Nazwa przedmiotu:
Chłodnictwo i pompy ciepła
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Arkadiusz Kamiński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Środowiska
Grupa przedmiotów:
Wspólne dla kierunku
Kod przedmiotu:
IN1A_35
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2014/2015
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykłady: liczba godzin wg planu studiów - 10, zapoznanie ze wskazaną literaturą - 7, opracowanie wyników - 8, razem 25. Projekty: liczba godzin wg planu studiów - 10, zapoznanie z literaturą - 10, opracowanie wyników - 10, wykonanie prac projektowych, przygotowanie do zaliczenia - 20, razem - 50, Razem godzin 75
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykłady - 10h, Projekty - 10h, razem 20h = 0,8 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Projekty: ćw. projektowe - 10h, zapoznanie z literaturą - 10h, opracowanie wyników - 10h, wykonanie prac projektowych, przygotowanie do zaliczenia -20h, razem 50h=2,0 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład150h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt150h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Fizyka, Mechanika płynów, termodynamika techniczna
Limit liczby studentów:
Wykład: min. 15, projekt: 10-15
Cel przedmiotu:
Celem nauczania przedmiotu jest stosowanie wiedzy z zakresu chłodnictwa i pomp ciepła w projektowaniu instalacji i urządzeń dla potrzeb inżynierii środowiska
Treści kształcenia:
W1. Podstawy teoretyczne techniki chłodniczej – wprowadzenie. Obiegi odwracalne i nieodwracalne. Rodzaje urządzeń chłodniczych. Urządzenia sprężarkowe. W2. Urządzenia chłodnicze parowe jednostopniowe. Obieg mokry Lindego. Obieg suchy Lindego. U rządzenia chłodnicze parowe wielostopniowe. W3. Chłodziarki absorpcyjne. Chłodziarki amoniakalne i bromolitowe. W4. Obliczeniowe zapotrzebowanie na chłód. Normy. Czynniki chłodnicze i ich własności. Chłodziwa. W5. Armatura urządzeń chłodniczych. Zasady doboru podstawowych elementów instalacji chłodniczych i urządzeń chłodniczych. W6. Podstawy teoretyczne pomp ciepła. Rodzaje pomp ciepła- podział, konstrukcja, zastosowanie. W7. Sprężarkowe pompy ciepła. Sorpcyjne pompy ciepła. Termoelektryczne pompy ciepła. W8. Specjalne pompy ciepła – strumieniowe, chemiczne, wykorzystujące efekt elektrodyfuzji, wykorzystujące efekt wirowy. W9. Źródła dolne ciepła dla układów z ogrzewczych z pompami ciepła. Przykłady obliczeń i zastosowań. P1. Wyznaczyć podstawowe parametry chrakteryzyjące pracę teoretycznego urządzenia chłodniczego P2. Wyznaczyć podstawowe parametry charakteryzujące pracę rzeczywistego urządzenia chłodniczego - prówanie z obiegiem teoretycznym P3. Wyznaczyć podstawowe parametry chrakteryzyjące pracę teoretycznego obiegu pompy ciepła P4. Wyznaczyć podstawowe parametry charakteryzujące pracę rzeczywistego obiegu pomy ciepła - prówanie z obiegiem teoretycznym P5. Wyznaczyć podstawowe parametry obiegu teoretycznego i parametryrzotworu roboczego dla chłodziarki amoniakalnej absorpcyjnej
Metody oceny:
Warunki zaliczenia przedmiotu w semestrze są następujące: • Obecność na ćwiczeniach projektowych • Uzyskanie punktów w ilości od 50 do 100, w tym - za sprawdziany na wykładzie od 15 do 50 - za wykonanie i obronę projektów od 15 do 50 Ocena ostateczna z przedmiotu wynika z liczby uzyskanych łącznie punktów wg przeliczenia: Od 45 do 60 – ocena dostateczna Od 61 do 70 – ocena ponad dostateczna Od 71 do 80 – ocena dobra Od 81 do 90 – ocena ponad dobra Od 91 do 100 – ocena bardzo dobra
Egzamin:
nie
Literatura:
.1. Rubik M.: – Pompy ciepła, poradnik, Technika Instalacyjna w Budownictwie, Warszawa 1999 r. 2. Rubik M.: – Chłodnictwo, PWN, Warszawa 1986 r. 3. Rubik M., Kołodziejczyk L.: Technika chłodnicza w klimatyzacji, Arkady, Warszawa 1976 4. Zalewski W.: – Pompy ciepła, IPPU Masta, Gdańsk 2001 5. Jones , W.P.: – Klimatyzacja, Arkady, Warszawa 2001 r. 6. Miesięcznik „Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna” 7. Miesięcznik „Ciepłownictwo, Ogrzewnictwo, Wentylacja”
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W02_01
Ma elementarna wiedzę z zakresu zastosowań chłodnicta i pomp ciepła w różnych dyscyplinach inżynierskich powiązanych z budownictwem, ogrzewnictwem, wentylacją, przechowlanictwem itp.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02
Efekt W03_01
Ma podstawową wiedzę z zakresu instalacji wewnętrznych takich, jak instalacje chłodnicze i klimatyzcyjne w budynku z punktu ich przydatności dla zapewnienia komfortu cieplego człowieka w pomieszczeniach oraz dla przechowlanictwa w chłodniach i komorach
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W03_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03
Efekt W04_02
Ma wiedzę szczegółową z zakresu techniki chłodniczej oraz obiegów chłodniczych. Zasad działania i budowy maszyn i urządzeń chłodniczych. Zasad projektowania wykonawstwa i eksploatacji urządzeń i instalacji chłodniczych. Podstaw teoretyczne pomp ciepła. Nniskotemperaturowych źródeł ciepła i sposobów jego pozyskiwania, a także rozwiązań konstrukcyjnych i charakterystyk pomp ciepła. Stosowanie wiedzy z zakresu chłodnictwa i pomp ciepła w projektowaniu instalacji i urządzeń dla potrzeb inżynierii środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W04_02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04
Efekt W08_03
Ma podstawową wiedzę z zakresu standardów i norm technicznych związanych z czynnikami chłodniczymi w aspekcie również środowiska.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_W08_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U01_01
Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji oraz wyciągać wnioski i formułować opinie.
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U01_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U07_01
Potrafi wykorzystać dostępne oprogramowanie (pakiet Microsoft Office oraz AutoCad) do opracowania i prezentacji zadań opisowo-obliczeniowych.
Weryfikacja: Obserwacje podczas uczestnictwa w ćwiczeniach projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U07_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U07
Efekt U15_01
Potrafi dokonać wyboru właściwego narzędzia wspomagającego proces obliczeń cieplnych obiegów chłodniczych i grzejnych pomp ciepła.
Weryfikacja: Obserwacje podczas uczestnictwa w ćwiczeniach projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U15_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15
Efekt U16_03
Potrafi wybrać właściwy sposób do przeprowadzenia obliczeń inżynieskich w zależności od rodzaju i stopnia złożonoąci układów obiegów chłodniczych urządzeń chłodniczych i grzewczych pomp ciepła zgodnie z podaną specyfiką zaprojektować uwzględniając specyfikę czynników chłodniczych i dodatkowe uwarunkowania, takie, jak dochładzanie i regeneracja..
Weryfikacja: Obserwacje podczas uczestnictwa w ćwiczeniach projektowych
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_U16_03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K02_01
Ma świadomość ważności i rozumie środowiskowe skutki działalności inżynierskiej w chłodnictwie
Weryfikacja: Sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: I1A_K02_01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02