Nazwa przedmiotu:
Projektowanie napędów elektrycznych i hybrydowych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
349
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe 60h, w tym: a) obecność na wykładach – 30 h; b) obecność na zajęciach projektowych – 30 h; 2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 20h; 3. Przygotowanie projektu -20h 4. Przygotowania do egzaminu – 10h Razem nakład pracy studenta: 30h+30h+20h+20h+10h=110h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na zajęciach projektowych – 30 h; Razem: 30h+30h=60h, co odpowiada 2(2,4) punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład450h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt450h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Maszyny Elektryczne, Akumulacja Energii w Pojazdach
Limit liczby studentów:
zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat: • modeli matematycznych komponentów napędu. • zasad wykorzystania modeli matematycznych komponentów napędu przy budowie modelu obliczeniowego układu napędowego. • projektowania napędów elektrycznych i hybrydowych przez wykorzystanie modeli matematycznych komponentów napędu Po ukończeniu kursu student powinien potrafić: • poprawnie zapisać matematyczne modele wybranych komponentów napędu. • zbudować model obliczeniowy układu napędowego i na jego podstawie przeprowadzić komputerowe badania symulacyjne. • przeprowadzić analizy komputerowe i wyznaczyć odpowiednie charakterystyki na podstawie których potrafi ocenić strukturę napędową. • pracować indywidualnie i w zespole.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Wyznaczenie struktury napędowej w zależności od warunków eksploatacyjnych. 2. Analiza funkcji napędu i kryteriów doboru podstawowych komponentów napędu. 3. Wprowadzenie do modelowania matematycznego napędów elektrycznych i hybrydowych. 4. Opory ruchu pojazdu. 5. Modelowanie matematyczne komponentów układu napędowego a) Systemy akumulacji energii - akumulator elektrochemiczny, akumulator inercyjny b) Przekładnia mechaniczna w tym przekładnie CVT, przekładnia planetarna o dwóch stopniach swobody oraz przekładnie automatyczne c) Maszyny elektryczne d) Silniki cieplne e) Sprzęgło i hamulec 6. Budowa modelu obliczeniowego wybranej struktury napędu w środowisku Matlab Simulink na podstawie modeli matematycznych podstawowych komponentów napędu 7. Analiza rozpływu mocy w układzie napędowym napędzie o danej strukturze - wyznaczenie i realizacja strategii sterowania napędem 8. Badanie zmienności wybranych parametrów energetycznych w zależności od zadanych warunków eksploatacyjnych - komputerowe badania symulacyjne: a) napędu elektrycznego b) napędu szeregowego c) napędu równoległego • Weryfikacja geometryczna doboru komponentów układu napędowego dla danego pojazdu. Projekt: W ramach zajęć projektowych studenci będą wykorzystywać wiedzę zdobytą w czasie wykładu do prowadzenia prac projektowych polegających na zdefiniowaniu struktury napędu wraz z parametrami energetycznymi w zależności od rodzaju pojazdu i jego warunków eksploatacji oraz odpowiedniej strategii sterowaniem napędem.
Metody oceny:
• Bieżąca ocena postępów prac nad projektem oraz raport końcowy. • Egzamin pisemny i ustny
Egzamin:
tak
Literatura:
1. A. Szumanowski Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984 2. A. Szumanowski Hybrid Electric Vehicles Drives Design, ITEE 2006 3. B. Mrrozek, Z. Mrozek Matlab i Simulink. Poradnik użytkownika
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się