Nazwa przedmiotu:
Teoria ruchu pojazdów elektrycznych
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski / dr inż. Andrzej Wąsiewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
321
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. godziny kontaktowe 45h, w tym: a) obecność na wykładach – 30 h; b) obecność na ćwiczeniach – 15 h; 2. Zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 27 h; 3. Przygotowania do zajęć -18h 4. Przygotowania do kolokwium zaliczeniowego – 10h Razem nakład pracy studenta: 30h+15h+27h+18h+10h=100h, co odpowiada 4 punktom ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1. obecność na wykładach – 30 h 2. obecność na ćwiczeniach – 15 h; Razem: 30h+15h=45h, co odpowiada 2(1,8) punktom ECTS.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium135h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
według zarządzenia Rektora
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat: • komponentów stosowanych we współczesnych układach napędowych oraz ich konfiguracji, • doboru i ograniczeń doboru komponentów układu napędowego pojazdu oraz o podstawowej funkcji jaką w danej strukturze poszczególne komponenty muszą spełniać, • zasad przy wyznaczaniu algorytmów sterowania w zależności od konfiguracji napędu, • sformułowania założeń do wyznaczenia algorytmu sterowania w danej strukturze napędowej biorąc za kryterium minimalizację zużycia energii.
Treści kształcenia:
Wykład: 1. Klasyfikacja układów napędowych stosowanych w pojazdach 2. Podstawowe konfiguracje układów napędowych - napęd klasyczny, napęd elektryczny, napęd hybrydowy 3. Przetworniki energii generujące moment napędowy: silniki cieplne, maszyny elektryczne 4. Układy transmisji momentu napędowego; przekładnie mechaniczne w napędzie klasycznym, elektrycznym i hybrydowym; przekładnia mechaniczna elektryczna CVT; sprzęgła klasyczne i sprzęgła specjalne 5. Zagadnienie akumulacji energii w napędzie pojazdu oraz źródła energii i zasobniki energii elektrycznej w napędzie elektrycznym i hybrydowym: akumulator inercyjny; superkondensator; akumulator elektrochemiczny. 6. Klasyczny mechanizm różnicowy i jego funkcjonalny odpowiednik elektromechaniczny w elektrycznych układach napędowych 8. Analiza procesów energetycznych jako podstawa wyznaczenia ograniczeń w doborze komponentów dla wybranych konfiguracji napędów: napęd elektryczny; napęd szeregowy; napęd równoległy 7. Metody sterownia maszynami elektrycznymi w napędzie elektrycznym 8. Zagadnienie właściwej współpracy silnika spalinowego z maszyną elektryczną w napędzie hybrydowym szeregowym i równoległym 9. Podstawy dynamiki złożonych struktur napędowych. 10. Podstawy wyznaczania algorytmów sterowania napędami elektrycznymi i hybrydowymi z uwzględnieniem cech fizyko-chemicznych elementów składowych napędu przy spełnieniu kryterium minimum konsumpcji energii. Ćwiczenia 1. Wyznaczanie oporów ruchu pojazdu 2. Wyznaczanie zapotrzebowania mocy i momentu napędowego dla różnych pojazdów i różnych układów napędowych (klasyczny, hybrydowy i elektryczny) 3. Obliczanie i dobór parametrów dla poszczególnych składowych układu napędowego w zależności od jego rodzaju i konfiguracji a) Sprzęgła b) Przekładnia mechaniczna: klasyczne, planetarne c) Wały napędowe d) Mechanizmy różnicowe 4. Obliczenia parametrów zasobników energii dla różnych konfiguracji napędów elektrycznych i hybrydowych
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
1. A. Szumanowski Akumulacja Energii w Pojazdach, WKŁ 1984 2. Szumanowski Antoni Projektowanie dyferencjałów elektromechanicznych elektrycznych pojazdów drogowych, Warszawa 2007 3. Szumanowski A. Układy Napędowe z Akumulacją Energii, PWN Warszawa 1990 4. Jaśkiewicz Z., Wąsiewski A. Układy napędowe pojazdów samochodowych. Obliczenia projektowe, OWPW Warszawa 2002
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się