Nazwa przedmiotu:
Przedsiębiorczość innowacyjna
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. / Renata Walczak / profesor nadzwyczajny
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
MN1A_77/02
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
1
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin według planu studiów - 20, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 3, przygotowanie do kolokwium - 5, przygotowanie wstępnej koncepcji biznesu - 5, razem - 33.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 20 h = 0,7 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład300h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
-
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest uzyskanie przez studentów wiedzy i umiejętności dotyczących problematyki prowadzenia własnej działalności gospodarczej oraz posługiwania się narzędziami służącymi ocenie pomysłu biznesowego.
Treści kształcenia:
W1 - Przedsiębiorczość a skutki globalizacji i konkurencji międzynarodowej. W2 - Źródła finansowania działalności gospodarczej. W3 - Wybór formy prawnej dla nowego przedsięwzięcia. W4 - System finansowo-księgowy. W5 - Jak zaistnieć na rynku? Marketing w firmie, nawiązanie podstawowych kontaktów biznesowych, promocja nowego biznesu. W6 - Zespół założycielski, kadry, kultura organizacyjna firmy. W7 - Franchising. W8 - Uruchomienie firmy - i co dalej? Rozruch działalności nowej firmy - trudności i zagrożenia. Osiągnięcie platformy stabilnego biznesu. Specyfika przyspieszonego wzrostu. Opcje „wyjścia”. W9 - Praca z narzędziem (tzw. Ewaluatorem) pozwalającym na wyłonienie najlepiej rokującego pomysłu biznesowego. W10 - Stworzenie Wstępnej Koncepcji Biznesu (WKB) dla wybranego pomysłu. W11 - Praca nad prezentacją wyników prac każdej z grup (stworzenie prezentacji Power Point) i jej publiczne wygłoszenie i ocena na zajęciach końcowych.
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie kolokwium oraz przygotowanie w grupie 3-5 osobowej wstępnej koncepcji biznesu wybranej spośród koncepcji opracowanych przez każdego z uczestników grupy. Koncepcja jest prezentowana i oceniana podczas zajęć.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Cieślik J.: „Przedsiębiorczość dla ambitnych. Jak uruchomić własny biznes”, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, wyd. 2. uzup., Warszawa 2010. 2. Griffin R.: Podstawy zarządzania organizacjami. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2008 (publikacja dostępna w bazie elektronicznej IBUK, dostęp ze strony biblioteki Politechniki Warszawskiej, www.bg.pw.edu.pl).
Witryna www przedmiotu:
www.seipa.edu.pl
Uwagi:
Program przedmiotu oraz narzędzia wykorzystywane na zajęciach zostały przygotowane w ramach projektu: "Wdrożenie pilotażowych programów edukacyjnych w zakresie Innowacyjnej Przedsiębiorczości w Politechnice Warszawskiej" finansowanego ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Poddziałanie 4.1.1. Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni. Program i materiały wykorzystywane dzięki uprzejmości Kierownictwa Projektu.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02_02
Ma podstawową wiedzę w zakresie planowania i organizacji własnej działalności biznesowej. Zna zasady i narzędzia przydatne w działalności biznesowej.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej wstępnej koncepcji biznesu.
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W02_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W11_01
Zna zasady tworzenia koncepcji biznesowych wykorzystując narzędzia elektroniczne udostępnione na zajęciach. Zna finansowe, strategiczne oraz prawne zasady selekcji koncepcji biznesowych.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej wstępnej koncepcji biznesu.
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_W11_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W11

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje na temat prowadzenia działalności gospodarczej i badania otoczenia firmy z literatury i specjalistycznych baz danych (polsko- i angielskojęzyczne publikacje dostępne w elektronicznych bazach danych Politechniki Warszawskiej) oraz z innych źródeł. Potrafi interpretować informacje oraz wyciągać wnioski na temat prowadzenia biznesu.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej wstępnej koncepcji biznesu.
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U04_01
Potrafi przygotować prezentację w formie elektronicznej dotyczącą wstępnej koncepcji biznesu. Umie zaplanować prezentację ustną, umie ją przedstawić zwracając uwagę na formę prezentacji.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej wstępnej koncepcji biznesu.
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U04
Efekt U12_01
Potrafi dokonać analizy opłacalności nowej działalności gospodarczej, wykorzystać udostępniane na zajęciach narzędzia oraz przygotować wstępną koncepcję biznesu.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej wstępnej koncepcji biznesu.
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_U12_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U12

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K03_01
Potrafi pracować zespołowo oraz rozumie zasady pracy zespołowej. Rozumie konieczność podzielenia pracy w celu osiągnięcia zakładanego celu. Rozumie konieczność komunikowania się w zespole oraz ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej wstępnej koncepcji biznesu.
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt K04_01
Ma świadomość poprawnego określenia celów strategicznych i operacyjnych działalności biznesowej przed rozpoczęciem prowadzenia przedsiębiorstwa w celu uniknięcia niepowodzenia.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej wstępnej koncepcji biznesu.
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K04_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K04
Efekt K07_01
Ma świadomość roli społecznej absolwenta uczelni technicznej. Potrafi opracować wstępną koncepcję biznesu i ją zaprezentować w sposób spójny i zrozumiały.
Weryfikacja: Sprawdzenie wiadomości podczas kolokwium. Przedstawienie przygotowanej w grupach prezentacji dotyczącej wstępnej koncepcji biznesu.
Powiązane efekty kierunkowe: M1A_K07_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K07