- Nazwa przedmiotu:
- Mechatronika pojazdów
- Koordynator przedmiotu:
- dr inz. Marcin Jasiński
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- 321
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2013/2014
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe: 30W+15L = 45h;
2. studia literaturowe: 12W = 12h;
2. przygotowanie do zajęć: 13W+5L = 18h
2. sprawozdania: 5L = 5h
3. przygotowania do egzaminu 20W = 20h;
Razem nakład pracy studenta: 45+12h+18h+5h+20h = 100h,
co odpowiada 4 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,8
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład270h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium135h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wymagana jest znajomość podstaw mechatroniki, elektroniki oraz fizyki.
- Limit liczby studentów:
- Zgodnie z zarządzeniem Rektora
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z budową układów mechatronicznych wykorzystywanych w pojazdach jak również funkcjonalny opis tych układów. Przedstawione zostaną zjawiska fizyczne możliwe do wykorzystania w mechatronice pojazdowej. Szczegółowo zostaną omówione różne rodzaje systemów mechatronicznych samochodów osobowych. Zadaniem przedmiotu będzie wykorzystanie nabytych na wykładzie informacji w praktyce w laboratorium.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
Ogólna wiedza nt. zasady działania, budowy oraz przykładów zastosowania:
1. Czujniki - przegląd
2. Aktywatory – przegląd
3. Sieć CAN
4. Układ sterowania typu Common Rail
5. Układy sterowania silniki ZI i ZS
6. Mapy wtrysku
7. Uniwersalne sterowniki silnika typu MegaSquirt/ MicroSquirt
8. Diagnostyka pokładowa
9. Zaawansowane układy kierownicze
10. Samobieżne platformy – przegląd
11. Zaawansowane układy sterowania (zmienne fazy rozrządu itp.)
12. Nowoczesne układy przeniesienia napędu (koła dwumasowe, sprzęgła samo nastawialne itp.)
13. Zaawansowane rozwiązania skrzyń biegów automatycznych i półautomatycznych, zawieszenia aktywne (hydropneumatyczne itp.)
14. Zaawansowane układy hamulcowe – BAS itp.
15. Układy ACC
Laboratorium:
Praktyczne zapoznanie się z zasadą działania i diagnostyką układów mechatronicznych.
1. Mechatroniczne sterowanie silnikiem o ZS typu Common Rail
2. Układ kierowniczy ze wspomaganiem hydrauliczno-elektrycznym
3. System sieci pokładowej CAN (Unitrain)
4. Badanie map wtrysku sterownika silnika ZS typu EDC
5. Programowanie uniwersalnego sterownika silnika jednocylindrowego
6. Sprawdzanie geometrii samochodu
- Metody oceny:
- egzamin, zaliczenie, raporty z wykonania ćwiczeń laboratoryjnych
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. A. Gajek, Z. Juda: Czujniki. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, Warszawa, 2008.
http://www.ibuk.pl/korpo/fiszka.php?id=771
2. D. Schmidt (edytor): Mechatronika. REA, Warszawa, 2002.
3. J. Reimpell, J. Betzler: Podwozia samochodów. Podstawy konstrukcji. WKŁ, Warszawa, 2008.
- Witryna www przedmiotu:
- Wykład: http://www.mechatronika.simr.pw.edu.pl/przedm,1,show_plan,129,Mechatronika_pojazd%C3%B3w.html Laboratorium: http://www.mechatronika.simr.pw.edu.pl/przedm,1,show_plan,133,Lab_Mechatronika_pojazd%C3%B3w.html
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się