- Nazwa przedmiotu:
- Teoria ruchu pojazdów szynowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Jan Matej
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 323
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 25
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 3
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium225h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wykład: Pojazdy
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z wymaganiami Rektora
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zagadnień związanych z trakcją elektryczną oraz bezpieczeństwem ruchu pojazdów szynowych po torze kolejowym
- Treści kształcenia:
- Wykład: Struktura, konstrukcja, parametry geometryczne i materiałowe toru kolejowego. Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu szynowego (wagon, lokomotywa, zespół trakcyjny, skład wagonów) na torze prostym, zakrzywionym, w tunelu. Równanie ruchu pociągu (wyprowadzenie i zastosowanie). Zasady budowania charakterystyki trakcyjnej pojazdów szynowych napędzanych silnikami elektrycznymi prądu stałego lub przemiennego. Podstawy liniowej teorii kontaktu koła z szyną na bazie teorii kontaktu Hertz'a. Wstęp do badania stateczności ruchu pojazdów szynowych. Wprowadzenie do badań symulacyjnych wykonywanych w programie MBS (Multi Body System).
Laboratorium:
1. Wyznaczanie oporów ruchu pociągu.
2. Rozwiązywanie równania ruchu pociągu.
3. Budowanie charakterystyki trakcyjnej lokomotywy prądu stałego lub przemiennego.
4. Wyznaczanie prędkości krytycznej pojazdu dwu- oraz czteroosiowego w ruchu po torze prostym.
5. Symulacyjne badanie wpływu wybranych parametrów konstrukcyjnych na stateczność pojazdu trakcyjnego w ruchu po torze prostym.
- Metody oceny:
- 2 kolokwia/ ocena na bieżąco podczas ćw. laboratoryjnych
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Gąsowski, W.: Wagony kolejowe WKiŁ W-wa, 1988
[2] Kacprzak, J., Koczara, W.: Podstawy napędu
elektrycznego pojazdów trakcyjnych. WKiŁ, W-wa,
1990.
[3] Madej, J.: Teoria Ruchu Pojazdów Szynowych.
Oficyna Wydawnicza PW, 2004.
[4] Madej, J.: Projektowanie mech. napędowych poj. szyn.
WKiŁ Warszawa, 1987.
[5] Zembrzuski K.: Teoria napędu i hamowania pociągu.
PWN Warszawa, 1977
[6] Romaniszyn Z. Oramus Z. Nowakowski Z.:
Podwozia trakcyjnych pojazdów szynowych WKiŁ,
Warszawa, 1989.
- Witryna www przedmiotu:
- W przygotowaniu
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się