- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie jakością
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jerzy Arendarski, adiunkt
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZAJ
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykład 15
projektowanie w laboratorium 10
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 8
analiza literatury 7
opracowanie prezentacji 5
przygotowanie do zaliczeń w ramach wykładu 14
Razem 59 godz. = 2 ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykład 15
projektowanie w laboratorium 10
Razem 25 godz. = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- projektowanie w laboratorium 10
przygotowanie do zajęć laboratoryjnych 8
opracowanie prezentacji 5
Razem 23 godz. = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład225h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt150h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wskazana jest znajomość zagadnień z zakresu przedmiotów: Podstawy metrologii, Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych, Podstawy technik wytwarzania i Matematyka – elementy probabilistyki i statystyki matematycznej.
- Limit liczby studentów:
- brak
- Cel przedmiotu:
- Poznanie uwarunkowań zapewnienia jakości wyrobów wynikających z aktów prawnych (dyrektyw UE, ustaw Sejmu RP,…), wymagań norm (serii ISO 9000 i serii ISO 17000) i praw wolnego rynku.
Poznanie zasad dokumentowania i wdrażania systemów zarządzania jakością oraz funkcjonowania systemu oceny zgodności w Polsce.
Nabycie umiejętności monitorowania procesów produkcyjnych oraz stosowania podstawowych narzędzi sterowania jakością.
- Treści kształcenia:
- Zakres wykładu:
1. Wprowadzenie w problematykę jakości: Pojęcia podstawowe. Geneza współczesnego podejścia do zarządzania jakością. Podstawowe zasady TQM.
2. Czynniki stymulujące działania na rzecz zapewnienia jakości wyrobów: Misja firmy. Wymagania norm. Przepisy prawne. Działania organizacji konsumenckich.
3. Systemy zarządzania jakością według norm serii ISO 9000: Normy przed i po roku 2000. Struktura dokumentacji systemu zarządzania jakością. Interpretacja wymagań normy ISO 9001: 2000 w odniesieniu do ciągłego doskonalenia oraz podejścia procesowego w zarządzaniu jakością. Procesy w systemie zarządzania jakością, ich identyfikowanie, definiowanie i monitorowanie. Certyfikacja systemów zarządzania jakością zgodnych z normą PN-EN ISO 9001: 2009..
4. Akredytacja i certyfikacja
Istota akredytacji i certyfikacji. Normy dotyczące akredytacji, badań i certyfikacji. PCA, jego zadania i kompetencje. Znaczenie i przebieg procesu akredytacji. Certyfikacja wyrobów w Unii Europejskiej – europejski system oceny i poświadczania zgodności w zakresie obowiązkowej certyfikacji wyrobów. Procedury oceny zgodności. Deklaracja zgodności. Jednostki notyfikowane. Zasady implementacji europejskiego systemu oceny i poświadczania zgodności w Polsce – ustawa o systemie oceny zgodności.
5. Zapewnienie jakości wyrobów na etapie wytwarzania: Definiowanie i monitorowanie procesu wytwarzania jako przykładowego procesu realizowanego w firmie produkcyjnej. Podstawowe czynniki wpływające na przebieg i efekty procesu produkcyjnego. Zmienność procesów i jej przyczyny. Metody badania i określania zdolności jakościowej procesów wytwórczych. Metody statystyczne monitorowania procesów produkcyjnych oraz oceny dostaw i dostawców.
6. Doskonalenie jakości: Pętla jakości a spirala jakości. Cykl ciągłego doskonalenia jakości („cykl Deminga”). Procedura rozwiązywania problemów jakości oraz podstawowe techniki i narzędzia stosowane w tej procedurze.
Zakres ćwiczeń projektowych:
1. Analiza problemów jakości przy wykorzystaniu diagramów Ishikawy i wykresów Pareto-Lorenza,
2. Kontrola odbiorcza dostaw metodą oceny alternatywnej,
3. Badanie zdolności jakościowej procesu produkcyjnego,
4. Monitorowanie procesu produkcyjnego przy zastosowaniu karty kontrolnej,
5. Przygotowanie pięciominutowej prezentacji komputerowej, przy wykorzystaniu programu PowerPoint i Adobe Photoshop, na temat związany z jakością i przedstawienie jej na zajęciach w laboratorium komputerowym.
- Metody oceny:
- Sprawdziany pisemne z wiedzy przedstawionej na wykładach..
Ocena poziomu wykonania zadań projektowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Amir D. Aczel: Statystyka w zarządzaniu, PWN, Warszawa 2000
A. J. Blikle: Doktryna Jakości, Rzecz o skutecznym zarządzaniu, Warszawa, 18 styczeń 2014 dostępna na http://www.moznainaczej.com.pl
J. Arendarski i inni: Statystyczne metody kontroli jakości i sterowania jakością, IMiSP, Warszawa 2000,
J. Bagiński i inni: Menedżer jakości, OWPW, Warszawa 2000,
Adam Hamrol, Władysław Mantura: Zarządzanie jakością – teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006
W. J. Latzko, D.M. Saunders: Cztery dni z dr. Demingiem – nowoczesna teoria zarządzania, WNT, Warszawa 1998
L. Wasilewski: Podstawy zarządzania jakością, WSzPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 1998
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZAJ_W01
- Zna czynniki wpływające na kształtowanie jakości wyrobu, zasady zarządzania jakością zgodnie z normami serii ISO 9000 oraz zasady dokumentowania i wdrażania systemów zarządzania jakością, spełniających wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
- Efekt ZAJ_W02
- Zna strukturę i zasady funkcjonowania systemu akredytacji, badań i certyfikacji w Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZAJ_U01
- Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe narzędzia sterowania jakością, wyznaczyć zdolność jakościową procesu produkcyjnego oraz zastosować, do kontroli jakości dostaw, wybrany znormalizowany plan statystycznej kontroli odbiorczej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U15
- Efekt ZAJ_U02
- Potrafi przygotować i przedstawić multimedialną prezentację na wybrany temat dotyczący jakości.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania i przedstawienia prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZAJ_K01
- Ma świadomość, że najbardziej skuteczna i efektywna jest praca zespołowa, a wytworzenie wyrobu wysokiej jakości wymaga maksymalnego zaangażowania całego personelu. Potrafi pracować w zespole podczas rozwiązywania postawionego zadania
Weryfikacja: Ocena przebiegu realizacji zadania (projektu) obejmującego pracę zespołową
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05