- Nazwa przedmiotu:
- Recykling pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż Jerzy Osiński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Pojazdów Elektrycznych i Hybrydowych
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 441
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład450h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- Poznanie zasad funkcjonowania krajowego systemu recyklingu samochodów wycofanych z eksploatacji,
metod przetwarzania różnego rodzaju materiałów: stali i stopów żelaza, metali, gumy, szkła, tworzyw sztucznych i kompozytów, metody demontażu pojazdów wycofywanych z eksploatacji. Student po realizacji przedmiotu potrafi wykonać ocenę różnego typu pojazdów pod względem recyklingu, porównać samochody tradycyjne, elektryczne i hybrydowe, zna zasady zorientowanego recyklingowo projektowania pojazdów, ma świadomość skali zagrożenia środowiska naturalnego odpadami pochodzącymi z wycofanych z eksploatacji samochodów, .na specyficzne problemy recyklingu pojazdów elektrycznych i hybrydowych, w szczególności napędów elektrycznych i akumulatorów.
- Treści kształcenia:
- Wykład: 1. Specyficzne problemy budowy samochodów elektrycznych i hybrydowych zwiększające potrzeby w zakresie recyklingu, w szczególności napędy elektryczne i akumulatory. 2. Aktualne problemy funkcjonowania systemu recyklingu samochodów w Polsce, uwarunkowania techniczne, prawne i ekonomiczne.
3. Systemy recyklingu samochodów w innych krajach: Japonia (recykling akumulatorów metalowo-wodorkowych i litowo-jonowych), USA, UE.
4. Przetwarzanie materiałów stosowanych w budowie samochodów: stal i stopy żelaza, metale, tworzywa sztuczne i kompozyty, guma, szkło, płyny.
5. Demontaż zużytego pojazdu i selekcja materiałów, możliwości recyklingu różnego rodzaju materiałów stosowanych do budowy samochodu, w szczególności tworzyw sztucznych i kompozytów.
6. Materiały o większej podatności na recykling - jako przykład TSOP – tworzywo podatne na recykling firmy TOYOTA.
7. Prorecyklingowa budowa samochodów, ułatwienia demontażu i selekcji..
- Metody oceny:
- Prace zaliczeniowe
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Jerzy Osiński, Piotr Żach -Wybrane zagadnienia recyklingu samochodów WKiŁ Warszawa 2009
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się