Nazwa przedmiotu:
Podstawy funkcjonowania człowieka w świecie multimedialnym
Koordynator przedmiotu:
Prof. dr hab. inż. Marek Dobosz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechatronika
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PFC
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin bezpośrednich – 16 godz. • wykład 15 godz. • konsultacje – 1 godz. 2) Praca własna studenta - 37 godz. • zapoznanie się z literaturą 20 godz., • przygotowanie do zaliczeń 17 godz. .Razem 53 godz. =2 punkt ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,5 punktu ECTS - liczba godzin bezpośrednich – 16 godz. • wykład 15 godz. • konsultacje – 1 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
25
Cel przedmiotu:
Student w trakcie wykładu zdobywa informacje przygotowujące go do uczestniczenia w procesach tworzenia i przekazu informacji multimedialnych. Poznaje podstawowe prawa przysługujące twórcy w zakresie ochrony jego dzieła, jak również poznaje zasady zgodnego z prawem korzystania z dzieł innych twórców. Poznaje sposoby rozliczeń ośrodków przekazu informacji z reklamodawcami na podstawie elektronicznych metod badania opinii publicznej. Poznaje mechanizmy percepcji obrazu i dźwięku przez człowieka stanowiące podstawy metod kompresji obrazu i dźwięku.
Treści kształcenia:
Elementy prawa autorskiego: Prawa autorskie – podstawowe definicje. Utwory podlegające ochronie. Autorskie Prawa Osobiste (APO). APO współtwórców Autorskie prawa majątkowe (APM). Właściciel APM. APM producenta i wydawcy a APM twórców. Wygaśnięcie majątkowych praw autorskich. Autorskie prawa zależne Inspiracja cudzym utworem. Prawa pokrewne. Artystyczne wykonania. Fonogramy i wideogramy. Nadania programów. Prawa do pierwszych wydań oraz wydań naukowych i krytycznych. Zasady korzystania z chronionych utworów. Wykorzystanie mediów elektronicznych do badania opinii publicznej: Główne działy badań opinii publicznej. Telemetria – badania widowni telewizyjnej (metoda dzienniczkowa, metoda elektroniczna, podstawowe parametry pomiaru; zasięg, audytorium, GRP, udział itd.) Badania audytorium radia (metoda dzienniczkowi i elektroniczna). Badania odbiorców Internetu. Badania społeczne (badania typu omnibus, exit-poll, badania marketingowe itp.). Podstawy percepcji wzrokowej. Metody behawioralne badania percepcji. Metoda pojedynczej komórki. Budowa i działanie oka. Adaptacja do ciemności. Czułość widmowa receptorów. Hamowanie oboczne. Jednoczesny kontrast. Tworzenie obrazu. Czułości kanałowe. Widzenie barw. Mieszanie kolorów: subtraktywne i addytywne. Krzywe odpowiedzi spektralnych fotoreceptorów. Rozdzielczość widmowa. Percepcja przestrzenna Percepcja ruchu, Wiedza i percepcja. Wizualna uwaga i pamięć. Podstawy percepcji dźwięku. Pojęcia akustyki związane z mechanizmami słyszenia, charakterystyki słuchu, pasma krytyczne, właściwości słyszenia muzyki i mowy. Model psychoakustyczny człowieka: wygłuszenie statyczne i dynamiczne
Metody oceny:
Testy sprawdzające po każdym dziale tematycznym
Egzamin:
nie
Literatura:
Dz. U. Nr 24, poz. S3 oraz późniejsze zmiany i uzupełnienia zapisane w Dz.U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904, z 2001 r. Nr 128, poz. 1402, z 2002 r. Nr 126, poz. 1068, Nr 197, poz. 1662, z 2003 r. Nr 166, poz. 1610 James O. Pickles, An Introduction to the Physiology of Hearing, Academic Press, London 1994 H. Levkowitz, Color Theory and Modeling for Computer Graphics, Visualisation, and Multimedia Applications, Kluwer AP, London 1997 K.BLAIR-BENSON: Audio Engineering Handbook, McGraw Hill, 1990 Materiały dydaktyczne dostarczone przez prowadzącego
Witryna www przedmiotu:
http://zmiij.mchtr.pw.edu.pl/przedmiot.php?class_id=22&subj=4&page=5
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PFC_01
Ma elementarną wiedzę w zakresie ochrony własności intelektualnej oraz prawa patentowego
Weryfikacja: Testy sprawdzające wiedzę
Powiązane efekty kierunkowe: K_W20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W10
Efekt PFC_02
Wiedza na temat wykorzystania mediów elektronicznych do badania opinii publicznej
Weryfikacja: Testy sprawdzające wiedzę
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt PFC_03
Wiedza na temat percepcji wzrokowej w zakresie niezbędnym do zrozumienia wizualnych technik multimedialnych
Weryfikacja: Testy sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05
Efekt PFC_04
Wiedza na temat percepcji dźwięku w zakresie niezbędnym do zrozumienia dźwiękowych aspektów technik multimedialnych
Weryfikacja: Testy sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe: K_W17
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W05

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PFC_U01
Umie korzystać zgodnie z prawem z własności intelektualnej
Weryfikacja: Testy sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe: K_U26
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U10

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PFC_K01
Wiedza na temat oddziaływania multimediów na społeczeństwo
Weryfikacja: Testy sprawdzające
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02