Nazwa przedmiotu:
Społeczno-psychologiczne aspekty jakości
Koordynator przedmiotu:
prof. nzw. dr hab. Katarzyna Szczepańska
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z5 - Projakościowe systemy zarządzania
Kod przedmiotu:
4P2Z5
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS): 20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) + 24h (zapoznanie się z literaturą) + 15h (przygotowanie się do kolokwiów – przygotowanie rozwiązania zadania) + 15h (przygotowanie się do testu wiedzy)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS: 20h (zajęcia ćwiczeniowe) + 1h (konsultacje) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,6 ECTS: 15h (przygotowanie się do kolokwiów – przygotowanie rozwiązania zadania) = 15h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zarządzania organizacjami oraz produkcją i usługami, ma umiejętności samokształceni, ma doświadczenia z pracą zespołową.
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - posiadał podstawową wiedzę z zakresu: (a) roli i znaczenia przywództwa w zarządzaniu jakością, (b) sposobów i metod oddziaływania na pro-jakościowe postawy pracowników, - potrafił wybrać adekwatne do sytuacji sposoby i formy społecznego komunikowania się w organizacji w kwestiach dotyczących jakości, - potrafił porozumiewać się w środowisku organizacyjnym.
Treści kształcenia:
1) Metody oddziaływania przywódców na postawy i zachowania pracowników. 2) Źródła i rodzaje konfliktów w organizacji i sposoby zarządzania nimi. 3) Sprawdzian wiedzy i umiejętności. 4) Budowanie zespołów i zaangażowania pracowników. 5) Sprawdzian wiedzy i umiejętności. 6) Efektywność komunikowania się w organizacji. 7) Bariery wprowadzania zmian jakościowych i sposoby ich pokonywania. 8) Kolokwium – sprawdzian kompetencji społecznych. 9) Test wiedzy.
Metody oceny:
Ocena formatywna – ocena poprawności ćwiczeń wykonywanych przez studentów podczas zajęć (częściowo interaktywna forma prowadzenia zajęć). Ocena sumatywna – przeprowadzenie dwóch kolokwiów w formie prezentacji rozwiązania zadania na zaliczenie. Ocena końcowa z przedmiotu – przedmiot uznaje się za zliczony, jeśli student zaliczył oba kolokwia oraz uzyskał co najmniej 51% punktów z testu wiedzy.
Egzamin:
nie
Literatura:
Literatura podstawowa: [1] Potocki A., Winkler R., Żbikowska A.: Komunikowanie w organizacjach gospodarczych. Difin, Warszawa 2010. [2] McGee, Rennie R.: Budowanie zaangażowania pracowni-ków. Wolters Kluwer business, Warszawa 2012. [3] Jabłonkowska L., Wachowiak P., Winch S. (red.): Prezentacja profesjonalna. Teoria i praktyka. Difin, Warszawa 2008. [4] Dzikowska P.: Przywództwo w organizacjach gospodarczych. Difin, Warszawa 2011. Literatura uzupełniająca: [1] Nęcki Z.: Komunikacja międzyludzka. Antykwa, Kraków, 2000. [5] Robbins S.P. Judge T.A.: Zachowania w organizacji. PWE, Warszawa 2011.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 4P2Z5_W01
ma uporządkowaną wiedzę w zakresie wybranych psychologiczno – społecznych aspektów zarządzania jakością
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe: W_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08
Efekt 4P2Z5_W02
ma uporządkowaną wiedzę z zakresu kształtowania pro-jakościowych postaw pracowników oraz ich determinant
Weryfikacja: test wiedzy
Powiązane efekty kierunkowe: W_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_W04, S2A_W05, S2A_W06, S2A_W07, S2A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 4P2Z5_U01
potrafi pozyskiwać informacje z literatury oraz innych źródeł, dokonywać interpretacji oraz wyciągać wnioski
Weryfikacja: wyniki kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Efekt 4P2Z5_U02
potrafi pracować indywidualnie i w zespole, a także zarządzać swoim czasem oraz podejmować zobowiązania i dotrzymywać terminów
Weryfikacja: terminowe wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07
Efekt 4P2Z5_U03
potrafi wykorzystać struktury językowe w formie prezentacji, wnioskowania, streszczenia, analizowania, dyskusji
Weryfikacja: wyniki prezentacji rozwiązania zadania
Powiązane efekty kierunkowe: U_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_U02, S2A_U05, S2A_U06, S2A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 4P2Z5_K01
ma doświadczenia w pracy zespołowej
Weryfikacja: terminowe wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe: K_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06
Efekt 4P2Z5_K02
rozumie potrzebę właściwych zachowań interpersonalnych i przestrzega etyki, w tym uczciwości
Weryfikacja: zgodne z wymaganiami wykonanie zadania w zespołach
Powiązane efekty kierunkowe: K_2Z5
Powiązane efekty obszarowe: S2A_K01, S2A_K02, S2A_K03, S2A_K06