- Nazwa przedmiotu:
- Pokładowa diagnostyka pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Grzegorz Pawlak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Budowa Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- 407
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- brak
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- brak
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- brak
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza z zakresu budowy pojazdów i silników spalinowych
- Limit liczby studentów:
- zgodnie z zarządzeniem Rektora PW
- Cel przedmiotu:
- brak
- Treści kształcenia:
- Wykład
1. Zagadnienia wstępne. Elektroniczne układy sterowania występujące we współczesnych samochodach osobowych.
2. Ogólne zasady wykrywania usterek. Typowa aparatura diagnostyczna. Komunikacja multipleksowana w samochodzie
3. Diagnostyka układów sterowania silnikiem – wtrysk paliwa , zapłon, układy sterowania napełnieniem, inne układy sterowania silników o zapłonie iskrowym.
4. Sterowanie prędkością obrotową biegu jałowego i elektronicznie sterowane przepustnice. Silniki ZI o bezpośrednim wtrysku paliwa.
5. Zastosowanie technologii sterowania wtryskiem paliwa silników ZI do silników ZS podobieństwa i różnice.
6. Układy ograniczenia emisji szkodliwych składników spalin w silnikach ZI i ZS.
7. Sterowanie automatycznymi układami napędowymi Sterowanie zautomatyzowanymi skrzyniami biegów.
8. Sterowanie elektroniczne w układzie kierowniczym. Układy kierownice na 4 koła.
9. Układy wspomagające działanie hamulców ABS EBD, etc.
10. Układy zapobiegające poślizgom bocznym i układy sterowania siła napędową.
11. Elektronicznie sterowane układy zawieszenia sterowanie tłumieniem i sztywnością
11. Układy bezpieczeństwa biernego – Poduszki powietrzne, pasy bezpieczeństwa
12. Układy zazbezpiecznia przed kradzieżą alarm, immobilizer
13. Układy komfortu i ich sterowanie, wykorzystanie GSM I GPS
14. Wybrane inne układy samochodu
- Metody oceny:
- 1 kolokwium
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Informatory techniczne BOSCH (WKŁ),:
1. Promieniowe rozdzielaczowe pompy wtryskowe VR, Układ wtryskowy Common Rail,
2. Napędy hybrydowe, ogniwa paliwowe i paliwa alternatywne,
3. Sterowanie silników o zapłonie iskrowym. Zasada działania. Podzespoły,
4. Układy wtryskowe Unit Injector System/Unit Pump System (UIS/UPS),
5. Sieci wymiany danych w pojazdach samochodowych.
6. Konwencjonalne i elektroniczne układy hamulcowe,
7. Elektroniczne sterowanie skrzynią biegów EGS,
8. Sterowanie silników o zapłonie samoczynnym,
A. Gajek, Z. Juda, Czujniki, WKŁ, 2011
B. Fryśkowski, E. Grzejszczyk, Systemy transmisji danych, WKŁ, 2010
J. Merkisz, S. Mazurek, Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ, 2002
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się