Nazwa przedmiotu:
Chemia
Koordynator przedmiotu:
dr hab.Zofia Kowalewska
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IS1A_06_01
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 30; zapoznanie się z literaturą - 30; przygotowanie do egzaminu - 40; RAZEM: 100
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład (liczba godzin według planu studiów) - 30h = 1,2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0,0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15
Cel przedmiotu:
Zapoznanie studentów z podstawami budowy materii, charakterystyką stanów skupienia materii, sposobami wyrażania stężeń roztworów, procesami w układzie kwas-zasada, procesami utleniania i redukcji, chemią wód naturalnych, klasyfikacją, nazewnictwem i właściwościami fizyczno-chemicznymi związków chemicznych.
Treści kształcenia:
W1 - Podstawy budowy materii: teoria budowy atomu, liczby kwantowe, zakaz Pauliego, konfiguracja elektronowa pierwiastów. Układ okresowy pierwiastków. W2 - Wiązania chemiczne: wiązania jonowe, wiązania atomowe, konfiguracja atomu węgla w związkach organicznych. W3 - Ogólna klasyfikacja związków organicznych, podstawowe typy reakcji chemicznych. W4 - Stany skupienia: stan gazowy, stan ciekły (ogólna charakterystyka, lepkość cieczy, napięcie powierzchniowe), stan stały. W5 - Roztwory: sposoby wyrażania stężeń roztworów, przeliczanie stężeń, przykłady. W6 - Układ kwas-zasada: elektrolity/nieelektrolity, dysocjacja elektrolityczna, iloczyn jonowy wody, odczyn (pH). W7 - Roztwory buforowe, reakcje zobojetniania (wskaźniki), hydroliza, iloczyn rozpuszczalności. W8 - Procesy utleniania i redukcji. W9 - Chemia wód naturalnych: woda jako rozpuszczalnik, skład wód i przemiany w nich zachodzące, właściwości i jakość wód naturalnych. W10 - Elementy chemii organicznej: klasyfikacja związków organicznych, właściwości fizyko-chemiczne wybranych grup związków organicznych (weglowodory, alkohole, aldehydy, ketony, kwasy, aminokwasy, białka, węglowodany, tłuszcze).
Metody oceny:
Warunkiem zaliczenia przedmiotu w semestrze I (wykład) jest uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu. Wyznacza się dwa terminy egzaminów (termin drugi jest traktowany jako termin poprawkowy). Stosowana jest następująca skala ocen, w zależności od ilości uzyskanych punktów: 91%-100% - 5,0 81%-90% - 4,5 71%-80% 4,0 61%-70% - 3,5 51%-60% - 3,0 0%-50% - 2,0 Istnieje możliwość podniesienia/obniżenia oceny końcowej (o jeden stopień) w zależności od aktywności na zajęciach.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. Krzysztofik B., Krzechowska M., Chęciński J.: „Podstawy chemii ogólnej i środowiska przyrodniczego”, OWPW, 2000, 2. Dojlido J.: „Chemia wód powierzchniowych”, Wyd. Ekonomia i Środowisko, 1995, 3. Cygański A., Krystek J., Ptaszyński B.: „Obliczenia z chemicznych i instrumentalnych metod analizy:, Politechnika Łódzka, Łódź, 1996, 4. Szperliński Z., "Chemia w ochronie i inżynierii środowiska",Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Część I, Warszawa, 2002. 5.Szperliński Z., "Chemia w ochronie i inżynierii środowiska",Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Część II i III, Warszawa, 2002. 6. Pajdowski L., "Chemia ogólna", PWN, Warszawa, 2002. 7. Jones L., P. Atkins, "Chemia ogólna: cząsteczki, materia, reakcje",PWN, Warszawa, 2004.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W01_04
Ma podstawową wiedzę z zakresu chemii nieorganicznej, organicznej i analitycznej oraz chemii środowiska. Ma wiedzę z zakresu chemii wody, ścieków, gleby, a także powietrza atmosferycznego.
Weryfikacja: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W01_04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01
Efekt W03_01
Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą klasyfikacji i identyfikacji związków chemicznych oraz reakcji zachodzących z ich udziałem. Ma podbudowaną teoretycznie ogólną wiedzę z zakresu zastosowania chemii w analizie wody i ścieków, technologii ich oczyszczania oraz analizie stanu gleby.
Weryfikacja: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W05_01
Ma wiedzę dotyczącą składu chemicznego wód i przemian w nich zachodzących.
Weryfikacja: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W05_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, zasobów internetu oraz innych źródeł dotyczące wykorzystywania metod analizy chemicznej dla kontroli stanu środowiska naturalnego. Analizuje i interpretuje pozyskane informacje, potrafi na podstawie zebranych danych ocenić stan poszczególnych elementów środowiska naturalnego.
Weryfikacja: Pisemny egzamin obejmujący tematykę wykładów.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K01_01
Rozumie potrzebę samokształcenia oraz ciągłego pogłębiania zdobytej wiedzy o nowe rozwiązania stosowane w analizie chemicznej ze szczególnym uwzględnieniem wód oraz gleby.
Weryfikacja: Udział w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K01
Efekt K02_01
Ma świadomość przemian chemicznych zachodzących w środowisku naturalnym oraz konieczności ich kontrolowania.
Weryfikacja: Udział w dyskusji.
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02