Nazwa przedmiotu:
Modelowanie w biomechanice
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Monika Kwacz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Inżynieria Biomedyczna
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
brak
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład: 30 zapozanie z tematyką wybranego artykułu naukowego: 30 przygotowanie opracowania pisemnego oraz prezentacji: 30 przygotowanie do kolokwium zaliczającego: 15 RAZEM 105 godz. = 4 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład: 30 konsultacje związane z przygotowaniem opracowania pisemnego i prezentacji artykułu naukowego: 20 RAZEM 50 godz. = 2 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
1. Znajomość podstawowych pojęć z zakresu mechaniki i biomechaniki inżynierskiej. 2. Znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym czytanie i rozumienie treści atrykułów naukowych.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
1.Przygotowanie do samodzielnej lub zespołowej analizy, modelowania i symulacji wybranych zjawisk biomechanicznych. 2. Przygotowanie do opracowania i zredagowania tekstu publikacji naukowej w formie artykułu oraz prezentacji ustnej.
Treści kształcenia:
1. Zagadnienia analizy statycznej, kinematycznej i dynamicznej w biomechanice. 2. Modelowanie i symulacja biomechaniki mięśnia i układu mięśniowo-szkieletowego człowieka.
Metody oceny:
1. Opracowanie pisemne i prezentacja artykułu naukowego: ocena cząstkowa #1 w skali 2,0 - 5,0. 2. Kolokwium zaliczające: ocena cząstkowa #2 w skali 2,0 - 5,0. Do zaliczenia przedmiotu wymagane jest uzyskanie obu pozytywnych ocen cząstkowych.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Bober T.: Biomechanika układu ruchu człowieka 2. Kooij H. et al.: Human Motion Control 3. Kundson D.: Fundalentals of Biomechanics 4. Medved V.: Measurement of Human Locomotion 5. Journal of Biomechanics, Elsevier
Witryna www przedmiotu:
http://adam.mchtr.pw.edu.pl/~kwacz/mb_pr.htm
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt K_W04
Potrafi zaplanować eksperyment w celu pozyskania danych wejściowych do modelowania biomechaniki układu mięśniowo-szkieletowego człowieka.
Weryfikacja: 1) kolokwium zaliczające, 2) opracowanie pisemne, 3) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W04
Efekt K_W11
Zna i rozumie algorytmy współczesnych narzędzi symulacyjnych wspomagających modelowanie biomechaniki układu mięśniowo-szkieletowego człowieka.
Weryfikacja: 1) kolokwium zaliczające, 2) opracowanie pisemne, 3) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W07
Efekt K_W12
Posiada szczegółową wiedzę w zakresie biomechaniki układu ruchu człowieka, w szczególności generowania siły mięśniowej oraz analizy biomechanicznej w układach statycznie wyznaczalnych i niewyznaczalnych.
Weryfikacja: 1) kolokwium zaliczające, 2) opracowanie pisemne, 3) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_W12
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W02, T2A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt K_U01
Potrafi korzystać z publikacji naukowych w celu analizowania obecnego stanu wiedzy w zakresie modelowania biomechaniki układu mięśniowo-szkieletowego człowieka.
Weryfikacja: 1) opracowanie pisemne, 2) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U01
Efekt K_U03
Potrafi zaprezentować tematykę wybranych publikacji naukowych i zaproponować kierunki dalszych badań w dziedzinie biomechaniki układu mięśniowo-szkieletowego człowieka.
Weryfikacja: 1) opracowanie pisemne, 2) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U02, T2A_U03, T2A_U06, T2A_U04
Efekt K_U05
Umie samodzielnie zdobywać nowe umiejętności w zakresie modelowania biomechaniki układu mięśniowo-szkieletowego szłowieka.
Weryfikacja: 1) opracowanie pisemne, 2) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_U05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U05
Efekt K_U17
Potrafi zbudować model i przeprowadzić symulację zdefiniowanego funkcjonowania układu mięśniowo-szkieletowego człowieka.
Weryfikacja: 1) opracowanie pisemne, 2) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_U17
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt 1) K_K02
Potrafi współpracować w dwu- lub trzyosobowym zespole w celu przygotowania opracowania pisemnego i prezentacji na temat aktualnego stanu wiedzy w zakresie wybranej problematyki modelowania układu mięśniowo-szkieletowego człowieka.
Weryfikacja: 1) opracowanie pisemne, 2) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K03
Efekt K_K06
Ma świadomość celowości prowadzenia symulacji biomechaniki układu mięśniowo-szkieletowego człowieka i konieczności interdyscyplinarnej współpracy inżynier-lekarz w procesie diagnostyki i leczenia układu ruchu człowieka.
Weryfikacja: 1) opracowanie pisemne, 2) prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02