekwizyty): organizacja, zarządzanie, metoda, technika, metodyka, cykl działania zorganizowanego, podejście diagnostyczne, podejście prognostyczne, reinżynieria, kaizen, szkoła klasyczna, szkoła behawioralna, szkoła matematyczna, szkoła systemowa, badanie pracy, normowanie pracy, badania operacyjne, analiza wartości, metody heurystyczne, metody motywowania, style zarządzania, obserwacja bezpośrednia, karty i wykresy przebiegu, metody projektowania rozmieszczenia obiektów, metody planowania, metody oceny rozwiązań, benchmarking, metody wielokryterialne.
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- znał metody i techniki stosowane do rozwiązywania różnorodnych problemów z obszaru organizacji i zarządzania w przedsiębiorstwie,
- posiadał umiejętności praktycznego zastosowania najbardziej przydatnych metod i technik do rozwiązywania wybranych problemów organizacji i zarządzania.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1) Ewolucja i dyfuzja metod i technik stosowanych w organizacji i zarządzaniu. Motywacyjne metody organizacji i zarządzania. 2) Przegląd i klasyfikacja metod i technik organizatorskich. Przegląd szkół w organizacji i zarządzaniu. 3) Techniki identyfikacji problemów. Obserwacja bezpośrednia, analiza dokumentacji, metody socjologiczne: ankieta i wywiad. 4) Metody i techniki badania pracy i analizy procesów. 5) Metody analizy problemów. Analiza wartości. Metody badań operacyjnych. 6) Metody organizowania procesów pracy w przestrzeni i w czasie. 7) Metody twórczego myślenia i poszukiwania rozwiązań (metody heurystyczne). 8) Metody oceny rozwiązań organizacyjnych.
Ćwiczenia: 1) Metody analizy i prezentacji danych ilościowych. 2) Techniki identyfikacji i formułowania problemów. Ankieta, lista kontrolna. 3) Metody analizy problemów: wykres Pareto-Lorenza (ABC). 4) Metody analizy problemów: wykres przyczyn i skutków (Ishikawy). 5) Metody badań operacyjnych - optymalizacja asortymentowo-ilościowego planu przedsiębiorstwa (product-mix). 6) Metody planowania: metody sieciowe (CPM) 7) Metody planowania: planowanie racjonalnego obciążenia i wykorzystania urządzeń produkcyjnych. 8) Metody organizowania procesów montażu: równoważenie obciążenia stanowisk montażowych. 9) Metody analizy problemów: diagram konfliktu. 10) Metody przestrzennego organizowania procesów pracy: wykres sznurkowy (spagetti).
- Metody oceny:
- ocena pracy egzaminacyjnej oraz zaliczeniowej z ćwiczeń, ocena raportów z ćwiczeń
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- [1] Bieniok H. i zespół: Metody sprawnego zarządzania. Agencja Wydawnicza Placet, Warszawa 1997. [2] Martyniak Z.: Metody organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa 1996. [3] Mikołajczyk Z.: Techniki organizatorskie w rozwiązywaniu problemów zarządzania. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. [4] Proctor T.. Twórcze rozwiązywanie problemów. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002. [5] Antoszkiewicz J., Pawlak Z.: Techniki menedżerskie. Poltext, Warszawa 2001. [6] Smith S.: Techniki pokonywania problemów. Helion, Gliwice 2004. [7] Kosieradzka A. (red.): Metody twórczego rozwiązywania problemów, Edu-Libri, Warszawa 2013.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt MORGZ_W01
- ma wiedzę na temat metod i technik usprawniania procesów organizacji i zarządzania
Weryfikacja: ocena pracy egzaminacyjnej
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W06, S2A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt MORGZ_U01
- potrafi ocenić przydatność metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania menedżerskiego, typowego dla studiowanego kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: ocena raportów z wykonanych ćwiczeń, ocena pracy egzaminacyjnej i zaliczeniowej z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U02
- Efekt MORGZ_U02
- potrafi posługiwać się zasadami i instrumentami klasycznych i współczesnych koncepcji zarządzania w opisie i wyjaśnianiu zjawisk z zakresu zarządzania
Weryfikacja: ocena raportów z wykonanych ćwiczeń, ocena pracy egzaminacyjnej i zaliczeniowej z ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U09
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt MORGZ_K01
- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, wykorzystując różne narzędzia (metody i techniki) rozwiązywania problemów
Weryfikacja: wykonanie i zaliczenie ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K07
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K05