Nazwa przedmiotu:
Chemia fizyczna
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż./Maciej Paczuski/profesor nadzwyczajny
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Technologia Chemiczna
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
CS1A_10_02
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Laboratoria: liczba godzin według planu studiów - 60, przygotowanie do zajęć - 25, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5, opracowanie wyników - 20, napisanie sprawozdania - 15; Razem - 125
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Laboratoria - 60 h; Razem - 60 h = 2,4 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Laboratoria: liczba godzin według planu studiów - 60 h, przygotowanie do zajęć - 25 h, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 5 h, opracowanie wyników - 20 h, napisanie sprawozdania - 15 h; Razem - 125 h = 5 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium60h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
8 - 12
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studenta umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie pojęć i zasad opisu właściwości fizykochemicznych materii oraz zjawisk fizycznych towarzyszących przemianom chemicznym w doświadczalnym przeprowadzeniu badań i nabyciu umiejętności interpretacji i dyskusji uzyskiwanych wyników oraz organizacji pracy w zakresie współdziałania w zespole badawczym z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Treści kształcenia:
L-1: Szkolenie bhp i ppoż. z zakresu przepisów obowiązujących pracujących w pomieszczeniach laboratoryjnych. L-2: Wyznaczanie ciepła rozpuszczania substancji trudno rozpuszczalnych. L-3: Wyznaczanie cząstkowych objętości molowych. L-4: Wyznaczanie stałej równowagi i entalpii reakcji. L-5: Kinetyka reakcji utleniania jonów tiosiarczanowych przez jony żelaza (III). L-6: Wyznaczanie krzywej binoidalnej oraz linii równowagi w układzie trójskładnikowym. L-7: Wyznaczanie granicznego przewodnictwa równoważnikowego elektrolitów mocnych i słabych. L-8: Korozja metali – pasywujące działanie chromianów i azotynów. L-9: Wyznaczanie punktu izoelektrycznego żelatyny z zależności lepkości jej wodnych roztworów od pH. L-10: Wyznaczanie szeregów Hofmeistera na podstawie wysalającego działania elektrolitów. L-11: Wyznaczanie masy cząsteczkowej polimeru metodą wiskozymetryczną. L-12: Wyznaczanie izotermy adsorpcji jodu na węglu aktywnym. L-13: Wyznaczanie izotermy adsorpcji substancji rozpuszczonej na granicy faz roztwór – powietrze. L-14: Wyznaczanie napięcia powierzchniowego metodą tensometryczną. L-15: Pracownia dodatkowa. lub opcjonalnie: 1:Kinetyka hydrolizy octanu etylu w środowisku alkalicznym, 2: Wpływ siły jonowej i temperatury na szybkość reakcji utlenienia jonów jodkowych przez jony nadtlenosiarczanowe, 3. Badanie kinetyki reakcji heterofazowych, 4. Wyznaczanie współczynnika podziału oraz stałej dimeryzacji kwasu benzoesowego, 5. Wyznaczanie termodynamicznych parametrów reakcji chemicznej z pomiarów SEM ogniwa, 6. Wyznaczanie składu jonów kompleksowych metodą widm absorpcyjnych, 7. Konduktometryczne wyznaczanie stałej dysocjacji słabego elektrolitu.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych objętych programem. Zaliczenie każdego z ćwiczeń obejmuje: 1) zaliczenie kolokwium ustnego dotyczącego zagadnień teoretycznych i praktycznych wykonywanego ćwiczenia, co stanowi warunek dopuszczenia do części doświadczalnej (waga 0,4 oceny z ćwiczenia) 2) zaliczenie opracowanych w formie sprawozdania pisemnego wyników badań (waga 0,6 oceny z ćwiczenia). Końcowa ocena stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z wykonywanych ćwiczeń zgodnie ze skalą ocen: 2,0 (niedostateczny), 3,0 (dostateczny), 3,5 (dość dobry), 4,0 (dobry), 4,5 (ponad dobry), 5,0 (bardzo dobry). Zaległe ćwiczenia mogą być uzupełnione na pracowni dodatkowej.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Atkins P.W., Podstawy chemii fizycznej, PWN, 2002 2. Atkins P.W., Chemia fizyczna, PWN, 2001 3. Atkins P.W., Chemia fizyczna, Zbiór zadań z rozwiązaniami, PWN, 2001 4. Pigoń K., Ruziewicz Z., Chemia fizyczna, PWN, 1980 5. Bursa S., Chemia fizyczna, PWN, 1976 6. Sobczyk L., Kisza A., Gatner K., Koll A., Eksperymentalna chemia fizyczna, PWN, 1982 7. Praca zbiorowa, Chemia fizyczna, PWN, 1966 8. Afery H.E., Shaw D.J., Ćwiczenia rachunkowe z chemii fizycznej, PWN, 1982 9. Brdicka R., Podstawy chemii fizycznej, PWN, 1970 10. Barrow G.M., Chemia fizyczna PWN, 1971 11. Ościk J., Adsorpcja, PWN, 1983 12. Baryła R., Sporzyński A., Ufnalski W., Chemia fizyczna, ćwiczenia laboratoryjne, OW PW, 2000
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
Program studiów opracowany na podstawie programu nauczania zmodyfikowanego w ramach Zadania 38 Programu Rozwojowego Politechniki Warszawskiej

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych właściwie dobranych źródeł
Weryfikacja: Kolokwium (L2-L14)
Powiązane efekty kierunkowe: C1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U05_01
Ma umiejętność samokształcenia się.
Weryfikacja: Kolokwium (L2-L14)
Powiązane efekty kierunkowe: C1A_U05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U05
Efekt U08_02
Potrafi przedstawiać otrzymane wyniki w formie liczbowej i graficznej, dokonywać ich interpretacji i wyciągać wnioski.
Weryfikacja: Opracowanie wyników badań w formie sprawozdania (L2-L14)
Powiązane efekty kierunkowe: C1A_U08_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08
Efekt U09_03
Potrafi zastosować elementarną wiedzę z zakresu probabilistyki i statystyki matematycznej do obróbki danych doświadczalnych.
Weryfikacja: Opracowanie wyników badań w formie sprawozdania (L5)
Powiązane efekty kierunkowe: C1A_U09_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03_01
Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role.
Weryfikacja: Wykonanie i opracowanie wyników badań w formie sprawozdania w zespole badawczym (L2-L14), obserwacja w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: C1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt K04_01
Ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania.
Weryfikacja: Wykonanie i opracowanie wyników badań w formie sprawozdania w zespole badawczym (L2-L14), obserwacja w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: C1A_K04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04
Efekt K04_02
Potrafi określić priorytety oraz identyfikować i rozstrzygać problemy związane z realizacją określonego przez siebie i innych zadania.
Weryfikacja: Wykonanie i opracowanie wyników badań w formie sprawozdania w zespole badawczym (L2-L14), obserwacja w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: C1A_K04_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04
Efekt K05_01
Ma świadomość ważności zachowania w sposób profesjonalny, przestrzegania zasad etyki zawodowej i poszanowania różnorodności poglądów i kultur.
Weryfikacja: Wykonanie i opracowanie wyników badań w formie sprawozdania w zespole badawczym (L2-L14), obserwacja w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych
Powiązane efekty kierunkowe: C1A_K05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05