- Nazwa przedmiotu:
- Biologia i ekologia
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab.inż. Alina Kusińska/profesor nadzwyczajny
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Środowiska
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne dla kierunku
- Kod przedmiotu:
- IS1A_07_02
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2014/2015
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 15, zapoznanie się z literaturą - 15, przygotowanie do kolokwium - 20; RAZEM: 50
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 15h = 0,6 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Brak
- Limit liczby studentów:
- Wykład: min. 15
- Cel przedmiotu:
- Celem wykładów jest zapoznanie studentów z głównymi grupami organizmów występujących w różnych elementach środowiska naturalnego oraz interakcjami pomiędzy nimi, metabolizmem komórkowym, cyklami biogeochemicznymi pierwiastków, równowagą w ekosystemach, charakterystyką procesów samooczyszczania gleb i wód, zanieczyszczeniami mikrobiologicznymi powietrza, wód i gleby oraz zagrożeniami wywołanymi mikrobiologiczną korozją materiałów budowlanych.
- Treści kształcenia:
- W1 - Biologia: jej zadania i powiązania z ekologią, ochroną środowiska i inżynierią środowiska. Zadania biologii sanitarnej. Wprowadzenie do systematyki organizmów żywych.
W2 - Wirusy i bakterie (morfologia i fizjologia komórki bakteryjnej)
W3 - Eukaryota: charakterystyka organizmów wystepujących w różnych środowiskach (wody, gleby, powietrze); Organizmy patogenne w środowisku naturalnym
W4 - Pojęcie metabolizmu: anabolizm (fotosynteza, chemosynteza) i katabolizm (oddychanie wewnątrzkomórkowe)
W5 - Ekologia jako nauka: czynniki ekologiczne, podstawowe pojęcia: organizm, populacja, biocenoza, ekosystem, produkcja ekosystemu, sukcesja, homeostaza
W6 - Materia i energia w ekosystemie ( cykle biogeochemiczne węgla, azotu, fosforu i siarki)
W7 - Hydrosfera jako środowisko życia ( zespoły organizmów zasiedlające wody powierzchniowe, proces samooczyszczania wód, strefy jezior, wskaźniki biologiczne zanieczyszczenia wód, mikroflora ścieków i wód zanieczyszczonych)
W8 - Gleba jako środowisko życia ( definicja gleby i jej funkcje, rola mikroorganizmów w funkcjonowaniu gleby, proces samooczyszcznai gleb)
W9 - Powietrze ( bioaerozole, zanieczyszczenia biologiczne w powietrzu atmosferycznym i pomieszczeń zamkniętych)
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia wykładów w semestrze II jest uzyskanie pozytywnych ocen z 2 kolokwiów dotyczących tememtyki wykładów: kolokiwum I: W1-W5; kolokwium II: W6-W9. Podczas ocenienia poszczególnych sprawdzianów stosowana będzie następująca skala ocen:
91%-100% - 5,0
81%-90% - 4,5
71%-80% 4,0
61%-70% - 3,5
51%-60% - 3,0
0%-50% - 2,0
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z poszczególnych kolokwiów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Schlegel Hans G., Mikrobiologia ogólna, PWN, 1996.
2. Pawlaczyk – Szpilowa M., Biologia i ekologia. Politechnika Wrocławska, Wrocław, 1993.
3. Krzysztofik B., Mikrobiologia powietrza, OWPW, 1992
4. Pawlaczyk-Szpilowa M., Mikrobiologia wody i ścieków, PWN, 1978
5. Kajak Z., Hydrobiologia – Limnologia. Ekosystemy wód powierzchniowych, WNPWN, Warszawa 1998
6. Kawecka B., Eloranta P.V., Zarys ekologii glonów wód słodkich i środowisk lądowych, WNPWN Warszawa 1994
7. Grabińska-Łoniewska A. i inni: Biologia Środowiska, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa 2011
8. Grabińska-Łoniewska A., Siński E.: Mikroorganizmy chorobotwórcze i potencjalnie chorobotwórcze w ekosystemach wodnych i sieciach wodociągowych, Wydawnictwo Seidel-Przywecki, Warszawa 2010
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W01_04
- Ma wiedzę z zakresu biologii ogólnej, biologii sanitarnej oraz ekologii. Zna główne grupy organizmów występujących w środowisku, ich wzajemne zależności i rolę w biodegradacji zanieczyszczeń.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W01_04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01
- Efekt W03_01
- Ma wiedzę dotyczącą mikrobiologii środowiska naturalnego. Posiada uporządkowaną podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą udziału mikroorgaznimów w funkcjonowaniu ekosystemów wodnych i glebowych. Posiada podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą zagrożeń mikrobiologicznych oraz stanu sanitarnego elementów środowiska przyrodniczego.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W03
- Efekt W03_04
- Zna organizmy chorobotwórcze i zagrożenia epidemiologiczne oraz zanieczyszczenia chemiczne działające kancerogennie, neurogennie czy mutagennie. Ma wiedzę dotycząca limitów wystepowania mikroorgazniów patogenneych w wodach, glebach oraz powietrzu atmosferycznym i pomieszczeń użytkowych.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W03_04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04
- Efekt W05_01
- Ma wiedzę dotyczącą najnowszych osiągnięć i rozwiązń stosowanych w biologii sanitarnej oraz ekologii
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W05
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U01_01
- Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł dotyczących monitoringu wód, gleb, atmosfery. Potrafi na podstawie wielkości wskaźników chemicznych i biologicznych ocenić stopień zanieczyszczenia środowiska.
Weryfikacja: Kolokwia obejmujące tematykę wykładów
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K01_01
- Rozumie potrzebę samokształcenia oraz rozszerzania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania i technologie stosowane w biologii i ekologii
Weryfikacja: Udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01
- Efekt K02_01
- Ma świadomość i zrozumienie procesów i zjawisk oraz interakcji zachodzących w środowisku, mogących mieć skutki w przyszłości.
Weryfikacja: Udział w dyskusji
Powiązane efekty kierunkowe:
I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02