- Nazwa przedmiotu:
- Przedsiębiorczość
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ryszard Rafalski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- ZwP - Zarządzanie w Przedsiębiorstwie
- Kod przedmiotu:
- PRZED
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 76h (3 ECTS):
14h (wykład) +14h (ćwiczenia) + 1h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) + 7x4h (opracowanie rozwiązania zadań) + 8h ( przygotowanie do zaliczenia wykładu) + 10h (przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,2 ECTS:
14h (wykład) +14h (ćwiczenia) + 2h (kons. grupowe) + 1h (kons. indywidualne) = 31h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,5 ECTS:
7x4h (opracowanie rozwiązania zadań) + 10h (przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń) = 38h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład210h
- Ćwiczenia210h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu prawa gospodarczego, metod organizacji i zarządzania, rachunkowości finansowej i zarządczej.
- Limit liczby studentów:
- od 15 osób do limitu miejsc w sali (wykład); od 15 do 30 (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student:
- posiadał podstawową wiedzę z zakresu przedsiębiorczości i warunków rozwoju przedsiębiorczości,
- potrafił przygotować, opracować i ocenić biznesplan w działalności gospodarczej .
- potrafił ocenić i rozumieć przyczyny złego wyboru metod wyzwalania kreatywności zorientowanej na rynek.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1) Wprowadzenie, podstawowe definicje, filozofia przedsiębior-czości, znaczenie przedsiębiorczości, wyzwania, wobec których stoi zarzą-dzanie, rozwój strategii a przedsiębiorczość, innowacje i przedsiębiorczość. 2) Inteligencja emocjonalna w rozwoju przedsiębiorczości. 3) Geneza i wa-runki rozwoju przedsiębiorczości. Przedsiębiorczość i innowacyjność jako koncepcja pozyskania czynników rozwojowych. 4) Plan marketingowy i biznesplan. 5) Koncepcja aktywizacji przedsiębiorczości, studia przypad-ków. Przedsiębiorczość jako proces poszukiwania szans. 6) Ewolucja po-dejścia do innowacji i przedsiębiorczości, przedsiębiorczość i innowacyj-ność terytorialna. Ekoprzedsiębiorczość – zrównoważony rozwój. 7) Organizacja własnej działalności gospodarczej i rozwój kreatywności zo-rientowanej na rynek. Kolokwium zaliczeniowe.
Ćwiczenia: Biznes plan działalności gospodarczej.
1) Profil i zakres projektu przedsięwzięcia, zamierzenia na przyszłość, cele i zasady działania. 2) Założenia planu strategicznego. 3) Plan techniczny (produktów, usługi, technologii). 4) Plan marketingowy. 5) Plan
organizacyjny. 6) Plan finansowy. 7) Podsumowanie i wnioski, stresz-czenie projektu przedsięwzięcia. Zaliczenie ćwiczeń.
- Metody oceny:
- Wykład: Ocena formatywna - ocena poprawności wykonania zadań przez studentów podczas ćwiczeń, częściowo interaktywna forma prowadzenia wykładu. Ocena sumatywna - przeprowadzenie zaliczenia pisemnego wykładu a szczególnych przypadkach dodatkowo ustnego; ocena z zaliczenia wykładu w zakresie 2-5; do zaliczenia wykładu wymagane jest uzyskanie oceny > = 3,0.
Ćwiczenia: Ocena formatywna - na zajęciach weryfikuje się wykonanie zadań; elementy zadań są dyskutowane i oceniane jest ich zrozumienie.
Ocena sumatywna - oceniana jest wartość merytoryczna zadań, samodzielność rozwiązanych przez studentów zadań i wniosków; ocena zadań w zakresie 2 – 5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie z każdego zadania ocena oceny > = 3,0.
Końcowa ocena z przedmiotu: Przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena z wykładu jak i ćwiczeń jest > = 3,0; Ocena z przedmiotu jest obliczona zgodnie z formułą: 0,4 *ocena ćwiczeń + 0,6* ocena z wykładu (zaliczenie).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Bielecki W.T.: Wirtualna przedsiębiorczość [w] L. Zacher (red): Wirtualizacja: problemy, wyzwania, skutki. Poltext, Warszawa 2013. [2] Drucker P.F.: Innowacyjność i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE, Warszawa 1992. [3] Goleman D.: Inteligencja emocjonalna w praktyce. Media Rodzina, Poznań 1998. [4] Jasiński A.H.: Innowacje i transfer techniki w procesie transformacji. Difin, Warszawa 2006. [5] Kwiatkowski S.: Przedsiębiorczość intelektualna. PWN Warszawa 2000. [6] Makieła Z. : Przedsiębiorczość i innowacyjność terytorialna. C.H. Beck, Warszawa 2013. [7] Makieła Z.: Krok ku przedsiębiorczości. Nowa Era, Warszawa 2012. [8] Meller R.B., Coulton G., Bifulco A., Meller A., Fisher A.: Przedsiębiorczość. PWE Warszawa 2011. [9] Praca zbiorowa: Biznes t.1: Zarządzanie firmą. PWN Warszawa 2007. [10] Praca zbiorowa: Biznes t.4: Finanse. PWN, Warszawa 2007.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt PRZED_W01
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie współczesnych orientacji i koncepcji zarządzania – orientacji na klienta, orientacji na jakość, orientacji na innowacje, orientacji na wynik finansowy
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W02
- Efekt PRZED_W02
- ma uporządkowaną wiedzę z zarządzania procesami, orientacji funkcjonalnej i procesowej w zarządzaniu organizacją
(działalnością gospodarczą), metodyki zarządzania procesami gospodarczymi
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W22
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_W03
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt PRZED_U01
- potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi służących do rozwiązania prostego zadania menedżerskiego, typowego dla studiowania kierunku studiów oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U24
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U06
- Efekt PRZED_U02
- potrafi wykorzystać nabytą wiedzę z zakresu narzędzi analitycznych, pozwalających ocenić i wspomagać zachowanie się przedsiębiorstwa (podmiotu gospodarczego) w aktualnych warunkach rynkowych
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
k_U30
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt PRZED_K01
- potrafi ocenić i rozumieć przyczyny złego wyboru metod wyzwalania kreatywności zorientowanej na rynek
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K06
- Efekt PRZED_K02
- potrafi wykazać się skutecznością w realizacji projektów produkcyjno-wdrożeniowych oraz społecznych
Weryfikacja: zaliczenie wykładu i ćwiczeń
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K08
Powiązane efekty obszarowe:
S2A_K07