Nazwa przedmiotu:
Akumulacja energii w napędach wieloźródłowych maszyn i pojazdów
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Antoni Szumanowski / dr inż. Andrzej Wąsiewski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Budowa Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
404
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2013/2014
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
wykład 30h; studia literaturowe 15h; przygotowanie do zajęć 15h; przygotowanie do sprawdzianów i egzaminu 15h; łącznie 75h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
wykład 30h co odpowiada 1.2 pkt ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
brak
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład270h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczony egzamin z przedmiotów „Elektrotechnika i elektronika I i II”
Limit liczby studentów:
według zarządzenia Rektora
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu kursu student powinien: Posiadać wiedzę o rodzajach możliwych do zastosowania systemów akumulacji energii w napędzie wieloźródłowym i wynikających z tego faktu ograniczeniach. Posiadać wiedzę o metodach i kryteriach stanowiących o doborze rodzaju systemu akumulacji i jego parametrów. Potrafić dobrać i uzasadnić wybór systemu akumulacji energii w zależności od struktury napędu. Potrafić przeprowadzić analizy pozwalające na określenie warunków pracy systemu akumulacji energii. Potrafić wyznaczyć parametry akumulatora inercyjnego i elektrochemicznego.
Treści kształcenia:
1. Warunki magazynowania energii w pojazdach - cykl jazdy 2. Rekuperacja i akumulacja energii w zależności od struktury napędu 3. Wtórne źródła energii -Właściwości energetyczne akumulatorów elektrochemicznego i inercyjnego. 4. Wyznaczanie parametrów energetycznych hybrydowego układu napędowego- budowa modelu układu. 5. Równanie bilansu energetycznego układu napędowego dla mocy minimalnej. Postać przybliżona. 6. Wyznaczanie minimalnej pojemności energetycznej akumulatora 7. Elektrochemiczny akumulator energii. Właściwości akumulatora ołowiowego 8. Wyznaczanie charakterystyk elektroenergetycznych trakcyjnego akumulatora elektrochemicznego. 9. Siła elektromotoryczna, rezystancja wewnętrzna, stopień naładowania akumulatora oraz napięcie na zaciskach ogniwa. 10. Efektywność energetyczna akumulatora elektrochemicznego 11. Energetyczny model matematyczny akumulatora elektrochemicznego 12. Inercyjny akumulator energii. Wybrane zagadnienia wytrzymałości bezwładników 13. Bezwładnik konwencjonalny w kształcie krążka i bezwładniki niekonwencjonalne. 14. Akumulacja energii w ruchu obrotowym bezwładników 15. Metoda wskaźnika efektywności formy 16. Porównanie różnych form bezwładników 17. Straty energii w ruchu obrotowym bezwładnika 18. Energetyczny model bezwładnika 19. Maszyna elektryczna jako elektromechaniczny przetwornik energii w napędach hybrydowych pojazdów 20. Współpraca akumulatora elektrochemicznego oraz bezwładnika z maszynami prądu stałego 21. Stabilizacja mocy silnika cieplnego w hybrydowych elektromechanicznych układach napędowych - automatyczna stabilizacja mocy generatora
Metody oceny:
2 kolokwia
Egzamin:
nie
Literatura:
A. Szumanowski „Akumulacja Energii w pojazdach” WKiŁ Warszawa; A. Szumanowski „Hybrid Electric Vehicle Drives Design” ITEE Radom
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
brak

Efekty uczenia się