Nazwa przedmiotu:
Metody usprawniania procesów pracy
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż.Jerzy Lewandowski
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Z6 - Ergonomia i środowisko pracy
Kod przedmiotu:
9P1Z6
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
75h (3 ECTS) 20h (ćwiczenia) + 1h (udział w konsultacjach) + 2x7h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne) + 2x8h (opracowanie projek-tów przedkolokwialnych) + 14h (opracowanie projektu) + 10h (przygo-towanie do zaliczenia)
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,8 ECTS 20h (ćwiczenia) + 1h (udział w konsultacjach) = 21h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,2 ECTS 2x7h (przygotowanie odpowiedzi na pytania przedkolokwialne) + 2x8h (opracowanie projektów przedkolokwialnych) + 14h (opracowanie pro-jektu) + 10 h (przygotowanie do zaliczenia) = 54h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia300h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
od 15 do 30 (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest, aby po jego zaliczeniu student: - znał metody usprawniania procesów pracy, - potrafił stosować metody usprawniania procesów pracy, - rozumiał potrzebę uczenia się przez całe życie.
Treści kształcenia:
1) Zapoznanie się z metodami usprawniania procesów pracy. 2) Usprawnianie procesów pracy w oparciu o koncepcję ciągłego doskonalenia (Kaizen). 3) Metoda 5S jako podstawa dobrze zorganizowanych, efektywnych i bezpiecznych stanowisk pracy. 4) Małe Grupy – cele i forma działania, sposób tworzenia, metody motywowania, szkolenie, komunikacja, dokumentowanie osiągnięć. 5) Proces przygotowania i wdrożenia usprawnienia. 6) Współczesne systemy organizacji ukierunkowane na wzrost produktywności i jakości – TQM, TPM, JIT, Lean Manufacturing. 7) Praktyczna realizacja i utrwalanie powyższych zagadnień w trakcie prowadzonych ćwiczeń.
Metody oceny:
Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie ćwiczeń; projekt jest dyskutowany i weryfikowany, jest możliwość poprawienia wyników. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna pro-jektów, terminowość wykonania prac, redakcja raportu; ćwiczenia koń-czy zaliczenie pisemne; ocena z ćwiczenia w zakresie 2-5; do zaliczenia wymagane jest uzyskanie oceny >=3.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Liker J. K.: Droga Toyoty. MT Biznes, Warszawa 2005. [2] Muhle-mann A. P., Oakland J. S., Locker K. G.: Zarządzanie. Produkcja i usługi. PWN, Warszawa 2001. [3] Rother M., Harris R.: Tworzenie ciągłego przepływu. Lean Enterprise Institute, USA 2001. [4] Womack J.P, Jones D.T: Odchudzanie firm. Eliminacja marnotrawstwa kluczem do sukcesu. Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 2001. [5] Waters D.: Zarządzanie operacyjne. PWN, Warszawa 2001. [6] Brzeziński M.: Organizacja i sterowanie produkcją. PLACET, War-szawa 2002. [7] Burchart D.: Zarządzanie produkcją i usługami. WPŚ, Gliwice 2007.
Witryna www przedmiotu:
www.le.wz.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt 9P1Z6_W01
zna metody usprawniania procesów pracy
Weryfikacja: zaliczenie pisemne
Powiązane efekty kierunkowe: W_1Z6
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt 9P1Z6_U01
potrafi stosować metody usprawniania procesów pracy
Weryfikacja: ocena przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe: U_1Z6
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U07

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 9P1Z6_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
Weryfikacja: zaliczenie pisemne, ocena przygotowanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe: K_1Z6
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K01, S1A_K02, S1A_K05, S1A_K06